"Rätt språk?"

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
saffecool
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 30 december 2005, 20:03

"Rätt språk?"

Inlägg av saffecool » 7 maj 2006, 21:44

Vilka filmer finns det som dom talar språket som tillhörde den tidperioden och det området?
Rätt forum?

Användarvisningsbild
Gorm
Medlem
Inlägg: 223
Blev medlem: 8 januari 2004, 17:06
Ort: Visby

Inlägg av Gorm » 7 maj 2006, 21:59

"Passion of the christ"

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 7 maj 2006, 22:37

Tora! Tora! Tora! ... ;)

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 8 maj 2006, 12:01

Typ alla ryska och finska krigsfilmer vad jag vet. Och Undergången.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 8 maj 2006, 12:35

Ja, just det där ringde det en klocka.

Stalingrad, förstås! Tyskarna pratar tyska och ryssarna pratar ryska.

Användarvisningsbild
Graf Zeppelin
Medlem
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 juli 2005, 15:21
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Graf Zeppelin » 8 maj 2006, 13:27

The Thin Red Line (Japaner pratar japanska och amerikanare engelska)

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1967
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: "Rätt språk?"

Inlägg av JohnT » 8 maj 2006, 18:38

saffecool skrev:Vilka filmer finns det som dom talar språket som tillhörde den tidperioden och det området?
Rätt forum?
Den Norska filmen om Hjältarna från Telemarken.

Cheers
/JohnT

Användarvisningsbild
Aphid
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 20 juni 2003, 04:28
Ort: Umeå

Inlägg av Aphid » 8 maj 2006, 19:33

"Rädda menige Ryan"

Königstiger
Medlem
Inlägg: 523
Blev medlem: 13 mars 2005, 00:40
Ort: Sverige

Inlägg av Königstiger » 8 maj 2006, 21:33

Probstner skrev:Typ alla ryska och finska krigsfilmer vad jag vet. Och Undergången.

/ Probstner
Typ alla japanska samurajfilmer också..

Dansar med vargar... Titanic...

Användarvisningsbild
Jimbo
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 31 juli 2003, 13:17
Ort: Sundsvall

Inlägg av Jimbo » 9 maj 2006, 15:21

Quest of the holy grail !

:lol:

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 9 maj 2006, 21:23

Battle of Britain.

Användarvisningsbild
USMC
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 25 oktober 2005, 22:25
Ort: Gävle

Inlägg av USMC » 11 maj 2006, 22:45

Gorm skrev:"Passion of the christ"
Min SO-lärare sa när vi kollade på den att Jesus egentligen pratade ett annat språk som liknar hebreiska. Någon som vet mer?

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 12 maj 2006, 10:22

USMC skrev:
Gorm skrev:"Passion of the christ"
Min SO-lärare sa när vi kollade på den att Jesus egentligen pratade ett annat språk som liknar hebreiska. Någon som vet mer?
Jesusklyket är arameiska: viewtopic.php?t=5266

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 12 maj 2006, 10:43

...Som också är det som talas i filmen. Så vad var det din SO-lärare menade, "egentligen"?

Sen är det en annan sak att ännu ett språk nog hade förtjänat mer utrymme:
In the film, Jesus and Pilate converse in Latin. This is historically unlikely, although not impossible. Some Jews, under Roman occupation, would have been able to converse to some extent in Latin. A more likely common language would have been the Hellenistic Greek (or Koine=common) spoken somewhat widely around the Mediterranean, and in the remnant of a former Greek empire. However, the conversation is started in Aramaic by Pilate, while the switch to Latin is made by Jesus. Some Christians believe that Jesus could speak all languages.
http://en.wikipedia.org/wiki/Passion_of ... istoricity

Användarvisningsbild
Mako
Medlem
Inlägg: 797
Blev medlem: 4 oktober 2004, 19:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Mako » 26 maj 2006, 23:23

I Den Siste Mohikanen från 90-talet så pratas det engelska, franska och olika indianspråk i en salig blandning.

Skriv svar