Hemliga armén

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Hemliga armén

Inlägg av Schwemppa » 17 april 2009, 14:09

Återupplivar den här gamla tråden, jag har fått tag på "Secret Army" - ursprungliga - på DVD. 8-)

[ Passar fint som egen tråd! Avknoppad från Allå allå emliga armen /Hex ]

http://www.michaelbriant.com/secret_army.htm

Det var en serie som slog hårt för unge Schwemppa i tiden när den kom i finsk TV (början av 80-talet). Och visst är den sevärd ännu. Första avsnittet gick ändå åt till att "avvänja" sig från alla "allå, allå"-assosciationer... :lol:

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Hemliga armén

Inlägg av Hexmaster » 17 april 2009, 14:34

Jag såg Hemliga armén när den gick för hundra år sedan (då kunde jag inget om kriget eller historia, jag var tvungen att fråga farsan vad de brittiska flygarna var rädda för - hundra år sen, som sagt) och sen Allå allå. När sedan originalet visades igen så trodde jag att det skulle vara omöjligt att se, men den tillvänjningen gick mycket fort. Tror rentav att det räckte med inledningen; hm, nu får jag bestämt leta reda på signaturmelodin ...

Edit: Found.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Hemliga armén

Inlägg av Schwemppa » 17 april 2009, 14:44

Jahas ny tråd, det går väl bra :)

Tyskarnas uniformer i serien skulle jag vilja ha synpunkter på. Tycker själv att de verkade lite "hafsigt" tillverkade. Kulören på vissa uniformer verkade lite suspekt också. Men jag är inte någon större uniformsexpert.

Användarvisningsbild
Possi
Medlem
Inlägg: 360
Blev medlem: 8 juli 2007, 22:39
Ort: Sweden

Re: Hemliga armén

Inlägg av Possi » 19 april 2009, 17:10

Schwemppa skrev:Återupplivar den här gamla tråden, jag har fått tag på "Secret Army" - ursprungliga - på DVD. 8-)

[ Passar fint som egen tråd! Avknoppad från Allå allå emliga armen /Hex ]

http://www.michaelbriant.com/secret_army.htm

Det var en serie som slog hårt för unge Schwemppa i tiden när den kom i finsk TV (början av 80-talet). Och visst är den sevärd ännu. Första avsnittet gick ändå åt till att "avvänja" sig från alla "allå, allå"-assosciationer... :lol:
Vad sjukt, jag startade en tråd en dag efter dig av samma anledning, håller helt med om att första timmen var en Pina pågrund av "allå allå", men jag tror andra säsongen är lite bättre en första.

viewtopic.php?f=6&t=34932

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Hemliga armén

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 april 2009, 19:41

Hemliga armén har gått på TV4 Guld under den senaste tiden om jag inte blandar ihop med ett annat program. :roll:

Jo, jag såg också på "Hemliga armén" när den gick på Sveriges television under 80-talet, det var bara två kanaler då och om det var några extra kanaler vet jag inte.

Stefan

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Hemliga armén

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 9 maj 2009, 23:13

En sak som jag inte riktigt förstår med den här tv-serien, är varför det var så viktigt att få över de nedskjutna flygarna till England. För flygarna själva, om de omedelbart fångas in av tyskarna så hamnar de i fångläger, men då borde kriget vara över för deras del, så de slipper riskera livet (med förbehåll för dem som behandlades illa i fångenskapen). Däremot om de kläs i civila kläder, och försöker smita hem med hjälp av motståndsrörelsen, så skulle de avrättas om de infångades (antar jag), och dessutom skulle ett antal av deras hjälpare också råka illa ut. Hade det så stor betydelse för krigföringen om några nedskjutna piloter lyckades ta sig hem, eller var det mer psykologiskt?

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Hemliga armén

Inlägg av svartekaptenen » 18 maj 2009, 09:18

det var nog rätt mycket psykologiskt både för flygarna
och moståndsrörelsen de kände att de gjorde något för saken
sen tar det tid att utbilda nya flygare samt kostar pengar och
i slutet av kriget hade Britterna väldigt ont om ersättningsmanskap.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Hemliga armén

Inlägg av lampros » 18 maj 2009, 12:36

Jurgen Wullenwever skrev:En sak som jag inte riktigt förstår med den här tv-serien, är varför det var så viktigt att få över de nedskjutna flygarna till England. För flygarna själva, om de omedelbart fångas in av tyskarna så hamnar de i fångläger, men då borde kriget vara över för deras del, så de slipper riskera livet (med förbehåll för dem som behandlades illa i fångenskapen). Däremot om de kläs i civila kläder, och försöker smita hem med hjälp av motståndsrörelsen, så skulle de avrättas om de infångades (antar jag), och dessutom skulle ett antal av deras hjälpare också råka illa ut. Hade det så stor betydelse för krigföringen om några nedskjutna piloter lyckades ta sig hem, eller var det mer psykologiskt?
Är man flygare är man officer, man har valt det. Och är man underbefäl som tas ut till pilotutbildning så jublar man i allmänhet - även om det är krig och man måste flyga i strid, in i elden.

Är man pilot vill man flyga, det tror jag mig ha förstått via alla flygarmemoarer jag läst. Och är det krig och man är stridsflygare, well, vill man inte strida så är man "Lacking in Moral Fibre" (RAF-term) och avförs från flygtjänst.

En specialgrej med allierade (eller bara amerikanska) piloter som kom tillbaka efter att ha slussats tillbaka av La résistance (Secret Army), var att då fick man inte åter flyga i väster - för då fanns risken att åter bli nerskjuten, haffad av jerries och utfrågad om Secret Army som man ju nu kände till detaljer om. Då fick man hemförlovas. En viss Charles Yeager, Mustangpilot 1944-45, nerskjuten och räddad enligt ovan, klagade och fick sedan fortsätta flyga i väster.

I vart fall för honom, och jag gissar merparten av hans kolleger, så var det tillbaka i tjänst man ville mer än något annat. Konstigt kanske ur en fredlig, civil synpunkt kanske men så kan det vara. Man måste sätta sig in i mentaliteten, stridsläget, atmosfären: Fight the Hun! Onwards to Victory!

Eller helt enkelt, som Patton sa till en retorisk kollega som vid frågan "varför är du soldat" sagt att man vill försvara demokrati osv: "Bullshit, du är soldat för att du vill strida!"

Inte så vackert att erkänna detta faktum, att folk är soldater/yrkesofficerare för att de gillar att strida. Men något slags arbetsglädje måste man ha i alla arbeten: "Inget åstadkoms utan entusiasm" som Emerson sa.

(Not: Charles Yeagers memoarer, "Yeager", finns på svenska. Asbra.)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Hemliga armén

Inlägg av Hexmaster » 18 maj 2009, 14:04

Jurgen Wullenwever skrev:För flygarna själva, om de omedelbart fångas in av tyskarna så hamnar de i fångläger, men då borde kriget vara över för deras del, så de slipper riskera livet (med förbehåll för dem som behandlades illa i fångenskapen).
Tja - om man låter bli att delta i krig, så riskerar man inte livet av just den anledningen. Men det fanns ju en anledning till att man krigade. Som inte behöver tillskrivas någon barnslig "Fight the Hun"-attityd. (Vilket naturligtvis varierade, i vissa krig kunde ju folk skjuta sig i benet för att slippa fronten.)

Patton felciteras ofta. Källäget för det ovanstående känner jag inte till men 1944 sade han följande i ett officiellt tal till 3. armén:
Men, this stuff that some sources sling around about America wanting out of this war, not wanting to fight, is a crock of bullshit. Americans love to fight, traditionally. All real Americans love the sting and clash of battle. You are here today for three reasons. First, because you are here to defend your homes and your loved ones. Second, you are here for your own self respect, because you would not want to be anywhere else. Third, you are here because you are real men and all real men like to fight.
http://en.wikiquote.org/wiki/George_S._Patton

Vilket kanske bör tolkas i sitt sammanhang - pep-talk behöver inte vara absolut sant så länge det funkar.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hemliga armén

Inlägg av Hans » 18 maj 2009, 16:57

Lustigt nog har nästan alltid kämpaviljan hos just flygbesättningar varit hög. Trots att de har gått upp med dåliga odds så har det sällan varit problem med ordervägran, självstympning o.s.v. även om det naturligtvis finns exempel på det också. Orsaken kanske är känslan av att vara utvald, speciell kombinerat med att du i alla fall kan tro att du har ödet i dina egna händer. Detta kanske också ligger till grund för flyktbenägenheten.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Hemliga armén

Inlägg av lampros » 19 maj 2009, 08:27

@Hexmaster: Den episod jag refererar till finns återgiven i Carlo D'este: "Patton, A Genius For War". En tegelstensbiografi från 1990-talet.

Och där läser vi hurusom vid en privat sammankomst Patton och en kollega och talar med två civilister, antagligen damer. Någon frågar: men varför är ni soldater egentligen? Vad driver er?

Kollegan svarar då "jag är soldat för att försvara demokratin" osv. Patton säger då "bullshit, du är soldat för att du älskar att strida".

Man må ändra ett eller annat ord: detta är vad som sägs.

För övrigt tycker jag att Hans i inlägget strax ovan mitt talar väl, det säger allt i frågan. Flygare är ett speciellt släkte.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Hemliga armén

Inlägg av Hexmaster » 19 maj 2009, 17:37

Har samme D'Este ett belägg för detta fina: "No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country." - Jag har misslyckats med att hitta en källa för detta, men ser indikationer på att denna bok kan ha sådan information.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Hemliga armén

Inlägg av lampros » 20 maj 2009, 08:51

OT: Jo Hexmaster, det där läste man om i D'este. Han ägnade ett helt kapitel åt "the Speech" i alla dess varianter, det stora TAL han höll för bassar inför D-dagen.

Patton var en entertainer, säger D'este. Ibland kunde han lämna scenen till stormande applåder och ge slängkyssar... En annan gång träffade han Bob Hope och någon annan komiker, säg vid dukat bord/på krog, och dessa reducerades till rena staffagefigurer när Patton väl gått igång.

Jag vet ingen VK2-general som Patton, ingen så teatralisk. Montgomery var förstås en karaktär också, och kanske var folk som Manstein och Model karismatiska. Men att som Patton skådespela, öva sig framför spegeln på en butter "krigsmin" (qv D'este), och naturligtvis, även trilla dit och säga dumma saker och slå värnpliktiga som granatchockas - well, sådan var han.

D'estes bok finns på Carolina Rediviva i Uppsala.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Hemliga armén

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 22 juli 2009, 11:21

Schwemppa skrev:Återupplivar den här gamla tråden, jag har fått tag på "Secret Army" - ursprungliga - på DVD. 8-)

Går det att i Sverige få tag på alla 3 säsongerna 77-78-79 på dvd (och för den delen uppföljarserien Kessler)? De verkar vara utgivna på dvd i Storbritannien, men på cdon och ginza ser jag bara säsong 1 1977.

svartekaptenen
Medlem
Inlägg: 601
Blev medlem: 9 september 2007, 19:31
Ort: Malmö

Re: Hemliga armén

Inlägg av svartekaptenen » 22 juli 2009, 11:31

Jurgen Wullenwever skrev:
Schwemppa skrev:Återupplivar den här gamla tråden, jag har fått tag på "Secret Army" - ursprungliga - på DVD. 8-)

Går det att i Sverige få tag på alla 3 säsongerna 77-78-79 på dvd (och för den delen uppföljarserien Kessler)? De verkar vara utgivna på dvd i Storbritannien, men på cdon och ginza ser jag bara säsong 1 1977.
Tja är du villig att bryta mot nedladdningsreglerna finns de säkert på piratebay

Skriv svar