Blueberrys äventyr

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Blueberrys äventyr

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 november 2012, 21:16

Hoppas att jag har lagt i den i rätt tråd.

Jag har de åtta första numren av "Blueberrys äventyr" av den svenska utgivningen, men jag har inte alla nummer. Det var lite grann som min favoritserie en gång i tiden. Seriens handling började ungefär 1866 och pågick fram till 1870-talet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Blueberry_(comics)

Seriens huvudpersoner:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Bl ... characters

Eftersom jag inte har alla nummer så är jag lite nyfiken på handlingen kring Alisters försök att mörda president Grant. Så stod det exempelvis om general Alister i huvudpersonspresentationen; General Allister, determined to exterminate Indian tribes, was sent by Washington to subjugate Indians in 1867. He could not prevent the peace from being signed. Later, he tried to assassinate President Grant. He was killed by Blueberry after making a last attempt on Grant's life. (appears in 3 albums) I fjärde bandet av serien (General Gula håret) så tvingade Alister Blueberry vara med i fälttåget mot indianerna i Klippiga bergen. Skälet var att Blueberry och General Dodge (som ledde ett järnvägsbygge) har fått fram ett fredsavtal med indianerna. Eftersom Alister var en indianhatare så ville han undvika att Blueberry skulle varsko Dodge. Följden blev att general Alister anföll en indianby där alla krigare var ute för att jaga och fick sedan tusentals indianer över sig. Jag vet att Blueberry blev senare jagad för ett mord som han inte har begått, men att han skulle skjuta ner Alister blev jag förvånad för.

Någon mer som har läst Blueberrys äventyr.

Stefan

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Blueberrys äventyr

Inlägg av sonderling » 19 november 2012, 07:26

Jag var en fanatisk serie nörd som tonåring och älskade Blueberrys äventyr. Fast jag har för mig att serien sträcker sig till 1890-talet eller senare? Kom det inte en automobil i de senare albumen? Jag tror jag har de flesta men är inte säker då jag tappade intresset för serier i början av 1990-talet och sedan vet jag att alla serier som gavs ut i hemlandet (Belgien?) inte nådde den svenska marknaden. Alla mina serier ligger i flyttlådor på vinden och då och då kollar jag till dem så de inte lagerskadats av möss eller fukt.
(Jag älskade serierna från Belgien som Linda och Valentin, Comanche, Buddy Longway m.m. Tyvärr verkar dessa serier konkurrerats ut av en annan serietyp från Japan.)

(Under 1980-talet så sysslade jag med den enda sport som roat mig, nämnligen bågskytte. Detta var precis innan alla attiraljer kom i sporten, Min måltavla i fantasin, var allt som oftast just "Gula håret".)

Sonderling

Tillägg: PS. Kollade lite i länken och Blueberry verkar vara en Fransk serie. Nåväl, jag gillar Belgisk franska serier då.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Blueberrys äventyr

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 november 2012, 22:23

En till som har läst det!!!

Kollade med Lunde-Q bokhandel för en tid sedan och då fanns det inte Blueberry i hyllorna, den äldre damen som jag frågade visste inte ens om denna serie vars båda författare är döda nu.

Stefan

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Blueberrys äventyr

Inlägg av tyskaorden » 22 november 2012, 18:42

Stiftade bekantskap med Blueberry när den gick som biserie i Fantomen, då i svartvitt (Fantomen är nu i färg).

Enligt Wikipedia finns 28 album i huvudserien (det finns även en prequelserie Blueberrys ungdom (där det bl.a. avslöjas hur det kom sig att han tog sig namnet Blueberry):

Fort Navajo (Fort Navajo)
Tonnerre à l'ouest (Storm över prärien)
L'aigle solitaire (Ensamma Örnen)
Le cavalier perdu (Den försvunna ryttaren)
La piste des Navajos (I Navajos spår)
L'homme à l'étoile d'argent (Mannen med silverstjärnan)
Le cheval de fer (Järnhästen)
L'homme au poing d'acier (Mannen med järnhanden)
La piste des Sioux (I Sioxernas spår)
Général Tête Jaune (General Gula Håret)
La mine de l'allemand perdu (Den försvunna gruvan)
Le spectre aux balles d'or (Spöket med guldkulorna)
Chihuahua Pearl (Chihuahua Pearl)
L'homme qui valait 500 000$ (En man värd $500.000)
Ballade pour un cercueil (Ballad om en kista)
Le hors la loi (Fågelfri)
Angel Face (Angel Face)
Nez Cassé (Knäckta näsan)
La longue marche (Den långa marschen)
La tribu fantôme (Spökindianerna)
La dernière carte (Sista kortet)
Le bout de la piste (Vid vägs ände)
Arizona love
Mister Blueberry
Ombres sur Tombstone
Geronimo l'Apache
OK Corral
Dust

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Blueberrys äventyr

Inlägg av lampros » 23 november 2012, 09:40

tyskaorden skrev:(det finns även en prequelserie Blueberrys ungdom (där det bl.a. avslöjas hur det kom sig att han tog sig namnet Blueberry)
Kanske för att han var ett blåbär -

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Blueberrys äventyr

Inlägg av koroshiya » 23 november 2012, 10:39

En av mina favoritserier från barndomen. De två albumen om guldgruvan gick i Champion om jag minns rätt... Det fanns en annan serietidning som hette Bang, eller något sådant, men jag tror den var lite för tidig för Blueberry.

MIn äldste broder hade massa ex och det var perfekt läsning när man var sjuk.

Men att det skulle vara 27 album hade jag ingen aning om. Hur många kom det ut på svenska egentligen?

En annan serie jag tyckte om var Bernard Prince. Jag läste den med mycket nöje och undrar om sådana serier ens görs nuförtiden. Märk väl, idag läser jag, och tittar gärna på japanska serier, så jag saknar inte det tidigare, så sett.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Blueberrys äventyr

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 november 2012, 17:12

Kommentarer:

Lampros skrev:
Kanske för att han var ett blåbär -
Nej, det tror jag inte.........Det var nog bara ett namn som dom hittade på antar jag.
Men att det skulle vara 27 album hade jag ingen aning om. Hur många kom det ut på svenska egentligen?
Vad jag minns så var det fyra album när han var ung och 14-15 album när han var äldre. Ett gemensamt drag var att det alltid hände någonting i dessa album.

Stefan

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Blueberrys äventyr

Inlägg av tryggve » 23 november 2012, 17:30

När det gäller utgivning på svenska så brukar seriewikin ha uppgifter.

http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... /Blueberry

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Blueberrys äventyr

Inlägg av tyskaorden » 23 november 2012, 22:59

lampros skrev:
tyskaorden skrev:(det finns även en prequelserie Blueberrys ungdom (där det bl.a. avslöjas hur det kom sig att han tog sig namnet Blueberry)
Kanske för att han var ett blåbär -

Haha nästan. Det var så att han stod anklagad för något och inte kunde använda sitt riktiga namn (har glömt vad det var). När han tog värvning i inbördeskriget så behövde han ett namn och då såg han blåbär i vägrenen och så fick det bli Blueberry.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Blueberrys äventyr

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 december 2012, 20:31

Ett gemensamt drag var att det alltid hände någonting i dessa album.
Korta sammandrag av de nummer som jag har.

JÄRNHÄSTEN: "Red Neck" hämtade Blueberry på Fort Navajo för han skulle hjälpa general Dodge med indianproblem. På vägen dit så råkade dom ut för skenande bisonhjord, bevittnade en slakt på bison, arga indianer attackerade en grupp personer varav en av dem var Jimmy McClure som var en god vän till Blueberry, skottlossning i salongen i lägret, Steelfinger som alltid hittade på sattyg under de tre inledande numrerna och slutepisoden.

MANNEN MED STÅLHANDEN. I tidigt skede av detta album var det missnöjda järnvägsarbetare som flydde från lägret och många av dem föll offer för indianerna som bevakade lägret, Dodge skickade Blueberry med McClure o "Red Neck" till Julesburg för begäran om hjälp och på vägen dit stötte de på indianerna, bl a i det trånga passet. Teatersällskapet som leddes av en tjock tant som var personlig vän med Blueberry och hon hade också haft ett förhållande med Steelfingers tidigare. Blueberry bad henne om hjälp för att nå med ett meddelande till Julesburg och på vägen dit så stötte hon på Steelfingers som hon lämnade över lappen. Men hon visste inte att Steelfingers jobbade åt Central Pacific som var konkurrent till Union Pacific och gjorde allt för att hejda UP.s bygge. Meddelandet nådde Julesburg med en av Steelfingers hejdukar och han själv besökte ett indianläger i löfte om att de skulle få vapen. Steelfingers med sitt band och indianerna anföll hjälptåget till Union Pacific och alla männen ombord på tåget omkom medan Blueberry, Red Neck och McClure kom knapp undan.

I SIOUXERNAS SPÅR: Blueberry fick skulden för tragedin med hjälptåget och var nära att bli lynchad. Men innan dess blev Blueberry tillfångatagen i sitt försök att nå Dodges läger av Steelfingers med indianstammen. Därefter gjorde sig Steelfingers sig av med indianerna i en flykt med Blueberry som ögonvittne. Under tiden hade Red Neck och McClure kommit till Julesburg där mottagande var iskallt av medhjälpare till Union Pacific. Indianerna släppte Blueberry som försökte ta sig till platsen där han hade gömt 300 000 dollar för UP:s läger, men upptäcktes av Steelfingers band och blev anfallen. Steelfingers tog pengarna och lämnade Blueberry kvar på platsen, strax efter kom hans följeslagare till platsen med UP:s representanter och då var Blueberry riktigt i rävsaxen. Steelfingers gjorde sedan av med sitt band genom förgiftning av kaffet och råkade därefter ut för indianerna som var rejält sura på att han hade lämnat dem som de gjorde. I slutet av albumet så kom Dogde till Julesburg sedan Red Neck hade nått dit och precis före Julesburg-borna skulle meja ner Blueberry. Sedan beslutades det om ett fredsfördrag med indianerna som skulle få ett absurb slut. Därför att general Allister kom med sin armé till Julesburg och han var en stor indiandödare, påstå sig har fått en order från Washington för att anfalla indianerna och tvångsrekryterade Blueberry.

GENERAL GULA HÅRET: Fälttåget in i bergen föreställande Klippiga bergen, Blueberry försökte förmå Allister att överge planen med att anfalla indianerna. Ett indianläger påträffade och anfölls, dess krigare var ute på jakt, så smånginom fick Allister tusentals indianer över sig.

JAKTEN GENOM ÖKNEN: Efter att har lämnat fälttåget så begav sig Blueberry och McClure söderut, Blueberry blev sheriff i Palemo som låg inte så långt ifrån mexikanska gränsen. En skottlossning och träffade då en skum figur med tyskt urprung som han tog till cellen. Han lyckades lura McClure att följa med honom i löfte att han skulle få en del av hans guldgruva som bara han känner till. Mannen med tysk ursprung kallades för "Prosit" och som alla ville åt, byborna efter bråket på salongen och prisjägare. Under flykten försökte de göra sig av med Blueberry som kom efter dem och sedan råkade de ut för apacherna. Serien avslutades med att Prosit övergav McClure i öknen och blev "räddad" av de två prisjägarna. Men de band honom på indianvis så solen skulle ta honom, men Blueberry räddade honom och var tvungen att skjuta en av prisjägarna i en duell. Serien avslutades med att McClure, Blueberry och den överlevande prisjägaren tog upp jakten på Prosit.

MANNEN MED GULDKULORNA: Prosit som låg på en klippa upptäckte förföljande och planerade att försöka göra sig av med dem. Nedanför klippan var det ett vattenhål som de tre stannade vid och i sista sekunden upptäckte Blueberry att det kom klippblock nerför kanten som Prosit hävade sig ner. De beslöt att spela döda och Prosit kom ner, men överrumplades av Blueberry. Strax efter kom ett band apacher som jagade dem, men prisjägaren Wally ville annat, han sköt ner Blueberrys häst och vapnet klickade när han skulle göra samma sak med McClure så klickade geväret. Blueberry och McClure tog sig upp på en hög klippa med en häst som indianerna inte vågade förfölja. Prosit och prisjägaren fortsatte vidare men Prosit planerade att göra sig av med honom. På en hög sandhög upptäckte Prosit en skrallerorm som han sedan smugglade ner i Wallys ena stövel. Men dessförrinnan hade de blivit överraskade av en spökskytt som var egentligen en bror till Prosit som han hade övergett i en situation. Blueberry och McClure fann Wally döende vid lägret och han dog i samband med deras ankomst. Jakten gick vidare och de fann Prosit tills slut i New Orleans.

Chihuahua Pearl: Blueberry var vid gränsen till Mexiko när han upptäckte ett band som jagade en man som de ansåg vara skyldig till förräderi. Han stoppade bandet enligt lag att ingen mexikansk grupp fick olovligt ta sig in i USA. Han tog då själv upp jakten på mannen som sköt på honom och han såg inte den djupa sprickan i marken som han närmade sig.

MANNEN SOM VAR VÄRD 500 000 dollar: Efter diverse turer i Chihuahua så tog sig Blueberry till ett fängelse en bit utanför staden där en amerikan var fången som han ville åt.

Jag tyckte inte så mycket om de två sista numrerna som jag skaffade mig.

Men det får räcka som en början:

Stefan

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Blueberrys äventyr

Inlägg av koroshiya » 3 december 2012, 22:23

Jag tror detta är de flestas exponering till Blueberry. Min broder hade 4 album. De två om guldgruvan gick i Champion. Chihuahua Pearl kan han ha haft, men jag minns inte att jag tyckte att det var en medryckande historia.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Blueberrys äventyr

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 4 december 2012, 21:06

Jag läste något av serien som barn ungefär 1980, men det jag minns var att svordomarna var kontroversiella, enär det i den svenska översättningen stod "damn", och detta kommenterades i Bild och bubbla. Om serien var fransk så stod det antagligen "damn" även på franska.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Blueberrys äventyr

Inlägg av lampros » 9 december 2012, 12:05

Stefan Lundgren skrev:
MANNEN MED GULDKULORNA: [...] På en hög sandhög upptäckte Prosit en skrallerorm som han sedan smugglade ner i Wallys ena stövel. Men dessförrinnan hade de blivit överraskade av en spökskytt som var egentligen en bror till Prosit som han hade övergett i en situation. Blueberry och McClure fann Wally döende vid lägret och han dog i samband med deras ankomst. Jakten gick vidare och de fann Prosit tills slut i New Orleans.
Vad hände i den där Pueblobyn då? "Spökskytten" var där, så mycket vet jag, men sedan då? Träffade han Prosit, möttes de? Och vad med guldgruvan man letade, "the Dutchman's goldmine"? Jag läste ett avsnitt av denna serie i tidningen Champion och har undrat sedan dess. Jag anar att spöksytten även han var tysk liksom Prosit, det antyds i referatet här, men det vore kul att få det hela utrett.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Blueberrys äventyr

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 december 2012, 20:10

Om jag minns rätt så träffade "Prosit" på spökskytten i den övergivna indianlägret (pueblosamhälle), när "Prosit" kom ner i hålet med den döde indianen så så drog "spökskytten" upp stegen. Prosit langade då upp sitt gevär med ett rep och drog sig sedan uppåt. Mannen som föreställde spökskytten blev då träffad av Prosits kulor efter han hade dragit upp stegen. Denna man påträffades sedan av Blueberry och McClure döende och då lämnade mannen en liten redogörelse över sitt liv med anknytning till Prosit, men jag kommer inte riktigt ihåg vad han sade då, förut att Blueberry och McClure blev förvånade.

Stefan

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Blueberrys äventyr

Inlägg av spett » 10 december 2012, 20:27

Han hade varit Prosits arbetsgivare och hade tappat minnet efter tidigare mordförsök.
Återfick minnet efter att ha åsamkats förnyad skallskada av Prosit.
Jag gillade hans guldyxa !

Skriv svar