Podcast

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
blizzard
Medlem
Inlägg: 51
Blev medlem: 30 maj 2005, 16:24
Ort: skellefteå

Podcast

Inlägg av blizzard » 17 november 2007, 18:59

Någon som har ngt tips på bra historiska/vetenskapliga podcast. Engelska eller svenska.

myggan
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 april 2017, 09:36
Ort: Bromma

Re: Podcast

Inlägg av myggan » 20 april 2017, 10:16

Bumpar denna tråd: Nu känns det som att det finns otaliga poddar ute och det är lite svårt att navigera i djungeln. Vilken är er favorit?

Tackar på förhand!

Användarvisningsbild
Rosenhane
Medlem
Inlägg: 311
Blev medlem: 15 januari 2005, 23:03
Ort: Manchester

Re: Podcast

Inlägg av Rosenhane » 23 april 2017, 13:48

Finns ett otal poddar ute i "djungeln" söker man history på Itunes så dyker ju en mängd upp.
Vetenskapsradion Historia är bra, beror dock på ämnen om den lyckas fånga mitt intresse eller inte. Men den går oftast på djupet i de ämnen som tas upp. Stora som små :wink:

Historiepodden finns ju alltid, lite mer lättsmällt och ytligare, men bra för den breda allmänheten skulle jag gissa. Tycker den tagit sig mer med åren kanske för att den tar upp mer okända ämnen.

Om du är intresserad av Romarrikets historia finns "History of Rome" en amerikan som går igenom Romarikets historia i kronologisk ordning, från grundadet av staden till avsättadet av Romulus Augustus. Hörvärd om man orkar sig igenom de drygt 170 avsnitt som finns. Killen har även startat en ny podcaast om revolutioner i världen, inte lyssnat på ännu, men blir väl till sommaren på en solig strand.

Sen finns en som igentligen är inspelade föreläsningar från Yales Universitet "Open Yale Courses" podden heter iaf "Early Middle Ages" om man är ute efter lite mer tuggmotstånd. Rekomenderas starkt.

Det är mina rekomendationer men sök på Itunes så finns där en massa :)

myggan
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 7 april 2017, 09:36
Ort: Bromma

Re: Podcast

Inlägg av myggan » 19 maj 2017, 10:48

Stort tack Rosenhane! Gillar faktiskt historiepodden när jag är på "språng". Ska definitivt lyssna in mig på "History of Rome" i hängmattan i sommar. Är ju riktigt schysst med 170 avsnitt på samma ämne så det blir lite fördjupning. Är ju ett ämne det går att ösa ganska ordentligt ur och ett för mig relativt outforskat sådant.

Återigen, stort tack för tipsen!

Skriv svar