Film, tv-serier och böcker om Rom

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Vikke
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 januari 2011, 16:25

Film, tv-serier och böcker om Rom

Inlägg av Vikke » 2 maj 2011, 17:27

Startar en tråd om favoriter om antikens Rom (de handlar ju tyvärr nästan bara om kejsartidens Rom, men det skulle även vara intressant att få tips om material om republiken Rom, och även den sena kejsartiden, eller övergången till medeltiden).

Mina favoriter:

TV-serie
Jag, Claudius -- utan tvekan fortfarande den bästa, även om "Rome" också håller mycket hög klass. Jag, Claudius skulle mycket väl kunna vara den bästa tv-serien som någonsin har gjorts, alla kategorier. Skådespeleriet knäcker mig varje gång.

Film
Gladiator -- egentligen inte någon given favorit, men jag kan inte hitta någon bättre. Quo Vadis är väl hyfsad också.

Bok
Romerska kejsare i marmor -- jag har fortfarande inte hittat någon bok som kommer i närheten av Viktor Rydbergs. Den är både underhållande, historiskt korrekt och konstnärligt enastående. Jag vet inte hur många böcker om Rom som jag har läst, inklusive antika klassiker, men den verkar vara unik.

Användarvisningsbild
Lumber Jack
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: 12 november 2002, 12:09
Ort: Sollefteå

Re: Film, tv-serier och böcker om Rom

Inlägg av Lumber Jack » 25 maj 2011, 13:59

Du har ju BBC, RAI och HBO:s serie Rome om Caesar och Ockativanus som utspelar sig från 52 -32 f.Kr. En riktigt bra och påkostad serie i 22 delar med såväl storpolitik som de vanliga människornas liv invävda i historien.

Don´t miss it!

En lite teaser från Youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=ABlZ9bRsqbE

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Film, tv-serier och böcker om Rom

Inlägg av NIL » 25 maj 2011, 15:55

Om "The Eagle" har jag inte läst några recensioner, än mindre sett...den verkar inte vara helt oäven.

Någon som har sett den?

EDIT:
När trådstartaren alltså den som startade tråden (jag tror inte att det har funnits någon folkgrupp som kallats trådstartarer) skrev "Rom" så valde jag den generösare tolkningen "Romarriket".
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Film, tv-serier och böcker om Rom

Inlägg av lampros » 25 maj 2011, 16:00

Livius: "Rome and the Mediterranean". Om Roms krig mot Makedonien under andra århundradet f Kr

Plutarchos: "Fall of the Roman Republic". Biografier över Marius, Sulla, Pompejus, Crassus, Caesar, Cicero

Conolly: "Romerska arméer". Modern illustrerad bok om Roms krigskonst.

Om dessa och andra böcker skriver jag i denna PDF: http://www.fandom.se/svensson/Antikon.pdf Läs om kejsare och kungar, materiell och andlig kultur, finkultur och populärkultur (= Asterix mm).

Jag skriver om både Grekland och Rom (och Mellanöstern). Men visst har den romerskt intresserade en del att hämta i boken.

För övrigt anser jag "Jag Claudius" vara ett mästerverk som TV-serie.

Vikke
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 januari 2011, 16:25

Re: Film, tv-serier och böcker om Rom

Inlägg av Vikke » 27 juli 2011, 09:31

Jag såg Centurion, men den föll inte mig i smaken, ungefär en dålig äventyrsfilm förlagd till romartiden. Paralleller kan dras till Spartacus, som har gått i Tv6.

Jag skall kolla upp Peter Connollys bok "Greece and Rome at War", den finns i nyutgåva med förord av Adrian Goldsworthy.

robertbenktson
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 maj 2015, 09:43
Ort: Stockholm

Re: Film, tv-serier och böcker om Rom

Inlägg av robertbenktson » 13 maj 2015, 09:56

Läste precis Caesars Testamente av Roger Belusa. Nu vill jag läsa mer om tiden under romarriket. Har ni några förslag på fler böcker?

Skriv svar