Arthur C. Clarke död

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Arthur C. Clarke död

Inlägg av Hexmaster » 19 mars 2008, 08:52

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2374&a=753293

Lite knepigt att placera denna tråd. Men en person som förutspådde månlandningar och kommunikationssatelliter på 40-talet, och allt vad det var, har avgjort sin plats i historien.

Bonus: Ser att han fått en dinosaurie uppkallad efter sig, Serendipaceratops arthurcclarkei. Serendib är ett gammalt arabiskt namn för Ceylon/Sri Lanka, där Clarke bodde sedan många år.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Re: Arthur C. Clarke död

Inlägg av tryggve » 19 mars 2008, 11:32

En av de riktigt stora är borta. :-( Han blev ju 90 år gammal, så det var ju inte direkt oväntat, men det känns ändå ledsamt. ARthur C Clarke var en av de första SF-författare jag kom i kontakt med, och jag har haft mycket nöje av hans verk.
RIP.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 19 mars 2008, 12:30

Ja det är bara att instämma med föregående medlem. Gillade skarpt hans böcker om rymd odyssén.

R.I.P

Sonderling

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 19 mars 2008, 12:59

En video inspelad av Arthur C Clarke inför hans 90-årsdag i december 2007.
http://www.youtube.com/watch?v=eLXQ7rNgWwg

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Inlägg av Ori » 19 mars 2008, 13:40

En av mina favoritförfattare (topp tre åtminstone) inom SF, visionär inte bara för teknik/vetenskap utan även för mänskliga relationer. Även om han inte har skrivit några böcker själv på länge så känns det tomt att veta att han är borta. Min absoluta favoritbok är Rama som har väckt så många tankar och känslor när jag läst den att den fortfarande kan poppa upp som ett eko i vissa situationer, tex varje gång jag kommer i en stor mörk sal eller hall.

Nyfikenhet på livet, teknik, vetenskap kombinerat med humanism är min bild av Arthur C Clarke.
--
Jörgen

Skriv svar