Såg nyss på dokumentär serien The Second World War In Colour, del 2, där vid 15 min kommer en sång som sjungs på tyska och jag undrar vad det är för sång de sjunger.
Kan även säga att sången spelas när det berättas om invasionen av sovjet och att de 1942 fortfarande bara segrade och segrade "vilket sången vill påminna om" säger berättaren.
Någon som har kanske vet vilken sång jag letar efter?
Tysk sång
Re: Tysk sång
Det kan möjligen vara 'Von Finnland bis zum Schwarzen Meer' som tydligen special-komponerades just för anfallet mot Sovjetunionen;Louie skrev:Såg nyss på dokumentär serien The Second World War In Colour, del 2, där vid 15 min kommer en sång som sjungs på tyska och jag undrar vad det är för sång de sjunger.
Kan även säga att sången spelas när det berättas om invasionen av sovjet och att de 1942 fortfarande bara segrade och segrade "vilket sången vill påminna om" säger berättaren.
Någon som har kanske vet vilken sång jag letar efter?
Wir standen für Deutschland auf Posten
und hielten die gross Wacht.
Nun hebt sich die Sonne im Osten
Und ruft die Millionen zur Schlacht.
Von Finnland bis zum schwarzen Meer
Vorwärts,vorwärts!
Vorwärts nach Osten, du stürmend Heer!
u.s.w. u.s.w - var mycket populär just när det rullade på bra 1941....
Varjag
Jag hatar att dra upp gamla trådar. Men här måste jag bara göra ett undantag.
Det fakto att jag är 2 år äldre sen jag senast kollade denna forumtråd är också ganska konstig känsla. 
Men jag måste tacka i varje fall! Det var precis den sången jag letade efter en gång i tiden och har nu idag för första gången fått lyssna på hela.
Låttiteln betyder väl också just: "Från Finland till Svarta havet"?
Precis som berättaren i dokumentären säger att de har succesivt ockuperat just från Finland och ända ner till Svarta havet.
Lyssna här: http://www.youtube.com/watch?v=PQRkKqFIckg
Imponerande och fascinerande hur inspirerande dessa propagandalåtar måste ha varit. Jag menar, musiken är ju faktiskt genialiskt komponerad om vi tänker musikaliskt!
Jag säger inte att jag är nazist för den skullen... men jag tycker det är väldigt intressant och fascinerande med alla dessa tyska propagandasånger.
Lyssna bara på denna "Erika" också t.ex. http://www.youtube.com/watch?v=uxL0w90dZdI. Imponerande avsnitt i historien detta med militär marschmusik.
Men jag måste tacka i varje fall! Det var precis den sången jag letade efter en gång i tiden och har nu idag för första gången fått lyssna på hela.
Precis som berättaren i dokumentären säger att de har succesivt ockuperat just från Finland och ända ner till Svarta havet.
Lyssna här: http://www.youtube.com/watch?v=PQRkKqFIckg
Imponerande och fascinerande hur inspirerande dessa propagandalåtar måste ha varit. Jag menar, musiken är ju faktiskt genialiskt komponerad om vi tänker musikaliskt!
Lyssna bara på denna "Erika" också t.ex. http://www.youtube.com/watch?v=uxL0w90dZdI. Imponerande avsnitt i historien detta med militär marschmusik.