Det perfekta historiska spelet?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Det perfekta historiska spelet?

Inlägg av Dûrion Annûndil » 17 augusti 2012, 13:10

Hej!

Jag fick för mig att man kunde spåna lite kring hur man skulle kunna konstruera det perfekta historiska spelet, eller vad man själv skulle vilja se på hyllan i affären! :)

Skulle det vara ett strategispel? Taktiskt spel? Ett rollspel? Multiplayer? Co-0p? Ska det vara micromanegement av resurser? Skall det vara militärt, eller mer politiskt? Kanske inte krigiskt alls? Mer likt Railroad Tycoon? Vilket tidsperiod?

Är det ens möjligt, vad finns det för problem?

Mvh -Dan

Targenor
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 november 2005, 08:50
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Det perfekta historiska spelet?

Inlägg av Targenor » 17 augusti 2012, 20:32

Dûrion Annûndil skrev:Hej!

Jag fick för mig att man kunde spåna lite kring hur man skulle kunna konstruera det perfekta historiska spelet, eller vad man själv skulle vilja se på hyllan i affären! :)

Skulle det vara ett strategispel? Taktiskt spel? Ett rollspel? Multiplayer? Co-0p? Ska det vara micromanegement av resurser? Skall det vara militärt, eller mer politiskt? Kanske inte krigiskt alls? Mer likt Railroad Tycoon? Vilket tidsperiod?

Är det ens möjligt, vad finns det för problem?

Mvh -Dan
Ett problem är vad ska man välja för historia att göra spelet på.

När man tänkt ut vad spelet ska handla om, så tror jag spelets uppbyggnad säger sig själv litegranna.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Det perfekta historiska spelet?

Inlägg av Amund » 17 augusti 2012, 20:38

Kan inte mycket om spel, varken på dator eller på något annat sätt.

Tänker ändå att det självklart måste vara strategi i så fall. Det mest fascinerande enligt min mening är hur en maktfaktor på bästa sätt använder sig av de politiska och militära maktmedel man förfogar över och hur man i rätt tid bildar (rätt) allianser, satsar på rätt investeringar och även hur viktig den personliga utstrålningen kan ha betydelse för framgången.

Det är väl just alla dessa oändliga variabler som är tjusningen i ett spel. Eftersom jag saknar intresse för Fantasy och andra sagor och eftersträvar en historisk korrekthet så långt det är möjligt, är de perfekta scenarion jag kommer på är då först och främst intrigerna kring åren innan Första Triumviratet, bättre mix mellan parlamentariskt, militärt och ett nästan bokstavligt gudomligt inflytande får man leta efter. Hela historien från Ceasars uppkomst till Antonius död borde vara en fascinerande arena. Liknande koncentrerade historiska maktkamper med alla ingredienser skulle kunna vara Ryssland 1917 och framåt, med alla dess färgstarka karaktärer, Denikin, Lenin, Trotskij, allt från avsatta och avrättade kejsare till erövrade pansartåg och utländska interveneringar.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Det perfekta historiska spelet?

Inlägg av B Hellqvist » 17 augusti 2012, 21:12

Dûrion Annûndil skrev:Jag fick för mig att man kunde spåna lite kring hur man skulle kunna konstruera det perfekta historiska spelet, eller vad man själv skulle vilja se på hyllan i affären! :)

Med tanke på vilken oerhörd mängd spel med historiskt tema som det finns, så finns det nog ett stort antal skiftande uppfattningar om vad som är "det perfekta historiska spelet".
Dûrion Annûndil skrev:Skulle det vara ett strategispel? Taktiskt spel? Ett rollspel? Multiplayer? Co-0p? Ska det vara micromanegement av resurser? Skall det vara militärt, eller mer politiskt? Kanske inte krigiskt alls? Mer likt Railroad Tycoon? Vilket tidsperiod?
Beror väldigt mycket på vad man vill få ut av spelet. Då spel i allmänhet innebär en tävlan, bör någon form av konflikt vara central.
Dûrion Annûndil skrev:Är det ens möjligt, vad finns det för problem?
Problemet är att inte göra spelet för detaljerat, för då blir det svårspelat (det finns "monsterspel" som tar flera dagar att spela), men inte heller så abstrakt att sammanhangen försvinner.

Det bästa är helt enkelt att botanisera i den rika floran av spel, och plocka de russin som bäst skildrar ett visst förlopp.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Det perfekta historiska spelet?

Inlägg av Dûrion Annûndil » 18 augusti 2012, 00:24

B Hellqvist skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Jag fick för mig att man kunde spåna lite kring hur man skulle kunna konstruera det perfekta historiska spelet, eller vad man själv skulle vilja se på hyllan i affären! :)

Med tanke på vilken oerhörd mängd spel med historiskt tema som det finns, så finns det nog ett stort antal skiftande uppfattningar om vad som är "det perfekta historiska spelet".
Dûrion Annûndil skrev:Skulle det vara ett strategispel? Taktiskt spel? Ett rollspel? Multiplayer? Co-0p? Ska det vara micromanegement av resurser? Skall det vara militärt, eller mer politiskt? Kanske inte krigiskt alls? Mer likt Railroad Tycoon? Vilket tidsperiod?
Beror väldigt mycket på vad man vill få ut av spelet. Då spel i allmänhet innebär en tävlan, bör någon form av konflikt vara central.
Ja, så frågan var vad DU skulle tycka var perfekt, vad du skulle vilja se i hyllan? :wink:

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Det perfekta historiska spelet?

Inlägg av B Hellqvist » 18 augusti 2012, 02:32

Dûrion Annûndil skrev:
B Hellqvist skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Jag fick för mig att man kunde spåna lite kring hur man skulle kunna konstruera det perfekta historiska spelet, eller vad man själv skulle vilja se på hyllan i affären! :)

Med tanke på vilken oerhörd mängd spel med historiskt tema som det finns, så finns det nog ett stort antal skiftande uppfattningar om vad som är "det perfekta historiska spelet".
Dûrion Annûndil skrev:Skulle det vara ett strategispel? Taktiskt spel? Ett rollspel? Multiplayer? Co-0p? Ska det vara micromanegement av resurser? Skall det vara militärt, eller mer politiskt? Kanske inte krigiskt alls? Mer likt Railroad Tycoon? Vilket tidsperiod?
Beror väldigt mycket på vad man vill få ut av spelet. Då spel i allmänhet innebär en tävlan, bör någon form av konflikt vara central.
Ja, så frågan var vad DU skulle tycka var perfekt, vad du skulle vilja se i hyllan? :wink:
Ett spel jag gillar är Advanced Civilization. Det har visserligen vissa abstraherade inslag, och kräver 10-12 timmar för att spela ett helt parti (7-8 spelare), men genom att det saknar det vanligaste slumpmomentet (tärningar), betonar handel och diplomati, samt balanserar och straffar ihållande aggressivt spel, så är det ett spel jag gärna återkommer till.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Det perfekta historiska spelet?

Inlägg av Schwalbe » 18 augusti 2012, 13:04

Tysk på östfronten. 1st person shooter. Det är vad jag saknar.
Annars finns det ju redan som sagts det mesta. Gamla Panzer General var en favorit. :)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Det perfekta historiska spelet?

Inlägg av Hans » 18 augusti 2012, 14:34

B Hellqvist skrev:Advanced Civilization
http://boardgamegeek.com/boardgame/177/ ... vilization

Kom just efter det jag slutade ha tid för brädspel.

Jag gillade basic Civilization och datorvarianten är det enda dataspelet jag har lagt avesevärd tid på. Men är Civ ett historiskt spel?

Borde man inte ha två kategorier, brädspel och datorspel?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Det perfekta historiska spelet?

Inlägg av B Hellqvist » 18 augusti 2012, 15:26

Hans skrev:
B Hellqvist skrev:Advanced Civilization
http://boardgamegeek.com/boardgame/177/ ... vilization

Kom just efter det jag slutade ha tid för brädspel.

Jag gillade basic Civilization och datorvarianten är det enda dataspelet jag har lagt avesevärd tid på. Men är Civ ett historiskt spel?
Basic Civ var bra, men det hade ett par artificiella begränsningar inbyggda som gick ut över spelet (ett mindre civic-kort än antalet spelare, vilket gjorde att det alltid var någon som blev utan något så basalt som Pottery eller Clothmaking), och ett ganska tidigt krav på en viss poäng för att kunna gå vidare på AST:n. Advanced Civ rättade till detta och några andra prylar, och gjorde spelet roligare. Historiskt? Njaaa, det kan inte kallas en simulation, men då man oftast köper civic-korten i en viss följd, så följer man utvecklingen från jägar-och-samlar-stenålder till den klassiska antiken rätt väl.
Hans skrev:Borde man inte ha två kategorier, brädspel och datorspel?
Jodå, det är ju två helt olika genrer egentligen.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5061
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Det perfekta historiska spelet?

Inlägg av koroshiya » 18 augusti 2012, 23:52

Det perfekta historiska spelet måste vara ett där Sverige alltid vinner sina krig och där världens befolkning idag är som de ädla svenskarna :D

Jag har sett Hellqvist på Gothcon under många år, och även jag minns civ som ett mycket bra spel. Jag vann turneringen där en gång i urminnes tider :D Vad som är lite intressant med civ är att det är ett brädspel, men att det ändå tar en helvetes tid. Ändå så spelade vi dessa spel. Och på ett konvent, om man skulle vinna, var man ju ibland tvungen att spela dem tre gånger. Så här i efterhand är det svårt att förstå att man kunde lägga ner så mycket tid på ett enda spel, men så var det.

Advanced civ blev bättre på det viset att speltiden minskade.

Ett stort problem med simulationer är att man kan skapa historiska resultat, men det är extremt svårt att skapa något som på det minsta vis är som dessa konflikter vad gäller själva handlingarna. Liksom, inte ens ett spel som ASL kommer särskilt nära det som det handlar om. Att försöka återskapa något av detsamma i ett spel tror jag är lättast om spelet handlar om ekonomiska avväganden under en något längre period. Jag skulle därför tro att de mest verklighetstroende spelen går att skapa inom områden som, hur man sköter en gård från år 1750 till 1900, eller liknande.

Men vad är perfekt? En simulation med sådana parametrar är kanske inte det perfekta spelet. Det perfekta spelet kan istället mycket väl vara ett som man kan hinna spela tre gånger på en sittning, och som väcker spelarnas lust till att lära sig mer. Vad gäller sådant är jag glad över utvecklingen vad gäller brädspel. Kort sagt, de är mycket bättre nu, som spel betraktade, än vad de var för 30 år sedan.

Jag har själv massa knasiga idéer på brädspel jag skulle vilja bygga, vilka jag inte ska skriva om här :D Jo, ett kan jag nämna. Empires in Arms är ett spel jag älskar och det är också något jag har spelat väldigt mycket. Jag skulle vilja se en remake för äldre tider där Sverige är fetare, och samtidigt vill jag se regler som gör att man kan spela det på en dag.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Det perfekta historiska spelet?

Inlägg av Schwalbe » 19 augusti 2012, 15:05

Lite OT, men den amerikanska tidningen Wargamer hade ett spel de kallade "Holy Roman Empire" och där kunde man landstiga med Gustav II Adolf och härja rätt hårt i Europa. Riktigt trevligt spel faktiskt. Jag tecknade livstidsprenumeration på Wargamer, som hade ett brädspel varje nummer, men efter diverse ägarbyten så hade jag helt plötsligt ingen livstidsprenumeration längre. Känns rätt amerikankskt faktiskt. ;)

Targenor
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 november 2005, 08:50
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Det perfekta historiska spelet?

Inlägg av Targenor » 19 augusti 2012, 16:19

Jag tycker ett spel om upproren i Sverige vore något skoj att prova, man kan spela som Nils Dacke och värva folk och vapen till upporer eller så spelar man kungen och ska då skydda sig samtidigt som man måste hålla sig på bra fot med övriga länder i regionen och se till så inte dom som står en nära ansluter till upproret.

Låter kanske lite som Svea Rike, men inte helt, Svea Rike handlade om landet, detta vore isåfall endast om själva upprorsdelen i Svensk historia.


Dock finns det inget sånt spel idag, men hade varit skoj om någon kunnat fixa det :)

gnikam4
Medlem
Inlägg: 213
Blev medlem: 22 januari 2011, 13:41
Kontakt:

Re: Det perfekta historiska spelet?

Inlägg av gnikam4 » 20 augusti 2012, 00:27

Jag saknar två typer av historiska dataspel:

1. Upptäckarspel.

Jag har alltid tyckt att det roligaste i Civilization-spelen är det första skedet, då man förflyttar trupper och båtar i okända trakter och aldrig vet vad som ska dyka upp vid slutet av förflyttningen. Varför inte ett spel som helt fokuserar på detta moment, om 1500-talets utforskning av Amazonas eller 1800-talets utforskning av Afrikas inre? (Fast vore ett sådant spel helt historiskt korrekt skulle det förstås inte ge optimal spelglädje...)

2. Strategispel baserade på inbördeskrig med fler än två sidor.

Visst, det finns ett fåtal, men mig veterligen inget som verkligen tar fasta på politiskt kaos och gör det till en huvudbeståndsdel.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Det perfekta historiska spelet?

Inlägg av Wooster » 20 augusti 2012, 07:28

Har inte spelat brädspelet, men datorspelen i Civilization-serien är definitivt de bästa jag har spelat. Kanske framförallt därför att spelen innehåller så många moment, det är både ett strategispel och ett taktiskt spel, det handlar både om politik och att kunna kriga - och att hantera resurser. Plus att spelet går i den riktning man själv vill - man kan både erövra världen med krig. Eller välja att bygga en civilisation på helt andra sätt. Dessutom innehåller det som sagt moment som att upptäcka en ny värld. Och trots att spelet är så beroende av vad man själv väljer att göra så lyckas de hålla sig inom historiska ramar.

Så i mitt fall har jag redan det perfekta historiska spelet.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2598
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Det perfekta historiska spelet?

Inlägg av Der Löwe » 20 augusti 2012, 10:53

För mig skulle ett multiplayer Civilization med möjlighet till mer detaljerade inslag, tex genomföra de taktiska striderna, lägga stadsplanen för din huvudstad mm, vara ett roligt spel. Napoleon krigen tycker jag förtjänar bra spel där man "simulerar" att vara fältherren. Du måste då ta hänsyn till hur lång tid det tar för dina ordrar att nå de underställda, hur du genomför diplomati när du är långt från din egen huvudstad, hur dina armékårer genomför de operativa marcherna och slutligen hur du leder dina styrkor med realistisk "fog of war" när allt kommer samman till ett slag. För mig är kärnan till realism deltagande av mäniskor på flera nivåer i ett spel, svårigheten blir när en av dina armékårschefer har föräldramöta samtidigt som det Stora Slaget stundar.

Skriv svar