Hemliga armén

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Hemliga armén

Inlägg av Sarvi » 22 juli 2009, 11:41

lampros skrev:Men att som Patton skådespela, öva sig framför spegeln...
MacArthur var inte dålig han heller på att dramatisera sin uppenbarelse. Eisenhower (som inte var någon vän av MacArthurs fasoner) befann sig vid ett tillfälle på en tillställning, och en socitetsdam frågade honom om han någonsin mött den berömde MacArthur. Eisenhower svarade: "Yes, I studied theatrics under MacArthur for three years", syftandes på tiden före VK2 när han tjänstgjorde på Filippinerna. :)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Hemliga armén

Inlägg av tryggve » 22 juli 2009, 11:43

Jurgen Wullenwever skrev:
Schwemppa skrev:Återupplivar den här gamla tråden, jag har fått tag på "Secret Army" - ursprungliga - på DVD. 8-)

Går det att i Sverige få tag på alla 3 säsongerna 77-78-79 på dvd (och för den delen uppföljarserien Kessler)? De verkar vara utgivna på dvd i Storbritannien, men på cdon och ginza ser jag bara säsong 1 1977.
Discshop verkar ha alla tre säsongerna. Dock så verkar två och tre vara direktimporterade o rätt dyra.

EDIT: båda verkar vara slut. Så mycket för den hjälpen... :oops:

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Re: Hemliga armén

Inlägg av Örjan » 22 juli 2009, 12:38

Det är billigare att köpa dem från brittiska Amazon. Jag kollade vad det skulle bli för totalsumma för mig att beställa samtliga tre säsonger till min svenska adress och det landade på 1 288,25 kr. Det vill säga billigare än vad Discshop ville ha för bara två direktimporterade säsonger.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Hemliga armén

Inlägg av Wooster » 22 juli 2009, 12:42

lampros skrev:OT: Jo Hexmaster, det där läste man om i D'este. Han ägnade ett helt kapitel åt "the Speech" i alla dess varianter, det stora TAL han höll för bassar inför D-dagen.
Är du säker? Såvitt jag vet är citatet om att man inte vinner krig genom att dö för sitt land konstruerat och kommer ursprungligen från filmen "Patton" i den första scenen, där karaktären Patton håller ett tal inför Operation Torch i Nordafrika. Det är något den verklige Patton hade kunnat säga - men det är inte vederlagt att han verkligen sa det.

Se till exempel http://en.wikiquote.org/wiki/George_S._Patton där citatet står under "Misattributed"

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Hemliga armén

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 22 juli 2009, 21:13

tryggve skrev:
Jurgen Wullenwever skrev:
Schwemppa skrev:Återupplivar den här gamla tråden, jag har fått tag på "Secret Army" - ursprungliga - på DVD. 8-)
Går det att i Sverige få tag på alla 3 säsongerna 77-78-79 på dvd (och för den delen uppföljarserien Kessler)? De verkar vara utgivna på dvd i Storbritannien, men på cdon och ginza ser jag bara säsong 1 1977.
Discshop verkar ha alla tre säsongerna. Dock så verkar två och tre vara direktimporterade o rätt dyra.

EDIT: båda verkar vara slut. Så mycket för den hjälpen... :oops:
Örjan skrev:Det är billigare att köpa dem från brittiska Amazon. Jag kollade vad det skulle bli för totalsumma för mig att beställa samtliga tre säsonger till min svenska adress och det landade på 1 288,25 kr. Det vill säga billigare än vad Discshop ville ha för bara två direktimporterade säsonger.
Nu har jag beställt samlingsboxen från England med alla tre säsongerna. De tog obegripligt hutlöst mycket för Kessler, 99 pund (när samlingsboxen kostade mindre), så den avstod jag ifrån.

Sailor Jerry
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 december 2013, 22:51

Re: Hemliga armén

Inlägg av Sailor Jerry » 15 december 2013, 23:07

Hej!

Är ny på forumet, även om jag läst en del utan att vara medlem. Har alla delarna av Hemliga Armen samt Kessler. Blev lite snopen när jag körde igång första avsnittet. Hade en minnesbild av en annan inledning, en skadeskjuten Spitfire flyger över en liten pojke på ett åkerlandskap, för att sedan krascha. Piloten tas om hand av en livlina, kanske i Nederländerna...? En annan scen är att en Gestapoman krossar tårna på en pråmskeppare, som kan ha tillhör motståndsrörelsen, under ett förhör. Verkar vara en annan TV-serie som gick när jag var liten på 1970-talet, eller kanske tidigt 1980-tal. Har för mig att även denna var engelsk. Någon som vet vilken serie det kan ha varit?

MVH

Jerry

Skriv svar