Paradox

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Paradox

Inlägg av Leonidas » 10 april 2002, 00:32

Jag vill inte tokhylla Paradox, men är det inte lite konstigt att de är så framåt. Inte för att jag har spelat deras nya titlar, men att gå från det mediokra Svea Rike till det suveräna (det finns ingen motsvarighet på strategisidan) EU2 och nu presentera en rad intressanta titlar. I mina ögon har de helt tagit över på strategispelsmarknaden. Shogun är ett bra strategispel men med, paradoxalt nog, svagheten i strategidelen och styrkan i stridsdelen. CIV 3 var för mig en stor besvikelse, tycker inte att det har utvecklat sig sedan CIV I. Realtimespelen som AOE, Cossacks och Empire Earth är alldeles för stressiga, en smula orealistiska och på tok för linjära för mig.

Tänk er EU´s strategidel och Shoguns stridsdel i lämpligt historiskt scenario, vilken hit!

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 10 april 2002, 05:26

Föredrog nog ändå Paradox Entertainments numera avsomnade Target Games/Äventyrsspel. :)

*hehe*

-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

hmm

Inlägg av -vils- » 11 april 2002, 15:16

..kan inte säga att EUI + II är så otroligt bra ändå...

Jag vill ha ett spel med mer detaljerade strider..

Det är lite Civilization över det hela, och man tröttnar ganska fort...

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 11 april 2002, 15:20

Finns ju massvis med tillverkare som gör spel med "mer detaljerade strider", den övergripande strategiska nivån har det varit tomt länge så jag sätter stort hopp till Hearts of Iron.

MVH
/Johan

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 11 april 2002, 19:08

-vils-: Det var i grund och botten det jag menade. Strategidelen i Eu-serien är mkt bra, även om förbättringar kan vara på sin plats (då menar jag en mer detaljerad ekonomisk styrning), men stridsdelen är på tok för dålig, det finns inget utrymme för spelaren att påverka striden, som t.ex. i Shogun.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem
Inlägg: 460
Blev medlem: 9 april 2002, 10:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Galadriel » 13 april 2002, 11:39

Jag tycker Paradox har lyckats bra med att fylla ett tomrum som jag anser fanns när det gäller strategispel. Jag upplevde att alla spel som kom ut byggde på ett redan uttjatat koncept. WC, SC, AoE, Cossacks mm bygger ju på samma princip. Och Civ III (sim tidiagre nämndes) påminner allt för mycket of föregångarna (Civ I + II, CtP I + I, AC).
Alla kan givetvis inte gilla EU, men det som jag uppskattade var just att det var något nytt. Hoppas bara att de lyckas även i fortsättningen att förnya sig.

Skriv svar