Krigsfilmer om Balkan
Krigsfilmer om Balkan
Såg nyss en film som hette Harrion's Flowers, om fotografer i kriget i Jugoslavien. Blev då intresserad om att få se mer om detta krig. Är det någon som kan rekommendera några filmer om det kriget?
-
Olle Hungrig
- Medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
-
a.holmberg
- Medlem
The Valley
Hej
Köpte och såg The Valley när jag tjänstgjorde nere i Kosovo. Kan starkt rekommendera denna dokumentär. Den skildrar det vansingiga folk mord som ägde rum där nere. Det som också är bra att man får se folk från båda sidorna.
Mvh
/A
Köpte och såg The Valley när jag tjänstgjorde nere i Kosovo. Kan starkt rekommendera denna dokumentär. Den skildrar det vansingiga folk mord som ägde rum där nere. Det som också är bra att man får se folk från båda sidorna.
Mvh
/A
- Johan Elisson
- Medlem
Det ska den tydligen vara också. Vi skulle egentligen sett den med klassen efter tips till läraren från en (jugoslav) i min klass. Men det blev inte av.Det finns en vidoe som heter No man´s land som handlar om två fiender (muslim och serb ) som träffas på i en övergiven skyttegrav i ingenmansland. Har bara sett trailer på den men verkar vara bra.
/Johan
För många år sedan (innan kriget på balkan började) så visade någon kanal Jugoslaviska/franska - tror jag - filmer från 2:a VK på balkan. Väldigt bra filmer, men jag kommer inte ihåg vad de hette. Den senaste konflikten på balkan har till viss del kopplingar till vad som hände under 2:a VK där, så dessa filmer är också att rekommendera. De gav en ganska mörk bild av kriget, och av det lilla jag minns så var de realistiska.
Du menar inte de jugoslaviska propaganda filmerna som TV5 (innan de bytte namn till Femman) visade för en massa herrans år sedan?Galadriel skrev:För många år sedan (innan kriget på balkan började) så visade någon kanal Jugoslaviska/franska - tror jag - filmer från 2:a VK på balkan. Väldigt bra filmer[...]
Och om de var bra låter jag väl vara osagt...
-
Kroatiche369
- Utsparkad
- Ort: mySQL error -351 check syntax * near line 131 common.php
-
Olle Hungrig
- Medlem