We Were soldier Chocken!!!!!!!!!!!!!!!!

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Relay
Medlem

We Were soldier Chocken!!!!!!!!!!!!!!!!

Inlägg av Relay » 4 november 2002, 20:45

Hyrde We Were Soldiers förra veckan och fick en chock filmen är svår att placera Mel Gibson passar bra i sin roll annars tycker jag dom hsitoriska referenserna med vad som hände Fransmännen kunde blivit bättre.

Filmen påminde för mycket om Plutonen.

Dick
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Dick » 5 november 2002, 00:36

Inte är den väl speciellt lik Plutonen? Det enda de två har gemensamt är Vietnamkriget. We Were Soldiers är ju bara två timmar krig rakt upp och ner, medan Plutonen hade karaktärsutveckling, dynamiskt bildspråk och inte minst någon form av intrig. Men jag håller med om att Mel Gibson passar bra i rollen. Det enda han behöver göra är att se arg ut.

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Flaggviftar bonanza

Inlägg av Gatzu » 5 november 2002, 12:56

:x
We Were Soldiers är enligt min åsikt en av de absolut värsta propaganda filmerna jag någonsin har sett. Man brukar lyckas ignorera deras flaggviftande i andra filmer men i den här filmen blev det för mycket. Rent skräp.
Vill man ha ett gott skratt åt USAs idiote och lite hjärndöd action så tycker jag att man ska se den.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 5 november 2002, 12:59

För att få en bild bör man se filmen först och sedan läsa boken: We were soldiers once ...and young.
:)

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 5 november 2002, 13:02

Håller med föregående talare lite faktiskt. Jag brukar vara väldigt bra på att ignorera eventuella propagandiska budskap men i denna film slog det igenom en del.

Filmskaparna själva säger ju som vanligt att det handlar om den enskilde soldatens kamp för sig själv och sina kamrater, och det kanske stämmer. Men helhetsintrycket blir onekligen "USA kan kriga".

För övrigt tycker jag att det är välgjorda stridsscener som ger en intensiv filmupplevelse. Helt ok.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 7 november 2002, 08:48

Jag illusterade ett tidigare inlägg i en annan tråd med :lol: :oops: , dvs generat skratt över att jag faktiskt försvarat denna film utan att ha sett den.
Nu hade jag väl inte så värst mycket fel för "Apocalyps now" är ingen dokumentär och jag tvivlar på att amerikanska soldater var dessillusionerade pundare redan -65.

Tycker fortfarande filmen är bra och Hal Moores sanning är lika sann som någon annans.

Dock hade jag svårt för tre scener:

1 "Jag är stolt över att dö för mitt land" visst en hjärntvättad soldat av, vad var det? 50 000 döda kanske sa det. Men vanligast var nog, "jag vill hem till mamma!"

2 Scenen med de tvättande hemmafruarna och "only white´s" var ett uppenbart försök att påvisa att i armén finns ingen rasim.

3 "Fix bajonett´s" Scenen förde tankarna till Gettysburg och inte till vietnam. (Förekommer bajonettanfall i modern krigföring?)

Detta var det som störde mig i filmen men jag ger den ändå höga betyg och den gör sig bra i min krigsfilmssamling.
Slutet med den lilla "stars & stripes" har jag överseende med, landet befinner ju faktiskt i krig (nått Sverige sluppit på bra länge) och det gäller att locka frivilliga till landets väpnade styrkor.

Sonderling

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 7 november 2002, 08:54

Har skrivit detta i någon anna tråd men kör det igen:

Det finns ett antal saker i filmen som inte stämmer med det som skedde
bl.a. genomfördes inte det slutliga bajonettanfallet. Det franska hornet hittades inte vid LZ X-ray utan vid LZ Albany.
Finns mer att läsa här:

http://www.lzxray.com/

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Skärp er!!

Inlägg av Gatzu » 7 november 2002, 19:30

Men ser hela tiden och ädla och stolta amerikanerna är, de kämpar tillsammans och lämnar ingen bakom. De är rätt igenom goda (något de verkligen inte var i verkligheten). Hela tiden är det här "Enat vi står"
man kan spy för mindre

I filmen frågar Mel Gibsons dotter vad krig är, då svarar han att krig är sådana händelser då folk försöker döda varandra. Men då finns det såna som din pappa som åker ner och stoppar dom.... ARGH!!!!!!

Mel Gibsons tal till soldaterna är även det ren skit.
"Look around you, in the 17th cavalry we got a captain from the Ukraine. Another from Porto Rico. We got Japanese, Chinese, blacks, hispanics, cheroke indians, jews and gentiles (?). All AMERICAN... sen fortsätter skiten med att inget sådant spelar roll för vi är amerikaner och vi ska tillsammans åke ner och stoppa ondskan. BLABLABAL :x

Sen får man se hur tusentals blodtörstiga vietnamser springer blinda rakt fram och blir skjutna, medans de stackars amerikanerna hjälper varandra.

We Were Soldiers är största propaganda skräpet som finns. Det blev för mycket till och med för mig :P

Användarvisningsbild
Borstrand
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Borstrand » 7 november 2002, 19:32

Påminner lite om Black Hawk down?

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Rolig sak

Inlägg av Gatzu » 7 november 2002, 19:32

Den skådespelaren som spelar den Vietnamesiska generalen har verkligen upprört de vietnemamesiska myndigheterna. De kallade honom en landsförädare och att han bidrar till en grov historieförfalskning. Han har förbjudits att lämna landet på fem år och han får inte spela in någon film under dessa 5 år. :lol:
hheheh så går det....... :wink:

läste det i Metro för nån månad sen

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem

Nja...

Inlägg av Gatzu » 7 november 2002, 19:35

We were soldiers var värre.. propaganda mässigt.
Dessutom var Black Hawk Down en ganska bra action film till skillnad från We Were Soldiers som var skit..... :mrgreen:

Användarvisningsbild
Borstrand
Medlem
Kontakt:

Re: Nja...

Inlägg av Borstrand » 7 november 2002, 19:58

MarcuS Schober skrev:We were soldiers var värre.. propaganda mässigt.
Dessutom var Black Hawk Down en ganska bra action film till skillnad från We Were Soldiers som var skit..... :mrgreen:
Ok, jag har inte sett den än, men funderar på att göra det.
Men principen är väl detsamma som du sa:

"Men ser hela tiden och ädla och stolta amerikanerna är, de kämpar tillsammans och lämnar ingen bakom. De är rätt igenom goda (något de verkligen inte var i verkligheten). Hela tiden är det här "Enat vi står"
man kan spy för mindre"

"Sen får man se hur tusentals blodtörstiga vietnamser springer blinda rakt fram och blir skjutna, medans de stackars amerikanerna hjälper varandra." (byt bara ut vietnameser mot somalier)

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 7 november 2002, 21:26

Fattar inte var ni får alla kritik om black hawk down från. Kritiken om We were soldiers stämmer ju någorlunda, men i Black hawk down så är det inte alls nån amerikansk propaganda de visar bara andan i armen och grundar händelserna i filmen från soldaternas som var där på plats perspektiv. Kan också tilläga att de somaliska förlusterna var skyhöga jämfört med de amerikanska.

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem

Inlägg av Lützow » 7 november 2002, 22:32

Black Hawk Down är ju riktigt hygglig jämfört med We were soldiers.
Sicken skitrulle! Black Hawk kan man ju i alla fall titta på.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 8 november 2002, 00:08

Måste andå framhålla att vissa värden hade WWS....
Åtminstone visade den konceptet luftburet kavalleri.
Rekommenderar att Ni läser boken.

Skriv svar