I morgon kommer Black Hawk Down!

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

I morgon kommer Black Hawk Down!

Inlägg av Gribing » 17 september 2002, 15:01

Filmen är förstås bokad på dvdon.com. Releasedatum 18 september.

OBS bör inte ses i sällskap med USA-motståndare :)

/Gribing

Someone
Medlem

Re: I morgon kommer Black Hawk Down!

Inlägg av Someone » 17 september 2002, 15:11

Gribing skrev:Filmen är förstås bokad på dvdon.com. Releasedatum 18 september.

OBS bör inte ses i sällskap med USA-motståndare :)

/Gribing

Tyvärr är tydligen extra-materialet på dvd:n väldigt dåligt (läs dåligt som i supertunt), endast en featurette...

Dock DTS på reg2 :)

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 17 september 2002, 15:15

bowowow....... :|

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 30 september 2002, 08:11

Såg den på VHS i helgen (gammal modigt ja vet).
Kan bara återigen konstatera att filmen är jävligt bra. Otroligt realistiska krigsscener. Begrep aldrig den massiva kritiken mot filmen, men jag misstänker att det rör sig mer om politik en om filmens cineastiska * kvalitér. :wink:
Hamnar ändå etta på min tio itopp lista över de bästa krigsfilmerna.

MVH

Sonderling

*Rätt stavning?

Användarvisningsbild
Anckarström
Medlem

Inlägg av Anckarström » 30 september 2002, 08:25

Tror att kritiken främst grundar sig på att jänkarna för en gångs skull inte mejjar ner hela regementen med fi per skalle. Trots att jag inte är speciellt USA-vänlig så måste jag tillstå att filmen är underhållande tack vare sin utmärkta porträttering av eldstrider i urban miljö.

Användarvisningsbild
Octavius
Medlem

Inlägg av Octavius » 30 september 2002, 11:31

efter att nu ha sett filmen för 6:e gången så kan jag bara säga att jag tycker så väldigt mycket om denna. Filmen är hur underbart realistisk som helst, vilka scener, vilka strider, vilken FILM!!
MIG GILLA!! :D

En av favorit scenerna är när en soldat får ett skott på geväret?
tappar geväret, spriger några meter, spriger tillbaka och plockar upp
det med "fel" hand. Tittar ner och upptäcker vad som hänt med handen och upptäcker vad som saknas.

Sedan även när man lägger ut ?!? ir-granaten ?!? för att man ska kunna få understöd av helikoptrarna. När helikoptrarna sedan kommer ut och bara vräker ur sig ammo över "fi"!

//Octavius

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 1 oktober 2002, 07:47

hangatyr skrev:bowowow....... :|
hmmm, nu har jag sett den igen, ochd en var faktiskt inte så usel som jag mninns den: skitbra krigsfilm förvisso och fantastiskt filmat och ljussatt, men tja... :?

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 1 oktober 2002, 09:10

Har ej sett filmen pga att jag tyckte kritiken lät rimlig.
Som jag förstod det fanns det två stora brister i filmen:
* Man framställde motståndarna som zombier, inte som människor. Ett klassiskt knep för att göra det lättare att döda någon (som t.ex. tyskarnas propaganda inför offensiven på östfronten).
* Man förvred verkligheten. Några amerikanska soldater får panik och börjar skjuta in i en folksamling. Av de 1000 döda så var många kvinnor och barn. Jag antar att detta inte framkom i filmen?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 1 oktober 2002, 09:59

Galadriel skrev:Har ej sett filmen pga att jag tyckte kritiken lät rimlig.
Som jag förstod det fanns det två stora brister i filmen:
* Man framställde motståndarna som zombier, inte som människor. Ett klassiskt knep för att göra det lättare att döda någon (som t.ex. tyskarnas propaganda inför offensiven på östfronten).
* Man förvred verkligheten. Några amerikanska soldater får panik och börjar skjuta in i en folksamling. Av de 1000 döda så var många kvinnor och barn. Jag antar att detta inte framkom i filmen?
Jag rekomenderar dig att se filmen först, sedan kan vi ta debatten. :wink:

Hälsningar Sonderling

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem

Inlägg av Mikael Eklund » 1 oktober 2002, 12:50

Jag såg filmen igår. Jag var väldigt tveksam till att hyra den först efter all kritik den fått bla här. Jag kan väl säga att jag tyckte det va en bra action film. Dock va det som vanligt med amerikanska krigsfilmer. Väldigt mycket slå sig för bröstet och tala om för allt och alla hur bra man är ( ja, jag har svårt för storebror i väster ). Man fick inte heller se någon jämkare som fick panik och sköt in i någon folkmassa. Döda barn och kvinnor fick man se. Men ej vem som sköt dom. Hyfsad film som jag nog kan rekomendera ändå. Lite lätt underhålling för den som gillar mycket pang pang. Men knappats som någon historisk riktig film. Allt detta är ju självklart bara min alldeles egna uppfattning. Se själva och bedöm sedan.

Micke

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 1 oktober 2002, 13:15

Jag känner mig tveksam till att hyra filmen eftersom man då stödjer den människorsyn som filmen förmedlar. Är de synpunkter som har framförts mot filmen fel?

Användarvisningsbild
GERO
Medlem

Inlägg av GERO » 1 oktober 2002, 13:43

Måste bara ta och försvara några av de där flaggviftningarna i filmen. De två prickskyttarna som frivilligt vill ned och hjälpa gjorde det i verkligheten också. Båda två dog under försvaret av helikoptern just som i filmen. "GORDON, GARY I" och "SHUGHART, RANDALL D." som dom hette belönades senare med "THE MEDAL OF HONOR" Det är inte bara i film som folk gör uppoffringar. De med intresse kan läsa denna länk. http://www.army.mil/cmh-pg/mohsom.htm

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 1 oktober 2002, 14:12

Filmen är helt superb ur synpunkten att vår käre Scott gjort en mkt realistisk krigsskildring (lixom att SPR:s första del är super).. sen kan man ju tycka vad man vill om den ev. människosyn den förmedlar..

Personligen har iaf jag under/efter min lumpen tid (då jag bitvis efter lumpen jobbade på FN-center med amröjning) träffat flera majorer/kaptener ur US Army som var där nere under Somaliakrisen.

Under ett seminarum om posttraumatic stress disorder (då bla ett gäng amerikanska, ungerska, tjeckiska, fd östtyska befäl var på ING1) fick jag flera tillfällen att diskutera Somalia (detta var 93-94). Mkt intressant att höra deras åsikter. Typ "the shit has reallt hit the pan there", de flesta ville ta ut trupperna på en gång och låta de slå ihjäl varandra.. andra beskrev somalierna som galna djur som totalt flippat ur..

Så man kanske kan förstå att den bilden Ridley förmedlar av somalierna är kraftigt färgad av tex de military advisors som var med vid filmen.. Samt att som Galadriel säger.. ett klassisk trick att avhumanisera Fi. Lixom alla filmer där alla tyskar framställs som 110%-övertygade nazister (typ alla krigsfilmer från WW2 mer eller mindre).. ser ni inte på dessa filmer heller?

Filmen är super.. tyvärr suger ju DVD-utgåvan.. inga extras alls.. eftersom det är en Ridley-film kommer väl en SE snart med kommentatorspår, dokumentärer o annat mumma.. isf ett givet köp!

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 1 oktober 2002, 14:42

Lixom alla filmer där alla tyskar framställs som 110%-övertygade nazister (typ alla krigsfilmer från WW2 mer eller mindre).. ser ni inte på dessa filmer heller?
Jag har sett många sådana filmer, men jag tycker inte de ger speciellt mycket. Det samma gäller Rambo II och III där framställningen av ryssar vs. amerikaner blir lite väl ensidig. När man var 15 orkade jag se på sådant, men numera så tycker jag bara det är larvigt. Eftersom ingen har bemött den kritik som jag har citerat så utgår jag ifrån att det stämmer. Jag hade nog tyckt om filmen om jag var 15, men det är jag inte längre :roll:

Someone
Medlem

Inlägg av Someone » 1 oktober 2002, 15:12

Galadriel skrev:
Lixom alla filmer där alla tyskar framställs som 110%-övertygade nazister (typ alla krigsfilmer från WW2 mer eller mindre).. ser ni inte på dessa filmer heller?
Jag har sett många sådana filmer, men jag tycker inte de ger speciellt mycket. Det samma gäller Rambo II och III där framställningen av ryssar vs. amerikaner blir lite väl ensidig. När man var 15 orkade jag se på sådant, men numera så tycker jag bara det är larvigt. Eftersom ingen har bemött den kritik som jag har citerat så utgår jag ifrån att det stämmer. Jag hade nog tyckt om filmen om jag var 15, men det är jag inte längre :roll:

Nej, men en film (typ Rambo) (inte Ramo II.. finns ingen film som heter det ;) ) (First Blood, Ramo:First Blood 2, Rambo III) :) kan ju vara underhållande iaf..

Ang. BHD så säger jag ju tidigare att bara de realistiska krigscenerna och skäl nog att se filmen flera ggr!

Skriv svar