ett par svar

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Jimmy
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:12

ett par svar

Inlägg av Jimmy » 4 april 2002, 14:16

Hurvida cc5 är sämre än tidigare cc-spel beror på om du spelar det med eller utan mod. För det första är det ett måste att ha 5.01 patchen. Utöver det så rek. "Veteran mod" för singleplayer (även multiplayer). Dessutom är det intressantast att spela "Grand Campaign". Självklart kan inte tyskarna driva amerikanarna tillbaka i atlanten, men väl hålla mark under spelets gång, och det bör ses som en framgång!

För er som är inbitna CC spelare så är ni välkommna till min ftp där ni hittar div. CC material.

ftp: prana.2y.net
login: closecombat
p/w: grognard
port: 21

mvh
Jimmy

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:43
Ort: Stockholm

CC5

Inlägg av Hans Rosenberg » 4 april 2002, 14:58

Löser patchen eller moden det faktum att ens enheter förintas om de tvingas av kartan? Som försvarare har man ju aldrig något incitament att dra sig tillbaka, utan låter hela tiden soldaterna slåss till sista man. Även om så ibland var fallet, kände jag flera gånger när jag spelade som tysk, att det skulle varit spännande att försöka genomföra ordnade reträtter.

Fast jag kanske bara saknar tillräcklig élan...

Jimmy
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:12

Inlägg av Jimmy » 4 april 2002, 16:55

Jag antar att du syftar på att din styrka blivit upplöst (disbanded), i så fall är svaret nej. Ska du retirera så måste det ske i planeringsfasen, dvs då du flyttar dina styrkor o fördelar artilleri o flygunderstöd.

En taktik som jag brukar använda mig av är att försvara stränderna i det längsta, dvs placera min styrkor så långt bak som möjligt. På så sätt bör du hinna organisera ett bättre försvar när amerikanarna drar inåt landet. Jag har också märkt att de amerikanska pansarstyrkorna är föga effektiva i bebyggda miljöer. Försök att få dem att ta sig igenom dessa passager o ge dem på nöten.

Något som jag annars uppskattar med "Veteran mod" är att varje granatkastargrupp består av tre pjäser. Två g.kast. grupper (6 pjäser) kan sakta ner öven den starkaste amerikanska stridsgrupp...

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:43
Ort: Stockholm

cc5

Inlägg av Hans Rosenberg » 4 april 2002, 17:29

Det låter som om man borde testa den där veteran-moden...

Jag tycker dock fortfarande att det är tråkigt att förbanden upplöses om de blir trängda av kartan. Taktiken du föreslår är ju bra på en högre nivå, men man får aldrig chansen att genomföra reträtter på en taktisk nivå. Jag har testat det bara för att se vilken taktik som fungerar bäst, d v s dra tillbaka trupperna så långsamt som möjligt, och med så små förluster som möjligt, över kartan, men i slutändan försvinner ju varenda soldat.

Något som kunde varit intressant hade ju annars varit att enheterna förlorar, säg, två tredjedelar av sin styrka, men att de kvarvarande i gengäld kan slås samman med andra enheter. På så sätt skulle man kunnat upprätta nya försvarslinjer med "sammanrafsade" förband, vilket skulle ställt krav på försvararens improvisationsförmåga.

Nu klagar jag för mycket. Jag får göra ett eget, bättre spel helt enkelt...

Jimmy
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:12

Inlägg av Jimmy » 4 april 2002, 21:09

Jag tycker definitivt att du ska testa modden. Dessutom innehåller den en modiferad ljudfil med förbättrade och mer verkliga ljud.

Jag förstår precis vad du menar med att retirera taktiskt, det är något som Close Combat (retail) saknar. Men, i Veteran mod (vad jag tjatar..) så är varje enhetstyp omkodad. Dvs infanteri i retail utgåvan beter sig som de flesta infanteriförband troligtvis gjorde under ww2, rör sig försiktigt, vid beskjutning tar man skydd etc. Men i Vet mod så är infanteriet kodat som bandvagnar, dvs de är mer aggresiva, tar mer risker och attackerar de en sektor så kan jag garantera dig att de attackerar med blodtörst! Det här gör att Vet mod lämpar sig ypperligt för att praktisera mindre (taktiska) reträtter under ett spel. Tyvärr är de så att om du spelar tyskarna så har du markant mindre enheter att röra dig med, både till det totala antalet och tex i en ordinarie skyttegrupp.

Känner att jag skulle kunna skriva en mindre avhandling om det här, men jobbet kallar...

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 4 april 2002, 21:33

Jimmy:

Kan problemet med avlösningar av styrkor ha lösts med den nya patchen eller moden?

I den versionen jag har kan man inte avlösa en styrka på en karta med en annan och samtidigt kunna "deploya" den nya styrkan på den gamla styrkans vunna områden. Förstod du?

Jimmy
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:12

Inlägg av Jimmy » 5 april 2002, 02:43

Yes jag förstår och svaret är tyvärr nej, så vitt jag vet ialf.

Skriv svar