Vilken historisk tidsskrift ska man välja?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
rudnert
Ny medlem

Vilken historisk tidsskrift ska man välja?

Inlägg av rudnert » 3 december 2007, 07:22

Jag tänkta börja prenumerera på någon av de historiska tidsskrifter som finns i Sverige. Är det någon som är att föredra?

Användarvisningsbild
Nina
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Nina » 3 december 2007, 10:10

Hej
jag tycker populär historia verkar mest seriös på något sätt..
http://www.popularhistoria.se/

jag prenumererar annars på alla tre, Populär historia, Allt om Historia och Världens Historia men som sagt,, jag tycker nog att den förstnämnda verkar
bättre på något sätt. Dock har de andra kanske finare och flashigare bilder och färger och sånt men om man söker efter bättre artiklar så är ändå populär historia bäst!

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 3 december 2007, 10:53

Historisk Tidskrift.

Wavy Gravy
Medlem

Inlägg av Wavy Gravy » 3 december 2007, 16:38

Historisk Tidskrift och Scandia är mera historieforskningens finmekanik medan Populär historia, Allt om Historia och Världens Historia är populärhistoria. (Inget fel i de senare tidskrifterna). :)

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 3 december 2007, 16:47

Jag håller mig till BBC History Magazine. Engelskt, och bäst :wink:

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 3 december 2007, 18:28

av de tre ovan nämnda populärhistoriska skrifterna fördrar jag också populär historia. Jag prenumerar och köper då och så de andra i lösnummer. PH ger en mer seriös prägel medan de andra har flashigare artiklar.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 3 december 2007, 19:18

Markus Holst skrev:av de tre ovan nämnda populärhistoriska skrifterna fördrar jag också populär historia. Jag prenumerar och köper då och så de andra i lösnummer. PH ger en mer seriös prägel medan de andra har flashigare artiklar.
Jag måste hålla med, Populär Historia verkar vara mer gedigen. De andra två har irriterande fel ganska regelbundet. Att hävda t ex att efter vk1 gick hela USN över till dieseldrift är bara för mycket. Men som läsning är de underhållande..

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem

Inlägg av medundersåte » 3 december 2007, 19:45

Världens Historia tycker jag håller lika hög (eller låg) klass som Populär historia, Allt om historia känns mer lättviktig. Det går precis som sagts att hitta gott om fel i dessa tidskrifter, men det kan ju vara en del i läsnöjet att hitta och förfasa sig över dessa.

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Inlägg av Uruk-Hai » 3 december 2007, 19:59

Föredrar själv Populär Historia, men den är ojämn. Köper därför lösnummer.
Senaste som jag köpte idag tycker jag verkar vara mycket bra trots att jag bara har skummat igenom numret än.

Användarvisningsbild
Possi
Medlem

Inlägg av Possi » 3 december 2007, 20:05

Populär Historia lät Henrik Arnstad kommentera opration barbarossas i en lång artikel i sommras där han fortsatte att sprida sitt antifinska hat. Ett klar minus!

Skriv svar