Recension: "The Russian Front" DVD
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Recension: "The Russian Front" DVD
Jag har tittat igenom dokumentär som heter "The Russian Front 1941-45" (Cromwell Productions 1998), med expertanalys av John Erickson (det var hans medverkan som gjorde att jag bestämde mig för att köpa den, då han är en erkänd auktoritet på området). Det rör sig om fyra program om totalt nästan tre timmar, så det är mycket pang för pengarna. Tyvärr så uppvisar serien en del fenomen gemensamma med liknande dokumentärer, nämligen återanvändning av filmklipp för att illustrera händelser vid skilda tidpunkter och platser, klipp som inte kan vara från platsen ifråga (t.ex. SS-trupper visas samtidigt som man talar om Stalingrad), och sådant som är från senare skeden i kriget (framryckande soldater i "Barbarossa" är uppenbart från ca 1944, Tigrar skymtar förbi, etc.). En viss överlappning förekommer, troligen mest beroende på att dokumentärerna avsågs sändas med visst mellanrum i tid, så t.ex. så avslutas avsnittet med tema Stalingrad med hur det gick, medan nästa avsnitt om Kursk och operationerna under 1943 börjar med slutstriderna i Stalingrad. Kan vara lite irriterande om man ser rubbet i ett svep. Vidare så nämns inte vare sig Vinterkriget eller Fortsättningskriget (det senare endast i en passus), vilket mest bekräftar att den finska fronten är den "glömda fronten". Jag saknade uppgifter om t.ex. Katyn-massakern, och dokumentärerna har helt klart sina sympatier för Sovjetsidan. Så nämns t.ex. knappt att Sovjet invaderade Polen, eller anfallet på Finland, de summariska avrättningarna av äkta och förmenta desertörer, eller den massiva plundringen och massvåldtäkterna vid erövringen av Ostpreussen och östra Tyskland. En uppgift som t.ex. Zjukovs användning av strålkastare vid anfallet över Oder låter som om det var ett genidrag, medan det i själva verket ställde till mer besvär för anfallarna än försvararna. Översättningen är OK; bortsett från några tabbar förekommer det väldigt lite av det slarv som man brukar se på Discovery. På det hela taget är dock produktionen bättre än genomsnittet, men inte utan de brister som vanligen brukar ses hos mindre ambitiösa dokumentärer.