Top Gun

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem
Inlägg: 839
Blev medlem: 26 november 2003, 18:31
Ort: Göteborg

Top Gun

Inlägg av Andreas #1 » 21 augusti 2006, 22:41

Sitter och kollar på Top Gun nu på datorn. Bortsett från att storyn är lite tramsig är det en grym nostalgitrip. Men framförallt; VILKET JÄVLA FLYGFOTO! Sitter här och njuter, kan verkligen rekommenderas till alla med minsta intresse för flyg. Tomcaten är verkligen ett riktigt vackert flygplan.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 22 augusti 2006, 19:21

Jo, filmen är ju (mer eller mindre) ett beställningsjobb av US Navy, så inte undra på att de ställde upp med duktigt folk att flyga. Ledande flygkoordinator för filmningen var amiral Robert F. Willard, som har ett förflutet i Top Gun (precis som de övriga piloterna) och numera är USN Vice Chief of Naval Operations.

Insåg just något annat - Anthony "Goose" Edwards är ju Dr. Greene i ER! :eek: Att jag aldrig kopplat det förr...

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem
Inlägg: 839
Blev medlem: 26 november 2003, 18:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Andreas #1 » 22 augusti 2006, 19:40

Belisarius skrev:Jo, filmen är ju (mer eller mindre) ett beställningsjobb av US Navy, så inte undra på att de ställde upp med duktigt folk att flyga. Ledande flygkoordinator för filmningen var amiral Robert F. Willard, som har ett förflutet i Top Gun (precis som de övriga piloterna) och numera är USN Vice Chief of Naval Operations.

Insåg just något annat - Anthony "Goose" Edwards är ju Dr. Greene i ER! :eek: Att jag aldrig kopplat det förr...
Fan det kopplade inte jag förrän nu. Dessutom är Meg Ryan Gooses fru. En annan sak är synen på Iceman. Minns honom som dum och mycket osympatisk. Nu framstår han ju som den vettige och Maverick som värsta puckot. Men lite lustigt att flygscenerna i Top Gun nästan är bättre än de i IMAX Fighter Pilot som jag såg i USA i somras (innehöll också mycket fint foto).

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 22 augusti 2006, 21:59

Samma fotograf användes i "Älskar Älskar Inte", men då med viggen och de varade bara en kvart. Men det är kvalite i det fotot också

Har "lyxboxen" med slipad utgåva själv och behind the scenes foto osv. Man ville göra den som en sportfilm med tävlingsmomentet i fokus snarare än relationer och flygplan, vilket föll väl ut.

Top Gun är en klar favorit för mig också

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 22 augusti 2006, 22:58

Andreas #1 skrev:Fan det kopplade inte jag förrän nu. Dessutom är Meg Ryan Gooses fru. En annan sak är synen på Iceman. Minns honom som dum och mycket osympatisk. Nu framstår han ju som den vettige och Maverick som värsta puckot. Men lite lustigt att flygscenerna i Top Gun nästan är bättre än de i IMAX Fighter Pilot som jag såg i USA i somras (innehöll också mycket fint foto).
Jo, jag reflekterade över samma sak om Iceman när jag såg filmen igen tidigare i år...för första gången sen början på 90-talet.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Re: Top Gun

Inlägg av Tomas Ibsen » 26 augusti 2006, 12:56

Andreas #1 skrev:VILKET JÄVLA FLYGFOTO!
Kan inget annat än hålla med dig.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Inlägg av masase » 26 augusti 2006, 14:07

Andreas #1 skrev: En annan sak är synen på Iceman. Minns honom som dum och mycket osympatisk. Nu framstår han ju som den vettige och Maverick som värsta puckot.
Det här är förmodligen OT så moderator kan välja att ta bort den här postningen, men jag kan inte låta bli att kommentera.

Jag har bott ett tag i USA och håller på att gifta mig med en amerikanska så har jag upptäckt att just i synen på individens roll kontra gruppen finns det en väldigt stor skillnad mellan amerikansk och svensk kultur.

Den amerikanska kulturen ser den enskilda personen främst som en individ medans i den svenska kulturen är du främst en del av ett kollektiv. Iceman är en lagspelare och följer spelreglerna och uppför sig därför oerhört svenskt. Maverick är en individualist som gör som han känner för vilket ligger betydligt närmare det amerikanska kulturen.

Filmen lanserades iofs 1986 vilket var under toppen av "satsa-på-dig-själv" vågen vilket gjorde Maverick betydligt mer sympatisk mätt med sin samtids måttstock.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 2 september 2006, 12:03

Ni kanske skulle uppskatta den här... jag skrattade iallafall.

http://www.collegehumor.com/movies/1706016/

Sajten kanske inte är helt kontorssäker (Safe For Work), kan finnas något reklambanér av tvivelaktig sort. Så att ni vet.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 2 september 2006, 17:16

hahaha, klockrent. :lol:

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 2 september 2006, 17:44

masase skrev:
Andreas #1 skrev: En annan sak är synen på Iceman. Minns honom som dum och mycket osympatisk. Nu framstår han ju som den vettige och Maverick som värsta puckot.
Det här är förmodligen OT så moderator kan välja att ta bort den här postningen, men jag kan inte låta bli att kommentera.

Jag har bott ett tag i USA och håller på att gifta mig med en amerikanska så har jag upptäckt att just i synen på individens roll kontra gruppen finns det en väldigt stor skillnad mellan amerikansk och svensk kultur.

Den amerikanska kulturen ser den enskilda personen främst som en individ medans i den svenska kulturen är du främst en del av ett kollektiv. Iceman är en lagspelare och följer spelreglerna och uppför sig därför oerhört svenskt. Maverick är en individualist som gör som han känner för vilket ligger betydligt närmare det amerikanska kulturen.

Filmen lanserades iofs 1986 vilket var under toppen av "satsa-på-dig-själv" vågen vilket gjorde Maverick betydligt mer sympatisk mätt med sin samtids måttstock.



Jag håller med dej(kanske OT), jag har ju varit utbytesstudent i Kalifornien och man satsar verkligen på individen där. Är du bäst så blir du beundrad- här i Sverige är det mest avundsjuka.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 24 september 2006, 15:43

Tänkte på än annan ska i filmen. Alla scener som ser på hangarfartyget så är fartyget skälv. Vilket man ser i många filmer. Men den går ju inte skälv eller är det att dom ligger så längt bort att man inte ser dom ?

Användarvisningsbild
Andreas #1
Medlem
Inlägg: 839
Blev medlem: 26 november 2003, 18:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Andreas #1 » 24 september 2006, 16:24

masase skrev:
Andreas #1 skrev: En annan sak är synen på Iceman. Minns honom som dum och mycket osympatisk. Nu framstår han ju som den vettige och Maverick som värsta puckot.
Det här är förmodligen OT så moderator kan välja att ta bort den här postningen, men jag kan inte låta bli att kommentera.

Jag har bott ett tag i USA och håller på att gifta mig med en amerikanska så har jag upptäckt att just i synen på individens roll kontra gruppen finns det en väldigt stor skillnad mellan amerikansk och svensk kultur.

Den amerikanska kulturen ser den enskilda personen främst som en individ medans i den svenska kulturen är du främst en del av ett kollektiv. Iceman är en lagspelare och följer spelreglerna och uppför sig därför oerhört svenskt. Maverick är en individualist som gör som han känner för vilket ligger betydligt närmare det amerikanska kulturen.

Filmen lanserades iofs 1986 vilket var under toppen av "satsa-på-dig-själv" vågen vilket gjorde Maverick betydligt mer sympatisk mätt med sin samtids måttstock.
Om du frågar de som är verksamma i amerikanska försvaret tror jag få har någon större sympati för maverick-prylar. (Nu är ju förvisso filmen för den breda allmänheten), men i princip alla jag träffat på i de olika försvarsgrenarna värdesätter professionalism mycket högre än smågalen individualism.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 24 september 2006, 18:36

predator skrev:Tänkte på än annan ska i filmen. Alla scener som ser på hangarfartyget så är fartyget skälv. Vilket man ser i många filmer. Men den går ju inte skälv eller är det att dom ligger så längt bort att man inte ser dom ?
Standardsammansättning för en carrier strike group är väl

1x Nimitz class carrier
1x Ticonderoga class cruiser
2x Arleigh Burke class destroyer
1x Los Angeles class attack submarine
1x Depåfartyg

Så jo, ensamma är de aldrig. Kan ju vara så att de ligger i så gles formation att man inte ser de andra fartygen eller att de helt enkelt lät skeppet gå ensamt när de filmade.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 8 oktober 2006, 15:19

En annan sak som är lite fel i filmen är att dom skjuter samma robot flera gånger. Allstås att den avfyras i från samma vapen balk och samma fest punkter.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 8 oktober 2006, 15:30

Top Gun är förlåten för alla faktamissar, för den är cool, har snyggt foto och är så förbaskat kult det kan bli

Skriv svar