Finland är svenskt

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2262
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Finland är svenskt

Inlägg av cats » 13 januari 2013, 18:34

idag började en ny serie i finsk TV. "Suomi on ruotsalainen" (Finland är svenskt) Den handlar om det svenska inflytandet på Finland som nation och finsk kultur genom historien.

Serien har redan väckt mycket känslor. Vilket visar vilket hett ämne historia kan vara, när det berör frågor som inbegriper nationalism och självkänsla. http://keskustelu.suomi24.fi/node/10555980
Själv tycker jag att det var helt ok. Även om vissa stereotyper behålls intakta, både av finnar och svenska, liksom att finlandssvenskar är antingen adel eller överklass :roll: . Men tillspetsning verkar vara en del av den här typen av programs natur.

Och, som sagt, känslor väcker det.

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: Finland är svenskt

Inlägg av TomTop » 13 januari 2013, 18:42

klart det väcker känslor, men många länder influeras väl av varandra, sverige är väl amerikaniserat i utryck och matvanor

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2262
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Finland är svenskt

Inlägg av cats » 13 januari 2013, 18:49

Det roliga med det här var att debatten kom igång redan innan programmet hade sänts 8O Något som jag inte tror skulle ha hänt om man i Sverige hade sänt ett program om t. ex. hur amerikanska hamburgare påverkat svensk matkultur...

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3775
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Finland är svenskt

Inlägg av a81 » 13 januari 2013, 22:26

Visst kan man säga att Sverige är amerikaniserat (så även Finland), men egentligen tror jag att det mera handlar om en gemensam historia längre tillbaka i tiden. Kombinationen av protestantism, att inte tillhöra det kontinentala Europa, lång tradition av styre med demokratiska inslag och tidigt införande av något slags nationalstat, har gjort de nordiska länderna, Storbritannien, USA, Kanada, etc ganska lika varandra, långt innan hamburgarna kom till Sverige på 1950-talet.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Finland är svenskt

Inlägg av millgard » 14 januari 2013, 09:19

Jag tycker att det var väldigt långsökta jämförelser. Finland var ju Sverige fram till 1809, hur man än ser på det så har Finland varit en del av Sverige tre gånger längre än vad Blekinge har varit det.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Finland är svenskt

Inlägg av Lasse O » 14 januari 2013, 19:43

cats skrev:Det roliga med det här var att debatten kom igång redan innan programmet hade sänts 8O Något som jag inte tror skulle ha hänt om man i Sverige hade sänt ett program om t. ex. hur amerikanska hamburgare påverkat svensk matkultur...
Det är en av de saker som är lite trist i Finland, nämligen hur en liten men högljudd minoritet så till den milda grad saknar nationellt självförtroende och nationell stolthet att man fortfarande anser sig som offer för Sveriges politik genom århundradena.
Och om man är ett offer så måste man ha en gärningsman och tyvärr får ofta svenskheten i Finland bli den förövaren.
Hoppas att programmen ses av många :D

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Finland är svenskt

Inlägg av Schwemppa » 15 januari 2013, 10:21

Såg på första avsnittet, men det var ju samma gamla argument som man hört förut. Förtjänar att upprepas förstås. :D

Dick Harrison (som också deltar i det här programmet) blev ju smått chockad när han oförberedd råkade ut för "den högljudda minoriteten" häromåret. De kan vara nog så tröttsamma.

http://www.magma.fi/dick-harrison/popul ... rfalskning

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Finland är svenskt

Inlägg av Lasse O » 15 januari 2013, 10:49

Dick Harrison har flera poänger.
Själv grubblar jag fortfarande på varför svenskheten ses som ett hot av vissa finnar. Det finskspråkiga Finland har ju så mycket att vara stolt över att man istället välvilligt borde stödja den finlandssvenska minoriteten som har bidragit så mycket till landet.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2262
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Finland är svenskt

Inlägg av cats » 15 januari 2013, 17:29

Lasse Odrup skrev:Dick Harrison har flera poänger.
Själv grubblar jag fortfarande på varför svenskheten ses som ett hot av vissa finnar. Det finskspråkiga Finland har ju så mycket att vara stolt över att man istället välvilligt borde stödja den finlandssvenska minoriteten som har bidragit så mycket till landet.
Det är nog en fråga som alla finlandssvenskar grubblar över.

Själv har jag en teori om att det är främst bilden av oss finlandssvenskar som tillhörande det "bättre folket" som verkar stötande. Inte heller det här programmet gav någon annan bild än att svenskarna var adel eller överklass och inget annat.
Visst var överklassen till stora delar svenskatalande ännu långt inne på 1900-talet, men det betyder inte att ALLA av dem var överklass för det.

Den här typen av program borde, mer än någonsin med tanke på samhällsklimatet, vara noggranna med att framhålla att det fanns både torpare, bönder och medellösa svenskatalande i Finland, förr liksom nu.Vi borde komma bort från den här stämpel av överklass (även om vi nu råkar vara lite finare :P :lol: ) och visa att det också finns "normala" människor bland finlandssvenskarna. Och att de, de facto, egentligen är i majoritet av finlandssvenskarna. Adel och överklass är en ytterst liten minoritet i minoriteten.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Finland är svenskt

Inlägg av Ralf Palmgren » 15 januari 2013, 19:14

cats skrev:Själv har jag en teori om att det är främst bilden av oss finlandssvenskar som tillhörande det "bättre folket" som verkar stötande. Inte heller det här programmet gav någon annan bild än att svenskarna var adel eller överklass och inget annat. Visst var överklassen till stora delar svenskatalande ännu långt inne på 1900-talet, men det betyder inte att ALLA av dem var överklass för det.

Den här typen av program borde, mer än någonsin med tanke på samhällsklimatet, vara noggranna med att framhålla att det fanns både torpare, bönder och medellösa svenskatalande i Finland, förr liksom nu.Vi borde komma bort från den här stämpel av överklass (även om vi nu råkar vara lite finare :P :lol: ) och visa att det också finns "normala" människor bland finlandssvenskarna. Och att de, de facto, egentligen är i majoritet av finlandssvenskarna. Adel och överklass är en ytterst liten minoritet i minoriteten.
Fennomanen Johan Vilhelm Snellman adlades Snellman och hans ättlingar finns fortfarande i Adliga ätten, Snellman, nr 241. Friherre Carl Gustaf Emil Mannerheim var inte finskspråkig utan finlandssvensk och tillhörde den Friherrliga ätten, Mannerheim, nr 18. Adliga ätten, Soisalon-Soininen, nr 282 är helt finskspråkig. Adliga ätten, Wuorenheimo, nr 276 har ett finskt namn. Ytterligare existerar fortfarande den Friherrliga ätten, Yrjö-Koskinen, nr 62. Det finns även flera medlemmar av den finländska adeln som nuförtiden är helt finskspråkiga. Med andra ord bör det även poängteras att det har även funnits och finns finskspråkiga medlemmar av adeln i Finland. Diskussionerna om finskspråkiga, svenskspråkiga och tvåspråkiga har sina rötter i nationalismen och språkstriderna i Finland i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Uppenbarligen fortgår de ännu idag här i Finland.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Finland är svenskt

Inlägg av Ralf Palmgren » 20 januari 2013, 21:40

Igår 19.01.2013 var det en artikel i Aftonbladet om TV-serien "Finland är svenskt". Artikeln med rubriken "Aggressiv debatt i Finland efter tv-serie om Sverige" hittar ni här:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16098174.ab

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Finland är svenskt

Inlägg av Lasse O » 21 januari 2013, 00:56

Intressant programserie men jag förstår inte titeln. Finland är väl inte mer svenskt än Norge även om Finland påverkats starkt av Sverige men även av Ryssland.
Finland har ju faktiskt utvecklat en egen nationell identitet, så på det sättet förstår jag att några finnar är upprörda. Eller har jag missat något i översättningen ? :)

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2262
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Finland är svenskt

Inlägg av cats » 21 januari 2013, 07:23

Lasse Odrup skrev:Intressant programserie men jag förstår inte titeln. Finland är väl inte mer svenskt än Norge även om Finland påverkats starkt av Sverige men även av Ryssland.
Finland har ju faktiskt utvecklat en egen nationell identitet, så på det sättet förstår jag att några finnar är upprörda. Eller har jag missat något i översättningen ? :)

Jag tror titeln är avsiktligt provokativ för att väcka debatt och få uppmärksamhet

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Finland är svenskt

Inlägg av Ralf Palmgren » 21 januari 2013, 11:59

cats skrev:
Lasse Odrup skrev:Intressant programserie men jag förstår inte titeln. Finland är väl inte mer svenskt än Norge även om Finland påverkats starkt av Sverige men även av Ryssland.
Finland har ju faktiskt utvecklat en egen nationell identitet, så på det sättet förstår jag att några finnar är upprörda. Eller har jag missat något i översättningen ? :)

Jag tror titeln är avsiktligt provokativ för att väcka debatt och få uppmärksamhet
Titeln ses av många i Finland som väldigt provokativ. Inget land eller rike existerar enbart i ett vakum. Finland har fått influenser från flera håll, inte enbart från Sverige. Därför skulle det ha varit bättre t.o.m. med rubriken "Finland är också svenskt" eller på finska "Suomi on myös ruotsalainen". Det här för att föra fram budskapet att Finland även har påverkats från Sverige. Nu ger rubriken att Finland endast har påverkats från Sverige. Mig irriterar sättet på vilket den svenska flaggan vajar på de finländska byggnaderna i Finland. Här ges bilden att Finland är en del av Sverige. Det är kontrafaktiskt.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Finland är svenskt

Inlägg av millgard » 22 januari 2013, 11:57

Finland VAR en del av Sverige ända fram till 1809 som sagt. Skåne har nu varit svenskt i snart 400 år, Finland har varit Svenskt under betydligt längre tid.

Skriv svar