Gråt och tandagnisslan! "Tennsoldaten" lägger ner!
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Gråt och tandagnisslan! "Tennsoldaten" lägger ner!
Efter nästan 20 år verkar killarna som driver Tennsoldaten Hobby i Stockholm ha tröttnat, och avvecklar verksamheten. De har börjat en utförsäljning. Tyvärr kommer man att vara hänvisad till det lite tråkigare och dyrare Wentzels hädanefter...
- Cyber Joker
- Medlem
Snyft....
Det var tråkigt att höra. Brukar alltid besöka Tennsoldaten när jag är på besök i Stockholm. Det var där jag köpte min första Dragon 12" figur, Hermann, SS-Totenkopf, Budapest 1945. Sedan var jag såld på dessa fantastiska figurer.
Tensoldaten brukade också ha lite udda och ovanliga modeller. De var alltid med på C4 Open modelltävling på tekniska museét i Malmö och sålde prylar. Brukade köpa Polarislight monster modeller av dom.
Tensoldaten brukade också ha lite udda och ovanliga modeller. De var alltid med på C4 Open modelltävling på tekniska museét i Malmö och sålde prylar. Brukade köpa Polarislight monster modeller av dom.
Och jag som inte ens vet var Tennsoldaten Hobby låg... Hur kan jag ha missat det? Brukar f ö späda ut Wentzels med modelljärnvägsbutiker (vill minnas en nära Engelbrektskyrkan och en på Malmskillnadsgatan tror jag) och - vilket alltid är ett nöje - Eskader. Var låg (eller ligger) Tennsoldaten?
/ Probstner
/ Probstner
- Cyber Joker
- Medlem
Rörstrandsgatan??
Har för mig Tennsoldaten ligger/låg på Rörstrandsgatan.
Cyber Joker
Cyber Joker
Re: Rörstrandsgatan??
Stämmer!Cyber Joker skrev:Har för mig Tennsoldaten ligger/låg på Rörstrandsgatan.
Cyber Joker
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
De kör på tills början på sommaren, sedan lägger de ner. Jag frågade varför, och det var mest tidsbrist. De har haft butiken i 19 år + heltidsjobb ovanpå det, och vill få lite tid över till sina familjer. Om det finns någon seriös spekulant på verksamheten verkar de inte ointresserade av att överlåta den.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
De hade några för ett antal år sedan, men fortsatte inte med dem då det inte fanns någon svensk marknad för dem (+ att butiksutrymmet inte är direkt stort). De har en del figurbyggsatser i 1/6, skulle jag tro - filmfigurer och liknande.panzerIV skrev:Har de fortfarande 1/6 figurer?
Isåfall skulle man kunna köpa ett par innan det är för sent...
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Det här kom som en chock för mig när jag fick reda på det.
Jag gick ju givetvis dit på engång och shopade lite. De har ju 25% rabatt. Fast det var med lite blandade känslor, som om man blev medskyldig till nedläggningen. Fast det är precis som Hellqvist säger de orkade inte med två jobb helt enkelt.
Jag stod först och väntade ensam på att tennsoldaten skulle öppna, men fler och fler modellbyggare kom och tillslut var vi ett gäng som snackade modellbygge kontra barn och annat. Men det roligaste är att jag kunde se på 20 meters avstånd på killarna att de var på väg till affären. Alla vi modellbyggare har nått töntigt över oss. I´m a Nerd and proud of it!
Sonderling
(Var ska jag få tag i mina färdig byggdadragon tanks nu då?
)
Jag gick ju givetvis dit på engång och shopade lite. De har ju 25% rabatt. Fast det var med lite blandade känslor, som om man blev medskyldig till nedläggningen. Fast det är precis som Hellqvist säger de orkade inte med två jobb helt enkelt.
Jag stod först och väntade ensam på att tennsoldaten skulle öppna, men fler och fler modellbyggare kom och tillslut var vi ett gäng som snackade modellbygge kontra barn och annat. Men det roligaste är att jag kunde se på 20 meters avstånd på killarna att de var på väg till affären. Alla vi modellbyggare har nått töntigt över oss. I´m a Nerd and proud of it!
Sonderling
(Var ska jag få tag i mina färdig byggdadragon tanks nu då?