Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
-
Schwalbe
- Tidigare medlem
Jag har inte köpt ett datorspel på flera år, det senaste var nog Diablo 2.
Ni verkar ju insatta, så om jag ska köpa ett riktigt bra historiskt spel, vad ska jag satsa på då?
Jag är ute efter ett spel som man verkligen fastnar för och inte kan slita sej ifrån.

-
Andreas K
- Medlem
Hade du tänkt dig ett strategispel då eller?
I så fall rekommenderar jag Rise of Nations, det har blivit min personliga favorit. När man kan bemästra Scenario editorn så kan man utföra mirakel till historiska scenarion.
Dessutom är det billigt i och med att det börjar( eller är) gammalt. Men det är förvånansvärt bra för sin ålder, det håller gott och väl ännu idag.
Annars är ju Age of Empires-serien en klar klassiker också.
-
Lord Havelock Vetinari
- Medlem
av Lord Havelock Vetinari » 15 juli 2006, 13:24
Europa Universalis 2

Det är väldigt beroendeframkallande och kan inhandlas för runt 70 Kr i dag.
-
gunship
- Medlem
Rome Total War med Rome Total Realism mod!
det äger, du köper RTW och laddar ner RTR och vipps har du ett bra strategi-spel som är realistiskt iom att ralism-modden e gjord av nördar som alskar den tidsåldern

-
Andreas K
- Medlem
Moddar kan ta spel till helt nya höjder.

-
Andreas #1
- Medlem
gunship skrev:Rome Total War med Rome Total Realism mod!
det äger, du köper RTW och laddar ner RTR och vipps har du ett bra strategi-spel som är realistiskt iom att ralism-modden e gjord av nördar som alskar den tidsåldern

Ja RTW är ett synnerligen beroendeframkallande spel. FAst tanke på ett mostvarande i modern miljö får det att vattnas i munnen på mig. Lär ju dock dröja innan vi får se något sådant
-
Schwalbe
- Tidigare medlem
Tack för tipsen, ska nog ner och köpa ett på måndag.

-
Fredrik Andersson
- Medlem
av Fredrik Andersson » 24 juli 2006, 11:13
Ang. Rome Total war...
Jag har spanat in ett paket med Rome - Total war med tillhörande expansion för 399:-. Är detta en bra investering?
Å andra sidan såg jag att det fanns en box med samtliga Total War-spel inklusive expansioner för 599:-. Ska man slå till på det i stället?
-
Lord Havelock Vetinari
- Medlem
av Lord Havelock Vetinari » 26 juli 2006, 17:32
Om du inte äger Shogun TW eller Medieval TW så bör du köpa den som innehåler alla spelen. Shogun och Medieval är på flera punkter bättre än Rome, som för mig var en stor besviklse.
-
Fredrik Andersson
- Medlem
av Fredrik Andersson » 26 juli 2006, 19:23
Vad gör att Rome i dina ögon är bitvis sämre än de tidigare titlarna i serien? Det är ju en fasligt massa år (nåja, i datorsammanhang i alla fall...) mellan "Shogun" och "Rome". Spelen borde ju rimligtvis ha utvecklats i positiv riktning?
-
Calypze
- Medlem
gunship skrev:Rome Total War med Rome Total Realism mod!

Ja RTR är riktigt roligt.
Ett annat tips är att (om man har expansion Barbarian Invasion) installera Goth's Mod till den, som iofs inte fixar så mycket historiska fel (vandalerna och slaverna är fortfarande på vift för tidigt) men som förbättrar gubbarnas utseenden och minskar antalet rebeller (något jag stör mig på i RTW/RTR).
Men jag tycker att även Medieval med Viking Invasion håller än, särskilt om man installerar modden Medieval Total War XL 2.0 (funkar bara med expansionen) som fixar lite historiska missar och lägger till flera provinser och spelbara länder, däribland Sverige.
-
Rosenhane
- Medlem
Schwalbe skrev:Tack för tipsen, ska nog ner och köpa ett på måndag.

Om du gillar Total War spelen så kan man ju alltid vänta på de nya Medieval Total War 2 som kommer i början av nästa år. Det verkar vara riktigt fint
-
Lord Havelock Vetinari
- Medlem
av Lord Havelock Vetinari » 27 juli 2006, 12:06
Sgt 83 Pluton skrev:Vad gör att Rome i dina ögon är bitvis sämre än de tidigare titlarna i serien? Det är ju en fasligt massa år (nåja, i datorsammanhang i alla fall...) mellan "Shogun" och "Rome". Spelen borde ju rimligtvis ha utvecklats i positiv riktning?
Rome är i jämförelse med de tidigare titlarna mer "actionorienterat". Striderna är kortare, snabbare och kräver inte lika mycket taktik från spelarens sida. Det känns som om man har bara har satsat på grafiken på bekostnad av djupet för att tilltala en bredare målgrupp.
Tyvärr ser det ut som om Medieval 2 kommer att gå samma väg. Jag kommer inte att köpa det om det inte visar sig att utvecklarna insett vilka misstag som begicks med Rome.
-
Fredrik Andersson
- Medlem
av Fredrik Andersson » 27 juli 2006, 12:46
Tack för tipset. Jag äger MTW utan någon expansion, så det lutar åt att jag köper sam´lingen. Om inte annat så får man ju alla expansioner, vilket ju kan vara trevligt. Får väl "stå ut" med RTW antar jag

-
Calypze
- Medlem
Rome är i jämförelse med de tidigare titlarna mer "actionorienterat". Striderna är kortare, snabbare och kräver inte lika mycket taktik från spelarens sida. Det känns som om man har bara har satsat på grafiken på bekostnad av djupet för att tilltala en bredare målgrupp.
Vet inte om jag håller med. Det ger stämning när generalerna håller tal osv. Spelar man som parther vinner man ju i princip varenda strid, jag har besegrat tre gånger så stora arméer som min egna när jag är parther. Sen så är ju fanlaxer (vad heter det på svenska?) sjukt överlägsna barbarerna (utom sarmaterna). Men det finns andra länder som är mer utmanande att spela som. Rent grafiskt så är striderna mycket bättre, så även kartan, som också är djupare. Men striderna annars är på samma nivå som i Medieval. Man behöver ju inte köra med Arcade Mode.