Blinda tyskar...

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Wittmann
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 26 mars 2002, 10:37
Ort: Stockholm

Blinda tyskar...

Inlägg av Wittmann » 15 augusti 2002, 15:43

Har ni märkt att i alla filmer (WWII) så är alltid tyskarna blinda, kan ej sikta, kan ej slåss, och kastar sig mot en säker död.....om de nu portätteras så i filmer hur faan kunde dem få hela nästan Europa under sig.....bara en åtanke om hur overkliga filmer egentligen är mot vad som verkligen hände åren 39-45........

Användarvisningsbild
Octavius
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 26 april 2002, 09:15
Ort: Östersund

Inlägg av Octavius » 15 augusti 2002, 15:57

mmm... det är väldigt märkligt.
En av då få filmer som (jag iaf) tycker att man slåss realistiskt
i är nog Stalingrad. Heder åt den filmen!

Men de andra filmerna.... tja... hmm... inte allt för mycket heder
åt dem. Men som underhållning så är de helt ok!

//Octavius

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 15 augusti 2002, 18:42

Hehehe en klassisk scen, den dumma tysken, kan bland annat ses i spr när dom har stormat och är vid bunkern, självklart springer en tysk ut och blir dödad och hans polare bara springer ut dom med och blir dödade.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 15 augusti 2002, 19:30

Järnkorset är den enda film jag sett där inte 254531 tyskar springer omkring och är blinda. (även om del tyskar är dumma i filmen)

För i Järnkorset är huvudpersonerna tyskar :wink:

(Jag vill se Stalingrad!!)

Falco
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 augusti 2002, 20:22
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av Falco » 15 augusti 2002, 19:48

sammanfattar med ett ord "hollywood"
filmer från ovanämda del i världen innehåller alltid fi som springer hit och dit och tömmer sina magasin på ingenting (förutom i armen på hjälten som givetvis bara skiftar arm och skjuter med vänstern istället) :D

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 15 augusti 2002, 19:55

Håller med Falco. Fenomenet inskränker sig näppeligen endast till tyskar utan alla tillhörande "the other side" i vilken genomsnittlig Hollywoodrulle som helst. Ett extremt exempel är Seals som jag i ett ögonblick av svaghet råkade hyra för ett par veckor sedan. Måste vart det sämsta skit jag sett. Stängde av efter en kvart. :?



~Henric Edwards

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Seals

Inlägg av Fläsket » 18 augusti 2002, 00:13

Vill du prata om saken, Edwards?

Förstår att du går igenom en jobbig period såhär efteråt. Men du kan alltid snacka med oss på Forat.

:D

Ingmar
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 25 maj 2002, 00:13
Ort: Sverige

Inlägg av Ingmar » 18 augusti 2002, 01:09

Ja, fenomenet känns igen i de flesta krigsfilmer som hollywood producerar.

Såg nyligen filmen Danis Tanovics film "Ingenmansland", om kriget i bosnien. Måste säga att den var en förträfflig film utan hjältesagor och blinda fiender. För er som inte sett den kan jag varmt rekommendera den.


mvh ingmar

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Re: Seals

Inlägg av subskipper » 18 augusti 2002, 01:54

Fläsket skrev:Vill du prata om saken, Edwards?

Förstår att du går igenom en jobbig period såhär efteråt. Men du kan alltid snacka med oss på Forat.

:D
Ja, det var helt klart en knäckande upplevelse. :? B-film i all ära, men den här kunde man inte ens skratta åt. :monkee:



~Henric Edwards

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 18 augusti 2002, 09:24

Hehe, såg navy seals, det var SKRÄP, i början när dom ryckte framåt i den där tunneln, det gör hemvärnet bättre ju.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 18 augusti 2002, 11:55

filmer från ovanämda del i världen innehåller alltid fi som springer hit och dit och tömmer sina magasin på ingenting (förutom i armen på hjälten som givetvis bara skiftar arm och skjuter med vänstern istället)
Samt, skulle hjälten bli skjuten i benet säger han "Ouch, you bastards", skjuter ihjäl den som skadade honom och går iväg med en fånig och lite ryckig gångstil...

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 18 augusti 2002, 13:03

Rommel skrev:Hehe, såg navy seals, det var SKRÄP, i början när dom ryckte framåt i den där tunneln, det gör hemvärnet bättre ju.
Observera att jag inte menar Navy Seals med Charlie Sheen, utan den som kommit ut relativt nyligen under namnet U.S. SEALs.


~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 18 augusti 2002, 13:14

Den har jag inte sett, bara den med Charlie Sheen...en skam för Navy SEALS...

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 18 augusti 2002, 19:25

Observera att jag inte menar Navy Seals med Charlie Sheen, utan den som kommit ut relativt nyligen under namnet U.S. SEALs.
Är handligen typ. att ett antal SEAL snubbar ska fly från en u-båt?!
För kan ha läst på omslaget till den filmen hos videofilmsuthyraren, men tänkte inte hyra den! eller är det Navy Seals med Chalie Sheen jag pratar om??

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 19 augusti 2002, 21:02

Jonteman skrev:
Observera att jag inte menar Navy Seals med Charlie Sheen, utan den som kommit ut relativt nyligen under namnet U.S. SEALs.
Är handligen typ. att ett antal SEAL snubbar ska fly från en u-båt?!
För kan ha läst på omslaget till den filmen hos videofilmsuthyraren, men tänkte inte hyra den! eller är det Navy Seals med Chalie Sheen jag pratar om??
Såg som sagt bara den första kvarten, men under den tiden han SEAL-gruppen som stod i fokus anfalla och oskadliggöra en övergiven oljeborrplattform som övertagits av pirater. Givetvis så kontrade den ondskefulla piratledaren med att mörda SEAM-teamets ledares son, varpå det tuffa gänget ger sig fanken på att hämnas osv. :? Hu.....



~Henric Edwards

Skriv svar