Hearts of Iron III

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Hearts of Iron III

Inlägg av svartekaptenen » 25 augusti 2009, 23:41

så de har delat upp olja i råolja och bränsle, det måste betyda att du måste raffinera
den själv, då måste det finnas teknologier för detta eller? Måste man bygga raffinaderier
också precis som man kan bygga fabriker?

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem
Inlägg: 551
Blev medlem: 15 mars 2005, 01:48
Ort: Uppsala, Sverige

Re: Hearts of Iron III

Inlägg av MoparMadness » 26 augusti 2009, 16:08

Tar mig friheten att helt enkelt citera manualen;
Instead of just having to worry about oil supplies, HOI 3 has a more realistic system for Fuel which requires the refining of oil. You must first obtain oil and bring it home, at which point your country’s refining capacity will turn the crude oil into fuel for your war machine. You may also convert Energy Resources (i.e. Coal) to Crude Oil, using a relatively inefficient process which can be made more efficient through the discovery of new Conversion Technologies. Improving your Refinery Technologies will enable you to Convert Oil to Fuel more quickly. Your rate of Conversion from Oil to Fuel is based on your IC, modified by your Technology in related Techs. You may Trade for Oil or Fuel with other countries. Ships, vehicles and other machines require refined Fuel rather than Crude Oil to operate. If the units, motorised or mechanised vehicles in need of Fuel are not directly connected by Supply Line with the Capital, then a Convoy must carry the Fuel to a Supply Depot near them. See Section H for more detail on Convoys and Depots.
Så nej, raffineringen sker lite abstrakt i bakgrunden och effektiviteten är beroende av teknologier.
"Anyone who runs, is a VC. Anyone who stands still, is a well disciplined VC."

Jackson Slate
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 26 oktober 2009, 19:30

Re: Hearts of Iron III

Inlägg av Jackson Slate » 15 november 2009, 23:28

Hur är kartan i spelet jämfört med ettan & tvåan? Fortfarande så att man bara kan ta över provinsen eller inget?

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 753
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Hearts of Iron III

Inlägg av Urban » 18 november 2009, 12:46

Jackson Slate skrev:Hur är kartan i spelet jämfört med ettan & tvåan? Fortfarande så att man bara kan ta över provinsen eller inget?
Allt eller inget som i de föregående spelen. Dock är det ju betydligt fler provinser.

Spelet har enligt min åsikt stor potential och patch 1.3 gör den körbar för de flesta men AI kan vara korkad ibland.
Det blir väl som med HOI2 att den är njutbar efter första expansionen och med någon mod.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Re: Hearts of Iron III

Inlägg av Robert Sköld » 22 februari 2010, 01:00

Som sagt, i och med 1.3 så flyter det på även hos mig, kanske inte perfekt, men fullt spelbart!
"I händelse av dåligt väder hålls revolutionen inomhus"

-Citat från Maoiströrelsen i Sverige mitten av 1970talet

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 753
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Hearts of Iron III

Inlägg av Urban » 8 april 2010, 12:31

Expansion till HOI3 med namn Semper Fi planerat för release i Q3!

För mer info se http://www.paradoxplaza.com/games/heart ... -semper-fi

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: Hearts of Iron III

Inlägg av Ragnar Svedje » 15 mars 2011, 15:25

Kul!

Har inte køpt spelet men har vissa ønskemål som skulle øka spelglædjen betydligt baserat på HOI 2 Doomsday.

Ett slags makro/automatsetting før inteligence/diplomati. Nær jag kør Sovjet och återstæller dissentnivån genereras en massa pengar som jag brukar anvænda till att sænda 10 st spioner till mig sjækv(Sovjet) och sedan purga ut fientliga spioner, något som brukar klaras av innan Feb/mars 1937. Problemet ær bara att man hela tiden måste engagera sig och hålla koll nær man kan klicka næsta osv. Bættre om man kunde ge kommandot "fyll på spion tills antal ær 10 st". Eller "jakta fientliga spioner 15 ggr irad" och meddela nær perioden ær utløpt. Eller ta "improve relations med iran" 10 ggr på rad.

Dessutom tycker jag transport/logistik ær lite køringt på Doomsday, brukar næstan aldrig spela Storbritanien, USA eller Japan av den anledningen. En jævla massa att hålla reda på hela tiden.

Nær det gæller trading borde man kunna prioritera vilka råvaror man helst vill ha och vilka man inte vill trada så att man tryggt kan sætta på auto. Som læget ær nu tackar autofunktionen ofta ja till vældigt dåliga avtal vilket gør att man ændå måste gå in och kolla hela tiden.

Till sist, før att minska pressen på datorn kunde man begrænsa antalet lænder. Vem vill spela Afghanistan eller Siankai ?? Det finns gott och væl 50 lænder som kan strykas med resultatet att datorn inte behøver hålla alla møjligheter øppna och køra slumpvariabler hela tiden baserat på dessa lænder.

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 753
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Hearts of Iron III

Inlägg av Urban » 29 mars 2011, 17:58

Ragnar, du borde kanske pröva några av de spel som bygger på HOI2 motorn, ex. Arsenal of Democracy lägger till en del nytt. Iron Cross är lite väl mycket dåligt översatt från den mod det ursprungligen var och snart kommer Darkest Hour. All tre ska tydligen gå att slå ihop men kan bli lite olika resultat. Se mer på Gamers Gate

Till HOI3 så kommer det en till expansion oxo.

Skriv svar