Titelfråga på film, bok eller TV(inkl handlingar)

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Titelfråga på film, bok eller TV(inkl handlingar)

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 april 2007, 20:20

Jag kör med en allmän rubrik så kan vem som helst ställa en fråga om de är osäkra på vilken film det är. Om man kommer ihåg handlingen och inte titeln på ändamålet så kan man alltid efterlysa via detta.

Min fråga är att jag kommer ihåg en tecknad serie med historiska motiv(det var inga nutida föremål som bilar och attackhelikoptrar) som gick under mitten av 1980-talet. Jag minns att den gick vid 20-tiden och det blev populärt av killarna ifrån årgångarna 67-73 har för mig. Serien började med att visa hel massa bilder på "hårda" gubbar, hade en del "våldsamma" scener" som exempelvis förde ett svärd in i magen på antanogisten, krig, ryttare som var väg nånstans eller satt o tjafsade på en gästgivargård.

Vad hette serien?

Mitt syfte är att tråden skall vara allmänt och alla kan fråga efter titlar eller handlingar.

Stefan

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 4 april 2007, 23:02

Låter lite som den polska serien "Svarta moln", men den gick någon gång under slutet av 70-talet.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 april 2007, 21:00

B Hellqvist skrev:Låter lite som den polska serien "Svarta moln", men den gick någon gång under slutet av 70-talet.
När du skriver det så tycker jag att titeln låter bekant.
Antar att Schwalbe eller Hexmaster kanske kommer ihåg den där serien också, fast de kommer ihåg titeln istället. :)

Stefan

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Titelfråga på film, bok eller TV(inkl handlingar)

Inlägg av Solkungen » 11 april 2019, 01:41

Från sent 70-tal minns jag en miniserie om om några amerikanska soldater som slogs i första världskriget. Som jag minns det så fortsatte det med att huvudpersonerna fick åka över igen för att slåss i det andra världskriget. Minns inte mycket förutom att en av dem som var typ sergeant eller officer på kompaninivå hette Sam.
Är det någon som minns serien?

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Titelfråga på film, bok eller TV(inkl handlingar)

Inlägg av erep » 13 april 2019, 00:00

Solkungen skrev:
11 april 2019, 01:41
Från sent 70-tal minns jag en miniserie om om några amerikanska soldater som slogs i första världskriget. Som jag minns det så fortsatte det med att huvudpersonerna fick åka över igen för att slåss i det andra världskriget. Minns inte mycket förutom att en av dem som var typ sergeant eller officer på kompaninivå hette Sam.
Är det någon som minns serien?
Minns inte den men hittade
https://en.wikipedia.org/wiki/Once_an_E ... iniseries)

Baserar sig på https://en.wikipedia.org/wiki/Once_An_Eagle

Kan det vara denna?

Skriv svar