Blev lurad när jag köpte en s.k. "andravärldskriget i färg" dokumentärfilm från Ginza. det var en ren blåsning, för det var colorerade svartvita filmsekvenser till största del.
Och som vanligt så var det en ren blandning av gamla S/V film snuttar, allt i okronologisk ordning. Bilder från barbarossa illustrerar frankrikesfall1940 osv. Jag har sett detta förrut i andra dåliga filmer.
Sedan började jag undra: men varför gör de så? För om jag hade en möjlighet och klippa i filmen så skulle jag nog kunna få ihop allt i kronologisk ordning. Allt fanns ju med; afrika, normandie, stalingrad m.m. det är bara att stalingrad fick illustrera ardennerna och vice versa.
Är det ren slöhet eller total inkompetens från produktionsmakarna.
Sonderling
(EDIT: Ny rubrik på ämnet. B Hellqvist)
Varför fuskas det med 2VK-dokumentärer?
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Återanvänding av filmbilder, ofta från andra tillfällen och inte sällan flera gånger i samma film/program är ett ofta återkommande elände, liksom slapp research, klichéer, och dålig översättning. Svaret är att 2VK säljer, och att det är billigt att prångla ut filmer där materialet är så gott som gratis.
BBC gjorde på sjuttiotalet en ganska lång serie av dokumentärer om andra världskriget som är klart sevärda, heter en Värld i Krig eller (World at war). Lite ambitiösare än bara klippa ihop filmsekvenser. Hans Vilnius är svensk berättare, bara det ger ju gåshud. Den skall finnas på DVD (förmodligen dock i engelsk orginalversion).volgar skrev:illa! Jag har länge tänkt att köpa någon dokumentärfilmsserie om 2vk. Någon som kan rekomendera någon som inte är som dokumentärfilmen som sonderling köpte !?
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Jag håller på att titta igenom en dokumentär som heter "The Russian Front 1941-45", med expertanalys av John Erickson (det var hans medverkan som gjorde att jag bestämde mig för att köpa den). Det rör sig om fyra program om totalt nästan tre timmar, så det är mycket pang för pengarna. Tyvärr så uppvisar serien en del fenomen gemensamma med liknande dokumentärer, nämligen återanvändning av filmklipp för att illustrera händelser vid skilda tidpunkter och platser, klipp som inte kan vara från platsen ifråga (t.ex. SS-trupper visas samtidigt som man talar om Stalingrad), och sådant som är från senare skeden i kriget (framryckande soldater i "Barbarossa" är uppenbart från ca 1944, Tigrar skymtar förbi, etc.). Vidare så nämns inte vare sig Vinterkriget eller Fortsättningskriget, vilket mest bekräftar att den finska fronten är den "glömda fronten". På det hela taget är produktionen bättre än genomsnittet, men inte utan de brister som brukar ses hos mindre ambitiösa dokumentärer.
- Mathias Forsberg
- Medlem
Man känner ju igen en del "klassiska" sekvenser vid det här laget, som ofta återanvänds. Säkerligen är det en del "fusk" eller lättja som ligger bakom, men kanske räcker heller materialet inte till (öppen gissning)?
Ska man göra en tvåtimmars dokumäntär om Frankrike 1940 kanske det är svårt att hitta 2 tim bra material. Åtminstone kan man ju hoppas att det är så, och inte bara okunksap eller lättja.
Kan ju också vara svårt att det är svårt att förklara för ekonomiansvarig, även hos bolag som BBC, varför det skall köpas in externt filmaterial när arkivet är "fullt" av gammalt VK2-material.
Ska man göra en tvåtimmars dokumäntär om Frankrike 1940 kanske det är svårt att hitta 2 tim bra material. Åtminstone kan man ju hoppas att det är så, och inte bara okunksap eller lättja.
Kan ju också vara svårt att det är svårt att förklara för ekonomiansvarig, även hos bolag som BBC, varför det skall köpas in externt filmaterial när arkivet är "fullt" av gammalt VK2-material.
-
detroitsound
- Medlem
- Kontakt:
Finns fördelar med att ha pluggat i skolan (ibland)....jag valde tyska....detta ger mig tillfälle att investera i Der Spiegel dokumentärer bl.a.
Finns fortfarande mycket outgivet material.Producenten till "Der Krieg in farbe" berättar att det ringer folk hem till honom och berättar om filmsnuttar som dom har i sin ägo.
Själv tycker jag att bilderna talar för sig själva i de flesta utgåvor av denna tyska serie dokumentärer,att kunna språket hjälper men inget måste.
Finns fortfarande mycket outgivet material.Producenten till "Der Krieg in farbe" berättar att det ringer folk hem till honom och berättar om filmsnuttar som dom har i sin ägo.
Själv tycker jag att bilderna talar för sig själva i de flesta utgåvor av denna tyska serie dokumentärer,att kunna språket hjälper men inget måste.