Det perfekta historiska spelet måste vara ett där Sverige alltid vinner sina krig och där världens befolkning idag är som de ädla svenskarna
Jag har sett Hellqvist på Gothcon under många år, och även jag minns civ som ett mycket bra spel. Jag vann turneringen där en gång i urminnes tider

Vad som är lite intressant med civ är att det är ett brädspel, men att det ändå tar en helvetes tid. Ändå så spelade vi dessa spel. Och på ett konvent, om man skulle vinna, var man ju ibland tvungen att spela dem tre gånger. Så här i efterhand är det svårt att förstå att man kunde lägga ner så mycket tid på ett enda spel, men så var det.
Advanced civ blev bättre på det viset att speltiden minskade.
Ett stort problem med simulationer är att man kan skapa historiska resultat, men det är extremt svårt att skapa något som på det minsta vis är som dessa konflikter vad gäller själva handlingarna. Liksom, inte ens ett spel som ASL kommer särskilt nära det som det handlar om. Att försöka återskapa något av detsamma i ett spel tror jag är lättast om spelet handlar om ekonomiska avväganden under en något längre period. Jag skulle därför tro att de mest verklighetstroende spelen går att skapa inom områden som, hur man sköter en gård från år 1750 till 1900, eller liknande.
Men vad är perfekt? En simulation med sådana parametrar är kanske inte det perfekta spelet. Det perfekta spelet kan istället mycket väl vara ett som man kan hinna spela tre gånger på en sittning, och som väcker spelarnas lust till att lära sig mer. Vad gäller sådant är jag glad över utvecklingen vad gäller brädspel. Kort sagt, de är mycket bättre nu, som spel betraktade, än vad de var för 30 år sedan.
Jag har själv massa knasiga idéer på brädspel jag skulle vilja bygga, vilka jag inte ska skriva om här

Jo, ett kan jag nämna. Empires in Arms är ett spel jag älskar och det är också något jag har spelat väldigt mycket. Jag skulle vilja se en remake för äldre tider där Sverige är fetare, och samtidigt vill jag se regler som gör att man kan spela det på en dag.