Snapphanar

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Mikael XII
Medlem

Snapphanar

Inlägg av Mikael XII » 12 juli 2006, 07:36

Nu har SVT storsatsat på ännu en julfilm, vi kommer säkert ihåg den väldigt , förvånande måste jag säga då jag normalt avskry svensk film, bra "Gustav III's äktenskap". Vilket var en mycket intressant och bra film som jag ångrar skarpt att jag inte spelade in, för nu går den ju inte att få tag på.

Men den nya SVT satsningen heter snapphanar, och tja, liberalen och sådant lyser igenom vilket antagligen kommer reta gallfeber på mig. Tycker den verkar lite väl icke-historiskt förankrat. Men alla har ju sina olika syner på det. Ni kan läsa om denna satsning på.
http://www.svt.se/snapphanar

Vill gärna höra vad ni anser, lite omv ad det står.
Mellan de två styrkorna finns de skånska bönderna, som i decennier lidit svårt under det svenska vanstyret. Böndernas enda möjlighet till ett friare liv är en dansk seger. Därför har många övergivit sina gårdar för att strida på danskarnas sida. Dessa motståndsmän kallas för Snapphanar.
Vad jag säger till detta är att det är en sanning med starka modifikationer. För det första, många snapphanar hade egentligen ingen "glädje" av vem de styrde, Dansk eller Svensk spelade inte ett dugg. Men med dansk-stödda infiltratörer, idag skulle man kanske kalla dem dåtidens CIA som uppviglade befolkningen, i form av Friskyttar och liknande. Var en dansk högt befäl, kommer inte ihåg namnet, somv ar i Skåne länge för att uppvigla befolkningen. Detta att bönder hade ett friare liv under Danskar är ju också det en sanning med modifikation.
Sverige hade fria bönder, Danmark hade livegenskap.

Men det är kanske sagt vad de säger, att vi är ett väldigt amerikainspirerat land, ochs om vi alla vet vill Amerikanska filmer göra det lätt för oss. Det finns en genomgod sida, och en genomond sida. Medan många europeiska historiska filmer faktiskt ger nyanser, se bara på Stalingrad, och jämför den emd nästan samtliga amerikanska krigsfilmer om ww2 (bortsett från Saints and Soldiers).

Men men, man skall inte säga för mycket om snapphanar innan den visats på TV :) Så det var vad jag tänkte säga.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 12 juli 2006, 12:26

Mytbildningen om snapphanar har väl varit bestående enda sedan 1941 när filmen "Snapphanar" kom? En ganska sevärd film från sin tid och den gick ju som smör då, eftersom den handlade om tappra skåningar som kämpade mot ockupanter (svenskar i filmen men det översattes nog av de flesta i publiken till några andra..). Ett måste om man gillar Edvard Persson, men dess historiska korrekthet är väl obefintlig.

SVTs nysatsning låter nästan som en remake..

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 12 juli 2006, 13:17

Fast ansvariga för den nya serier har ju klart och tydligt gått ut med att historisk autencitet inte är något viktigt eller intressant. Något som också syns tydligt i bildspelet och beskrivningarna på SVT's sida.
Folk bär trekantighattar, något som öht inte existerade på 1670-talet, de svenska soldaterna bär blå uniformer av klassiskt karolinersnitt trots att den karolinska enhetsuniformen inte infördes förrän si sådär 20 år efter kriget. Naturligtvis har de trekantiga hattar istället för de karpuser och vidbrättade hattar de verkligen bar. De rider runt med en blå-gul svensk fana trots att den aldrig använts som fälttecken, osv.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 12 juli 2006, 15:24

Den här karaktären känns lite väl Drakar och Demoner...

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp ... os=extra_1

*Edit* Hela Snapphanegänget känns fantasy förresten. Ngn som spelat D&D för mycket?

*Edit 2* Manusförfattaren Niklas Rockström har meriter som manusförfattaren till dokusåpan "Vänner & Fiender". Say No More...

http://akas.imdb.com/name/nm0734316/

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 12 juli 2006, 16:35

Jag såg för någon månad sedan en artikel i tidningen Kristianstadsbladet om en person som just hade anordnat en bussresa i snapphanarnas spår. Han hade besökt teamet bakom den här serien för att berätta "sanningen" om snapphanarna, vilket de (i alla fall enligt honom) hade tagit intryck av. Personen i fråga hade tydligen också skrivit en bok om snapphanarna (med en lång och invecklad titel). Budskapet var (som så ofta) att svenskarna var onda, danskarna goda, snapphanarna hjältar och att det enda man kunde lita på från den aktuella tiden var danska källor. Svenska källor bara ljög. Det hela kröntes så med påståendet att befolkningen i Örkeneds socken utsattes för folkmord av svenskarna.

Om jag minns rätt skulle en tredje, fristående del av serien ge denna sanning om snapphanarna.

Det skulle visst också bli fler bussturer längre fram under sommaren, i fall någon vill veta sanningen.
Senast redigerad av 1 Ben, redigerad totalt 12 gånger.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 12 juli 2006, 16:49

Kapten_Gars skrev:Fast ansvariga för den nya serier har ju klart och tydligt gått ut med att historisk autencitet inte är något viktigt eller intressant. Något som också syns tydligt i bildspelet och beskrivningarna på SVT's sida.
Folk bär trekantighattar, något som öht inte existerade på 1670-talet, de svenska soldaterna bär blå uniformer av klassiskt karolinersnitt trots att den karolinska enhetsuniformen inte infördes förrän si sådär 20 år efter kriget. Naturligtvis har de trekantiga hattar istället för de karpuser och vidbrättade hattar de verkligen bar. De rider runt med en blå-gul svensk fana trots att den aldrig använts som fälttecken, osv.
Som alltid när det är fråga om historisk fiktion så kan man fråga sig om den typen av misstag är helt avsiktliga och nödvändiga kompromisser för storyns skull. Eller om det helt enkelt är fråga om ren slöhet och okunnighet.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 12 juli 2006, 17:19

Ointresse och okunnighet är nog svaret, efter att ha plågat mig igenom manuset så kan jag konstatera att författarna i praktiken kidnappat en tidsperiod för att få en ram för sin mediokra story. Handlingen har så få kopplingar till snappahanarna, kriget i Skåne och 1670-talet att hela produktionen snarast bör betraktas som en svensk variant av pseudo historiska verk som Kung Arthur, Braveheart, Gladiator osv. Rekvisitan har enligt uppgift på Svts sida till stor del hämtats från ett lager i Prag vilket antyder ambitionsnivån.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 12 juli 2006, 17:30

Jo, jag har också skummat manus. Vilken soppa! "Lejonhuvud" har uppenbarligen en hel del gemensamt med Johan Gyllenstierna, eller snarare med vissa sagor rörande Gyllenstierna. Sedan har man klämt in lite "Förintelsen" in 1600-talsmiljö.

Jag snubblade just över ett ställe (237) i manusdel 2 där Hedvig till en vakt säger att hon vill ha ett samtal med "ers majestät konungen". Kanske en bagatell, men nog skulle de kunna räkna ut att det borde vara "Hans majestät"?

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 12 juli 2006, 17:44

"273": Fler svenska plutoner rustas vid kusten (De ska anfalla Danmark)
"31": En skånsk flagga är lindad runt Jakob

Vilken kalkon.

Roback
Medlem

Inlägg av Roback » 15 juli 2006, 19:03

Fasen, det här kan ju bli riktigt kul, finn fem (hundra?) fel i manuset?

Det är fel redan på rad 1 i manuset: år 1678 hade sverige och Danmark stridit i två, inte tre, år om Skåne. Landstigningen vid Råå fiskeläge ägde rum den 29 juni 1676. Det kan alltså, även om herr manusskribenten, menar att allt börjar på nyårsafton 1678, om två och ett halvt år.

Sen blir det dessutom fel i rad fem. Huruvida skåningarna lidit eller inte är iofs en akademisk fråga, men det handlade definitivt inte om "decennier", om han nu inte menar två decennier. dvs 1658-1678.

Jo, när jag ändå är igång (rätt kul läsning i hängmattan idag). Den gode Nils Geting påstår sig vilja åka till "huvudstaden" för att utbilda sig till präst. Jag antar att det är Stockholm som åsyftas. Där gick det inte att utbilda sig till präst förrän i slutet av 1800-talet. Uppsala eller Lund däremot var stället man skulle till . Greifswald och Dorpat gick också bra.

Återkommer

Roback
Medlem

Inlägg av Roback » 15 juli 2006, 19:46

äh, va fasen, en till då.

Fadern Olof Geting uppges ha fått ett "soldattorp" i belöning för sina insatser vid tåget över Bält. Soldattorp hör samman med indelningsverket som infördes på 1680-talet. Ett antal bönder gick samman och bekostade "sin" soldat med en liten jordplätt. (som i tv-serien Rasken)

Den normala belöningen för utförda viktiga bidrag i statens tjänst under 1600-talet var istället skattebefrielse. Alternativt högre militär rang. Ibland t.om. adelskap.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 15 juli 2006, 19:58

Det finns mycket skojigt. I scen 16 avslöjar fadern Olof Geting för sina söner att han inte är född i Tölle by utan i Stockholm, vilket förbluffar dem.

Om inte annat borde han ha avslöjats av sitt sätt att tala. Sedan borde förstås övriga byinnevånare känna till saken, speciellt som Olof tidigast kan ha kommit dit 1658 då han ju deltog i tåget över Bält. Det leder in på nästa problem, nämligen sönernas ålder. Nils säges vara "några år" yngre än brodern Jakob. För att de inte skulle ha några minnen av flytten till Tölle by får väl Jakob knappast ha varit född tidigare än kring 1653-1654, vilket gör att marginalerna blir knappa, alltsammans ska ju utspelas 1678. Speciellt bekymmersamt blir alltsammans eftersom Olof 1658 ska vara 20 år (scen 17)

Det är förstås en bagatell i sammanhanget, men upplägget verkar inte riktigt genomtänkt.
Senast redigerad av 2 Ben, redigerad totalt 15 gång.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 15 juli 2006, 20:02

En annan egendomlig sak rör kyrkans läge. I scen 4 sägs den ligga omgiven av några få byggnader, medan gårdarna ligger utspridda, inbäddade av skog. Rent principiellt borde de nog, före skiftesreformernas dagar, ligga alldeles i närheten av kyrkan och tillsammans.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 15 juli 2006, 20:32

Roback skrev:äh, va fasen, en till då.

Fadern Olof Geting uppges ha fått ett "soldattorp" i belöning för sina insatser vid tåget över Bält. Soldattorp hör samman med indelningsverket som infördes på 1680-talet. Ett antal bönder gick samman och bekostade "sin" soldat med en liten jordplätt. (som i tv-serien Rasken)

Den normala belöningen för utförda viktiga bidrag i statens tjänst under 1600-talet var istället skattebefrielse. Alternativt högre militär rang. Ibland t.om. adelskap.
"Dahlbergh" skulle knappast ha föreslagit ett soldattorp i Skåne som belöning, ens om det hade funnits soldattorp. Det hela utspelas ju före freden i Roskilde och Dahlbergh kunde ju inte veta vilka fredsvillkor som danskarna skulle komma att acceptera. Olof skulle väl heller inte ha gått med på en sådan belöning innan han visste att Skåne skulle bli svenskt.

Sedan borde ju med ett soldattorp följa krigstjänst, men Olof har ju tydligen vänt allt med krig ryggen. Och namnet "Getingegården" låter inte som ett torpnamn.

Roback
Medlem

Inlägg av Roback » 16 juli 2006, 13:20

Mer rappakalja

Scen 212

Nils möter en viss Kapten Rosencrantz. Kaptenen förvånas över att en skåning (Nils) finns i den svenska armén.

Själv är jag förvånad över kaptenens namn. Rosencrantzarna var nämligen en av den DANSKA(!) uradelns mest framträdande ätter. Flera danska riksråd och länsherrar i bla Skåne och Halland bar namnet under 1500- och 1600-talet.

Den svenska grenen av Rosencrantz introducerades på riddarhuset först 1756 med numret 1967. (http://www.svenskadel.nu/rosencrantz.htm)

Skriv svar