Vintergestaltning i diorama?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Morgan
Medlem

Vintergestaltning i diorama?

Inlägg av Morgan » 18 mars 2005, 16:43

Tjenis!

Detta kanske inte är rätt forum för den här frågan, men...

...jag undrar hur man kan gestaltera snö i ett diorama, eftersom jag just nu arbetar med ett i skalan 1:35. Tanken är att en rysk stridsvagn har tagit sig fram till en tysk stridsvagnsförrådsplats som tvingats överges i all hast och därför liggar det fortfarande ammunition och bränsledunkar kvar på plats. Stridsvagnen är i full färd med att beskjuta ett tyskt motståndsnäste, men märker under den febrila eldgivningen inte att tyska soldater tagit sig upp på den och bara är sekunder från att slänga in en handgranat genom laddarens öppna lucka.

Tanken är att jag ska gestaltera den snö som är så typisk under den tidiga våren (typ feb el mars): Det ligger fläckvis fortfarande tjocka snötäcken kvar och däremellan barmark som är lite halft frusen. På stridsvagnen ligger det lätta snörester som långsamt håller på att smälta bort.

På forumet i IPMS Austria stod det något om ATTA och att man kunde använda tapetklister utspätt med vatten.

MVH, Morgan

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Re: Vintergestaltning i diorama?

Inlägg av Donkeyman » 18 mars 2005, 20:48

För att få rent modelltekniska råd undrar jag om du inte också skulle prova att ställa frågan i något forum för modelljärnväg. Det är många som sysslar med sådant och de har ofta imponerande kunskaper om just modellbyggnad. För att hitta sådana forum kan du gå in på Svenska Järnvägsklubbens hemsida http://www.sjk.se och gå in i länksamlingen så hittar du säkert länkar att komma vidare med.

Användarvisningsbild
Hauptmann Froh
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Hauptmann Froh » 11 maj 2006, 19:47

Något som funkar är burksnö som man har på vintern för att dekorera fönster, men det blir torrt och kan blåsa iväg så det är en nackdel, men det är vad jag använder.

MvH Hauptmann Froh

Användarvisningsbild
Hauptmann Froh
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Hauptmann Froh » 11 maj 2006, 19:47

Något som funkar är burksnö som man har på vintern för att dekorera fönster, men det blir torrt och kan blåsa iväg så det är en nackdel, men det är vad jag använder.

MvH Hauptmann Froh

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem

Inlägg av panzerIV » 11 maj 2006, 20:23

Jag brukar använda vanligt bakpulver, och det funkar utmärkt... :)

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 11 maj 2006, 20:27

Mjöl borde väl gå bra också?

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem

Inlägg av panzerIV » 11 maj 2006, 20:32

Har inte testat, men det borde nog gå bra det med.

Skriv svar