"Löjtnant Anderson och hans män"

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

"Löjtnant Anderson och hans män"

Inlägg av Belisarius » 17 mars 2006, 16:38

Gick på Dokument Utifrån igår. Såg bara sista 10 minuterna, om någon annan - likt mig själv - missade den går reprisen på SVT2 lördag 1610.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 18 mars 2006, 10:04

En väldigt intressant dokumentär, som skildrade de amerikanska soldaternas vardag under ett år i Bagdad. Deras inställning förändras under tiden, och det liknar Vietnam: Vad gör vi här egentligen?

PS: Jag ändrade trådens titel till den svenska. DS.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inlägg av Mackan L » 19 mars 2006, 08:09

Jag håller med tidigare skrivare om att den var väldigt intressant. Det kändes som den gav en ärlig bild av hur amerikanska soldater upplever att vara i Irak/Bagdad och kriget som stort.

Var det en fransk produktion förresten? Jag tyckte jag såg något om det i eftertexterna.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 19 mars 2006, 11:04

Intressant progeam men jag tror att man skall vara försiktig med att anta att den visar en allmängiltig bild, det är skillnad på hur 1:a Kavalleridivsionen som var stationerad i Bagdad upplevde sitt krig om man jämför med tex Stryker brigaden i som tjänstgjorde i norra Irak bland kurderna.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inlägg av Mackan L » 19 mars 2006, 11:14

Precis man får ju som du säger tänka på att det var om soldater som var stationerade i Bagdad och allt vad det innebär.
Men det är ju underförstått.

Hur är det i Kurdistan? Det är ju inte lugnt men det är lugnare så som jag uppfattat det. Kurderna har ju varit i praktiken självstyrande genom luftskyddet de haft samt de ser USA som befriare till större grad.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 19 mars 2006, 15:14

Om jag ska till Irak väljer jag tveklöst kurdiska delen, då kurderna har grym koll på säkerheten, i jämförelse med de södra delarna.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 19 mars 2006, 15:46

Vad handlar dokumentären om?
:)

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 19 mars 2006, 17:12

MD650 skrev:Vad handlar dokumentären om?
:)
Man får följa en pluton under deras tjänstgöring i Irak. I början är dom ivriga medan på slutet av tjänstgöringen är flera av dem deillusionerade.
En liten kul grej är att kaptenen är maori och lär plutonen att göra en haka, dvs det som närmast kan beskrivas som en maorisk krigsdans. Brukar utföras av Nya Zeelands rugbylag inför matcherna.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=46146&a=551569

/CvD

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 19 mars 2006, 23:02

Kapten_Gars skrev:Intressant progeam men jag tror att man skall vara försiktig med att anta att den visar en allmängiltig bild, det är skillnad på hur 1:a Kavalleridivsionen som var stationerad i Bagdad upplevde sitt krig om man jämför med tex Stryker brigaden i som tjänstgjorde i norra Irak bland kurderna.
Försiktig ska man alltid vara, även när det gäller dokumentärer. Eller speciellt när det gäller dokumentärer. Jag ser det mer som personliga reflektioner av soldaterna, inget man med lätthet kan överföra på helheten. Och som sagt, det skiljer sig nog väldigt beroende på var man befinner sig och i vilket sällskap. Intressant att en av de mest demoraliserande faktorerna för dem var tristessen. De får sällan göra det de är utbildade till vilket sliter på tålamodet.

Och Mackan: Ja, det är en fransk produktion.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 20 mars 2006, 09:02

Missade både första gången och reprisen. :(

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 20 mars 2006, 09:40

Jag med. ''It makes me a saaad panda''. :cry:

Användarvisningsbild
Antiscamp
Medlem

Inlägg av Antiscamp » 20 mars 2006, 12:11

Jag såg dokumentären första gången, men då var jag så i fyllan att jag knappt mindes någonting av den. Tur då att de även visade reprisen. Det var en synnerligen intressant film!

Cheers.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 22 mars 2006, 07:50

En liten kul grej är att kaptenen är maori och lär plutonen att göra en haka, dvs det som närmast kan beskrivas som en maorisk krigsdans. Brukar utföras av Nya Zeelands rugbylag inför matcherna.
Sa dom det, rakt ut? Eller var han från Polynesien i övrigt, typ Fidji? För USA har väl fortfarande besittningar där ute och Innevånarna har "rätt" att gå med i USA:s krigsmakt. Ja jag är osäker för mina uppgifter är typ 40 år gamla. Farsan var ju telegrafist på en Jagare i USA:s flotta och brukar berätta att det fanns Polynesier och Puerto ricaner* ombord.

"Maorin" var förövrigt den enda som gav utryck att fortfarande vara motiverad mot slutet av filmen.

Och Mackan: Ja, det är en fransk produktion.
Ja det är därför man blir Scchhkeptiskt :)

Sonderling

*Ja ej polynesien då men ej en Amerikansk stat heller fast räknas ....eller hur det nu är nuförtiden. :? :oops:

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 22 mars 2006, 16:35

sonderling skrev:
Sa dom det, rakt ut? Eller var han från Polynesien i övrigt, typ Fidji? För USA har väl fortfarande besittningar där ute och Innevånarna har "rätt" att gå med i USA:s krigsmakt. Ja jag är osäker för mina uppgifter är typ 40 år gamla. Farsan var ju telegrafist på en Jagare i USA:s flotta och brukar berätta att det fanns Polynesier och Puerto ricaner* ombord.
Tror visserligen inte att dom sa det rätt ut. Hakan gjorde att jag, antog att han var maori. Rätt eller fel på den punkten så var det lite kul med hakan.
Områden med polynesisk befolkning som USA besitter är Hawaii och Amerikanska Samoa. Mikronesiska federationen (som bla viss polynesisk befolkning) har ingått Free Association med USA som tidigare administrerade området.

/CvD

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 30 mars 2006, 07:57

I den bok jag läser nu* så verkar det som om de här polynesierna kommer från just Samoa.

*Colby Buzzell/ My war-killing time in Iraq

Sonderling

Skriv svar