Landet som Stalin tog (SVT 1, kl: 17.00)

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Marco
Medlem
Kontakt:

Landet som Stalin tog (SVT 1, kl: 17.00)

Inlägg av Marco » 3 juli 2007, 11:46

Seriestart: Landet som Stalin tog

Finlandssvensk dokumentärserie från 2006. Om de landområden i finsk-ryska gränstrakter som Finland 1944 fick överlämna till Ryssland, dåvarande Sovjetunionen. Del 1 av 4: Karelen tillbaka. Det officiella Finland ställer inga krav på att Ryssland ska återlämna Karelen till Finland. Sådana krav framförs däremot av karelenaktivister och olika medborgarorganisationer.
Även i SVT1 6/7

Sänds idag, den 3 juli 2007, SVT 1 klockan 17.00

Har inte själv sett serien, men tänkte om några av er hade ett intresse i detta ämne :wink:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=8 ... &from=menu

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 5 juli 2007, 00:40

Såg det mesta. Mycket intressant.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 11 juli 2007, 09:39

Såg avsnitt 2 tisdagen 10 juli och måste säga att det var mycket intressant.

En sak som inte jag inte riktigt fick svar på var om det skilde sig något mellan myndighetena i Leningrad oblast, Karelska republiken och i förekommande fall Murmansk oblast i hur dom ställer sig till denna mjuka återinvandring som beskrevs i avsnittet.

Men sen inte vet jag om jag tycker att dessa byar såg något sämre ut än vad jag sett i övriga delar va nord-västra Ryssland.

Slutligen skulle vilja rekommendera intresserade som missade avsnittet att se dom kvarvarande.

Jag har också mailat dokumentärredaktionen på SVT och frågat om serien kommer att läggas upp på deras Play-tjänst eller om den kommer att repriseras mer än vad som är i tablån nu.

Kvarvarande sändningar i SVT:

SVT 1 fr 13/7 12.05 Landet som Stalin tog, del 2 (repris)
Om de landområden i finsk-ryska gränstrakter som Finland 1944 fick överlämna till Ryssland, dåvarande Sovjetunionen. Del 2 av 4: Finska byar i Ryssland. Vad har hänt med de områden i Karelen som Finland överlämnade till Ryssland? I vilket skick är byar, städer och byggnader idag? Vi besöker bl.a. Viborg, Hiitola, Rautu och Äyrypää.

SVT 1 ti 17/7 17.00 Landet som Stalin tog, del 3
SVT 1 fr 20/7 12.05 Landet som Stalin tog, del 3 (repris)

Om de landområden i finsk-ryska gränstrakter som Finland 1944 fick överlämna till Ryssland, dåvarande Sovjetunionen. Del 3 av 4: Vägen till Ishavet. Under en kort och dramatisk period, 1920-1944 hade Finland en hamn vid Ishavet - Petsamo. Petsamo, som nu är rysk mark, är i dag hårt drabbat av miljöförstöring orsakad av nickelbrytning i området.

SVT 1 ti 24/7 17.00 Landet som Stalin tog, del 4
SVT 1 fr 27/7 12.05 Landet som Stalin tog, del 4 (repris)

Om de landområden i finsk-ryska gränstrakter som Finland 1944 fick överlämna till Ryssland, dåvarande Sovjetunionen. Del 4 av 4: Begravningsplatsernas djungel. De områden som omnämns allra minst av dem som Finland på 1940-talet överlämnade till Ryssland är delar av Salla-Kuusamo och ett antal öar i Finska viken; Hogland, Lövskär, Tytärskär och Seitskär.

Skriv svar