Historiska Vietnamfilmer!

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Historiska Vietnamfilmer!

Inlägg av Relay » 11 juli 2002, 14:16

Själv har jag gjort en lista över historiska filmer men det är inte det jag vill ta upp nu.

Bild

Filmer we were soldiers som man diskuterar i en annan tråd här har gett mig rysningar genom den beskrivning om filmen som jag läst i forumet. Själv är jag rätt kinkig när det gäller historiska filmer. Jag sätter alltid Plutonen mycket högre än både Full Metal Jacket och Apocalypse Now.

Vilken av dessa Vietnamfilmer kommer närmast den verklighet dom försöker beskriva. Kanske Himmel och Jord kommer närmast eftersom man där får följa det från den andra sidan och dessutom från en kvinnas synvinkel. Som efter alla svårigheter ser den amerikanska vardagen från sin synvinkel.

Eller ska man anse att född den fjärde Juli kommer närmast eller kanske till och med Deer Hunter. Som i sin skildring av några vänner före under och efter kriget. Hur dom förändras mot varandra och mot en oförstående omvärld som aldrig var med om skiten.

Plutonen kanske är den mest endimensionella av alla Vietnamfilmer när man tänker efter. En typisk saga mellan den gode Elias och den onde Barnes. Där huvudpersonen mest får agera åskådare utan möjlighet att ändra förloppet.

Nu har jag inte sett we were Soldiers men jag tvekar ändå att se den.
(har fortfarande Black Hawk Down shocken i färskt minne)

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Historiska Vietnamfilmer!

Inlägg av mrsund » 11 juli 2002, 14:53

Relay skrev:Själv har jag gjort en lista över historiska filmer men det är inte det jag vill ta upp nu.

Bild

Filmer we were soldiers som man diskuterar i en annan tråd här har gett mig rysningar genom den beskrivning om filmen som jag läst i forumet. Själv är jag rätt kinkig när det gäller historiska filmer. Jag sätter alltid Plutonen mycket högre än både Full Metal Jacket och Apocalypse Now.

Plutonen kanske är den mest endimensionella av alla Vietnamfilmer när man tänker efter. En typisk saga mellan den gode Elias och den onde Barnes. Där huvudpersonen mest får agera åskådare utan möjlighet att ändra förloppet.

Nu har jag inte sett we were Soldiers men jag tvekar ändå att se den.
(har fortfarande Black Hawk Down shocken i färskt minne)


Se den och få en egen uppfattning, jag sett halva än så länge (fråga mig inte varför) och tror att den är väl värd at se på bio.

Skriv svar