Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
-
Schwalbe
- Tidigare medlem
Stalingrad?
Berlin-slutstriden?
Kreta?
Någon annan?
De flesta verkar tycka att Stalingrad är en klassiker, men är den bäst?

-
Blixten
- Stödjande medlem 2023
Mina bästa Beavor:
1) Spanish Civil War:
Kanske ämnet som gjorde det. Här lärde jag mig nog mest som jag inte visste innan. Inte bara en massa detaljer om vilken generals arme som gjorde vad utan *stora* frågor.
2) Stalingrad:
Om alla slags moder.
3) Berlin:
Intressant men..egentligen visste man vad som skulle hända men det är ju alltid intressant med "köttpå benen".
4) Kreta:
En besvikelse. Vet inte riktigt varför. Kanske kriget där var lite futtigt i det stora sammanhanget eller så var jag tjurig när ag läste den:-)
-
real parakeet
- Medlem
-
Kontakt:
av real parakeet » 17 augusti 2007, 23:38
Har läst/lyssnat på dem alla fyra. Jag tycker nog att Berlin kniper förstaplatsen tätt följd av Stalingrad. I boken om Berlin tycker jag att han skilldrade det meningslösa i att fortsätta kampen på ett bra sätt. Jag mådde dåligt av att läsa den när jag tänkte på det öde många gick till mötes. I Stalingrad skildrar han en annan typ av desperation. Den handlar mer om soldaternas kamp och öde och inte lika mycket om hu civilbefolkningen straffades. Kreta var intressant och Spanska inbördeskriget var bara rörig. Men det kanske var så med det kriget. Kreta var jag inte så insatt i och jag drog en del på smilbanden över hans beskrivning av engländarnas sätt att se på saken. Uppenbarligen är brittiska befäl precis på brittiska som jag föreställer mig dem. I Spanska inbördeskriget är det rätt mycket politik att sätta sig in i. Och i ärlighetens namn så är jag rätt ointresserad av gammal spansk politik. Men visst, ge den en chans. Jag lyssnade på den som talbok när jag rev tapeter och grejade med mitt vardagsrum. Jag hade aldrig orkat läsa boken.
Han har även skrivit en bok om Olga Chekov (stavning?) som jag inte läst... förlåt, lyssnat på än.
Jag lyssnar gärna på sådana här böcker eftersom jag kan göra en massa andra saker på samma gång. Tidsoptimering? Jepp. Även de tråkigaste sysslor kan bli kul med en bra faktabok om någon historisk händelse.

Rekommenderas starkt!
-
Probstner
- Medlem
I min smak är boken om Vasilij Grossman överlägsen de andra. Nära skildringar av människor och psykologiska detaljer är Beevors styrka, tycker jag. Spanska inbördeskriget fattade jag inte mycket av förrän jag läste efteråt i NE. Så han är nog bäst om man redan har kläm på huvuddragen. På så vis var ju både Stalingrad och Berlin en behållning.
/ Probstner
-
sonderling
- Stödjande medlem 2021
Ser fram emot att läsa boken om Grossman, köpte den för ett bra tag sedan men en så länge står den bara och samlar damm.
Ni har inte med boken om Paris efter befrielsen som han skrev tillsammans med sin fru.
Den var väldigt ojämn och en avancerad gissning är att det är frugan som har skrivit de tråkiga partierna om konst och mode.
De var dock intressant att Tyskarna verkade se genom fingrarna när det gäller konstnärskollektivet i Paris. Flera uppfyllde ju nazisternas sjunka kritierier för en enkel till KZ-lager.
Befriarna glömdes också bort när vintern kom då mat- bränslebristen var stor, franska vänstern klagade över den "nya" occupationsmakten USA. Och andra tyckte det var bättre under tyskarna. Fick en känsla av jag läst det förrut, ganska nyligen, om ett annat land som USA gått in i.
Sonderling
-
volgar
- Medlem
Jag tycker;
Stalingrad
Berlin/Spanish Civil War
Kreta
Gillar alla hans böcker starkt, men om man måste rangordna dem så =)
-
Fredrik Andersson
- Medlem
av Fredrik Andersson » 27 augusti 2007, 18:45
Berlin och Stalingrad är de enda jag läst så här långt. Jag tycker dock att Berlin är ett strå vassare. En parentes var att jag läste "Stalins hämnd" samtidigt. Intressant att läsa två helt olika författarstilar kring samma ödesdigra månader våren 1945.
-
sonderling
- Stödjande medlem 2021
Sgt 83 Pluton skrev:Berlin och Stalingrad är de enda jag läst så här långt. Jag tycker dock att Berlin är ett strå vassare. En parentes var att jag läste "Stalins hämnd" samtidigt. Intressant att läsa två helt olika författarstilar kring samma ödesdigra månader våren 1945.
Jag gjorde likadant

. Kan verkligen rekomenderas för att få flera bottnar på en Historisk händelse.
Sonderling