Håtunaleken

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Håtunaleken

Inlägg av Johan Elisson » 28 juli 2002, 20:00

Någon som innehar eller har spelat detta svenska historiska spel?

Jag har försökt spela detta spel som ligger hos min mormor som jag var hos på min semester. Men reglerna är väldigt otydliga på många punkter, så jag undrar om någon kan förklara vissa saker?

/Johan

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 28 juli 2002, 20:32

Jag och en kompis spelade håtunaleken så in i bänken under den tid som gick mellan att spelet släpptes och då vi upptäckte SPI, Avalon Hill och Victory Games.

Jag kan med andra ord eventuellt förklara en del av otydligheterna. Inga garantier docck, mitt minne är ältför slumpmässigt.

Vad spelet beträffar så vill jag påminna mig ett ivrigt bortdöende i pest, samt att somliga riddare var mer benägna att bortdö i strid än andra.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 28 juli 2002, 20:58

Trevligt, jo, t.ex. en sådan sak som "Skogsbrand i Tiveden"-händelsen, exakt vilka rutor innefattar Tiveden? Eller korsning av vattendrag, när korsar jag vattendraget? förflyttningen från en ruta med vattendrag på till nästa ruta utan vattendrag, eller från rutan utan vattendrag till rutan med vattendrag? och om vattendraget ligger spritt över två (eller flera) rutor?

Jaja, jag har tiotals sådana frågor som tyvärr inte kan utläsas ur regelpapprena. Tyvärr, för spelet verkar annars väldigt trevligt.

/Johan

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 30 juli 2002, 21:24

Kan tyvär inte hjälpa dig.

Får jag föreslå att du och dina presumtiva motståndare innan spelets start beslutar hur ni tolkar otydligheter som 'tiveden'.

Algas spelpolis för en skäligen tynande tillvaro och lär inte komma springandes om ni feltolkar en regel... :D

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 1 augusti 2002, 17:23

Nu var det länge sedan jag spelade HL, men varje gång du passerar en ruta med vattendrag ska du dra en lapp om hur det går. När vi spelade var det aldrig något tvivel om var Tiveden låg, och hade det varit någon tveksamhet hade det uppstått dispyter - tro mig. Kommer dock inte ihåg hur vi avgränsade Tiveden.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 1 augusti 2002, 17:58

men varje gång du passerar en ruta med vattendrag ska du dra en lapp om hur det går
Ja, det vet jag. Men när ska jag dra lappen? För det kan ju hända att mina steg tar slut precis när jag kliver en ruta med vattendrag, ska jag dra lappen då, eller i nästa drag???

/Johan

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 1 augusti 2002, 18:05

Johan Elisson skrev:Men när ska jag dra lappen?
Som Gunnery Sgt. Highway sade "Improvise, Adapt & Overcome" :)

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 1 augusti 2002, 19:18

Vi spelade, som jag minns det, så drar lappen så fort du kommer fram till vattendraget. Går det bra, och du har steg kvar, får du fortsätta under samma omgång.

Skriv svar