Boktips om andra världskriget
Boktips om andra världskriget
Jag skulle vilja ha lite boktips. Det är romaner jag är ute efter, helst på svenska. Jag tycker att det mesta är fakta och historieböcker. Men nu när hösten kommer så behöver jag nått spännande att läsa, gärna nått som utspelar sig bakom fienden linjer.
Senast redigerad av 1 Toye, redigerad totalt 29 gånger.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- Andreas #1
- Medlem
Re: Boktips
Har du läst Sven Hassel? Vet att massa får spel nu, men jag tycker dom är underhållande.Toye skrev:Jag skulle vilja ha lite boktips. Det är romaner jag är ute efter, helst på svenska. Jag tycker att det mesta är fakta och historieböcker. Men nu när hösten kommer så behöver jag nått spännande att läsa, gärna nått som utspelar sig bakom fienden linjer.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- Andreas #1
- Medlem
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Montserrat: Det grymma havet, Kapillanen på Malta.
Hartog ett par olika, bla: Hollands ära, om en jättebogserare på Murmansk-traden.
Forester, han med Hornblower, har också skrivit en del på temat andra världskriget. Gräv lite i biblioteksmagasin (gäller flera av de övriga böckerna också).
Reeman, Douglas har skrivit mycket sjöromaner.
Hartog ett par olika, bla: Hollands ära, om en jättebogserare på Murmansk-traden.
Forester, han med Hornblower, har också skrivit en del på temat andra världskriget. Gräv lite i biblioteksmagasin (gäller flera av de övriga böckerna också).
Reeman, Douglas har skrivit mycket sjöromaner.
Jag rekommenderar Herman Wouks storslagna krigsskildring Krigets vindar/Krig och hågkomst, i Sverige utgiven som fyra böcker: Natalie, Pamela, Natalies flykt och Pug och Pamela. Båda böckerna blev för övrigt också framgångsrika TV-serier.
Senast redigerad av 1 Lindir, redigerad totalt 30 gånger.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
-
Torbjörn J
- Medlem