Rome: Total War - strategi och taktik?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Rome: Total War - strategi och taktik?

Inlägg av Marcus » 13 januari 2007, 19:14

Jag såg att Rome: Total War nu går att få tag på till en billig penning så jag funderar på att skaffa det men det är strategibiten som jag är intresserad av, taktiken med att styra trupper i enskilda slag är inget jag är speciellt road av egentligen, går det i det spelet att "slippa" eller åtminstone minimera taktikbiten?

/Marcus
Senast redigerad av 1 Marcus, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 13 januari 2007, 19:19

Ja, det går, du kan låta datorn sköta slagen.

/CvD

kotik
Medlem

Inlägg av kotik » 13 januari 2007, 19:24

Ja man kan "auto-resolve" alla slag vilket betyder att datorn sköter striden och du blir kvar på den strategiska kartan. Se till att skaffa den senaste patchen, tror det är 1.5 till RTW. Har du köpt "Gold" versionen?

För jag föreslå att du testar en av mods också, den vanliga RTW tröttnar man rätt så snabbt på. Det finns flera olika mods, allt från RTR (Rome Total Realism) och EB (Europa Barbarorum) som lägger vikt på realism till andra mods som förlyttar en genom tiden till andra epoker och platser på jorden.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 13 januari 2007, 20:41

Tackar.

Jag har inte köpt det än, tänkte först kolla upp detta med taktikbiten och även om ladda hem demon för att testa hur det snurrar på datorn.

/Marcus

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 13 januari 2007, 20:48

Har ett svagt minne av att demot är ett slag, dvs taktik...

/CvD

kotik
Medlem

Inlägg av kotik » 13 januari 2007, 21:14

Om du köper RTW se kolla då upp om du får en vanlig version eller Guld versionen då AI är en hel del bättre i Guld versionen.

blizzard
Medlem

Inlägg av blizzard » 14 januari 2007, 01:32

Jag vet inte hur många stratgispel du har spelat men som nämns i andra trådar så är AIn usel (tex diplomatin). Jag skulle inte rekomendera någon att bara spela det enbart som ett strategispel. Men smaken skiljer..
kotik skrev:Om du köper RTW se kolla då upp om du får en vanlig version eller Guld versionen då AI är en hel del bättre i Guld versionen.
Jag har inte Guld versionen. Blir inte AIn densamma som Guld versionen med med de senaste patcharna? hrm.. Om inte så blir jag också tvungen att köpa Guld versionen.

kotik
Medlem

Inlägg av kotik » 14 januari 2007, 08:06

blizzard skrev:Jag har inte Guld versionen. Blir inte AIn densamma som Guld versionen med med de senaste patcharna? hrm.. Om inte så blir jag också tvungen att köpa Guld versionen.
Tillverkaren CA har lyckats göra det hela lite komplicerat när det gäller patcharna så det är nästan bättre att köpa guld versionen så får man det hela i ett paket, men det är bara vad jag tycker.

GL
Medlem

Inlägg av GL » 16 januari 2007, 10:19

RTW är tokigt kul, rekommenderas starkt. Dock är det en miss att inte köra taktiska slag, man kan ofta tjäna stort på det i insparade förluster. Favoriten är helt klart att föra en karthagisk armé fullpackad med högsta nivåns stridselefanter i strid... :D

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 16 januari 2007, 15:21

Jag vet inte jag... Om man inte är intresserad av taktikbiten så är det nog en något andefattigare upplevelse att bara spela strategin. Det är inte som EU2, där strategin beror på och påverkar ens rikes utveckling så att man i stort sett kan spela enligt historien, istället för att bara försöka erövra sina grannar så fort som möjligt. Rikena i RTW tenderar (speciellt de romerska fraktionerna, helt ohistoriska är de dessutom) att expandera exponentiellt. Desto större rike, mer resurser och mindre problem.

Taktiken är en del av charmen tycker jag, eftersom det är den som tillåter ens på papperet svaga armé att slå en starkare. Med taktik, och förmågan att sätta in rätt enhet i rätt läge, så vinner man dagen. Om man låtit datorn räkna ut det hela hade man antagligen förlorat mången strid. Med taktiskt sinne kan man istället åstadkomma det omöjliga (vilket naturligtvis beror på att datorn är en sämre taktiker), rädda sin stad, besegra stridselefanterna, lura in fiendens general i en omringning. Det är något visst med att se sina grekiska hopliter hålla stånd i porten mot en övermäktig skock legionärer...

Användarvisningsbild
Rosenhane
Medlem

Inlägg av Rosenhane » 16 januari 2007, 17:01

för en taktiker är spelet ett måste! Men om du har ett stort rike leder det till ganska många problem. Då revolterar nån jämt och ständigt och turerna tar hur lång tid som helst att spela.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 16 januari 2007, 17:02

Strategispel är det jag brukar spela de få gånger jag gör det och Romarriket vore en intressant period att köra, finns det några vettiga strategispel (typ Victoria, EU2) för den perioden eller blir det till att ge taktiken en chans i detta spelet?

/Marcus

Användarvisningsbild
USMC
Medlem

Inlägg av USMC » 16 januari 2007, 17:09

Marcus Wendel skrev:Strategispel är det jag brukar spela de få gånger jag gör det och Romarriket vore en intressant period att köra, finns det några vettiga strategispel (typ Victoria, EU2) för den perioden eller blir det till att ge taktiken en chans i detta spelet?

/Marcus
Jag tycker helt klart att du ska ge taktiken en chans.

kotik
Medlem

Inlägg av kotik » 16 januari 2007, 20:01

Marcus Wendel skrev:Strategispel är det jag brukar spela de få gånger jag gör det och Romarriket vore en intressant period att köra, finns det några vettiga strategispel (typ Victoria, EU2) för den perioden eller blir det till att ge taktiken en chans i detta spelet?.

/Marcus
Kan bara komma på ett spel och det har inte kommit ut ännu, det heter Imperium och här är dess hemsida http://www.fenrir.dk/

USMC skrev:Jag tycker helt klart att du ska ge taktiken en chans.
Tycker man inte om taktik så tycker man inte om taktik. Själv så har jag slutat att styra slagen själv utan låter datorn göra det åt mig och det fungerar rätt så bra, det gäller bara att ge datorn rätt verktyg så vinner den.

Skriv svar