MMORPG

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

MMORPG

Inlägg av Franq » 21 juli 2004, 22:35

Hej, jag har spelat lite onlinerollspel ett tag och tycker om konceptet, men har inte hittat det där spelet som passar mig till fullo.

Jag tänker mig ett spel i tidighistorisk miljö (kan tänka mig en intressant fantasymiljö också) med samma koncept som WW2Online, alltså att man har ett gemensamt mål där man flyttar fram en stridslinje eller kämpar för en gemensam sak på nåt sätt...

Har hört talas om Age of Camelot, men har hört väldigt olika saker om det. Nån som kan uttala sig?

Nån som har förslag på annat?

Grafik är mindre viktig, community och spelglädje är viktigare däremot.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 22 juli 2004, 13:52

Hejsan Franq.
Kanske hittar du något på den här länken?
http://www.mmorpg.com/index.cfm?sw=1152&sh=864&

Men egentligen postar jag för att höra vad du är ute efter i ett fantasyspel... Håller nämligen själv på med ett som kommer bli STORT... (som i stor spelvärld med stora möjligheter och frihet för spelaren att röra sig. Stanna hemma på gården och odla vete för att sälja på marknaden eller gör alkohol av skörden att sälja till cantinan. Eller ge dig av till Nolava för att lära dig magi och bli utsänd på diverse uppdrag. Eller gör dig ett namn inom politiken eller på slagfältet). Kort sagt försöker jag göra ett spel som tilltalar mig själv lika mkt som min tjej. Lite av ett SIMs möter ett actionspel.
Jag skriver det i Java och det liknar gamla goda Zelda grafiskt men är ett multiplayer spel där interaktion med andra spelare är huvuddelen även om det kommer finnas en hel del A.I karaktärer att interagera med om man skulle komma online ensam någon gång eller om man inte gillar multiplayeraspekten utan vill spela solo.

Hitills är det främst ett individbaserat spel där man kan ta uppdrag av A.I-karaktärer eller andra spelare. Sedan kan man utveckla sin karaktär och sin utrustning för att få olika fördelar --- bountyhunters kan spåra andra spelares possition, jägare hittar enklare villebråd i skogarna osv osv...
Men jag knåpar just nu på ett "teamsystem" där flera spelare ska kunna bilda klaner (jämf squads i WW2Online) har lite problem hur jag ska sammanföra det med det övriga spelet just nu bara.... Så har du förslag på vad som skulle utgöra det "ultimata" fantasyspelet är förslag välkommna.

Tillexempel hur ett communityforum för spelet skulle kunna se ut - jag vill inte att allt för mkt "överaskningar" ska komma ut via forumet så att spelarna vet vad som väntar innan de ens kommit i närheten av en viss händelse. En stor del av spelet är den underliggande Storylinen som mår bäst av att förbli i det fördolda. Funderar därför att helt slopa ett eventuellt forum, men samtidigt gillar jag communitykänslan som ett forum ger. WW2 Onlines Forum är kanon på det viset, men hur ska ett spelforum se ut för att inte "förstöra" spelet?

Tyvärr kommer mitt spel inte bli klart i brådrappet - men det blir gratis när det är klart!!!

Sedan har vi ju förståss http://www.game-over.net/preview/vugames/middleearth/ Middle-Earth Online (c) Vivendi Universal Games --- Får se om det blir så bra som det utlovats.

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 22 juli 2004, 13:55

Gör ett själv vet jag. :) Skulle säert bli en hit.

Fråga Marcus om forumet och så, hanb kan säkert hjälpa dig instalera det också. :) Jag vet då att jag skulle hänga på. :)

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 22 juli 2004, 14:28

På fantasysidan är Everquest fortfarande särklassigt störst.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 22 juli 2004, 15:27

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 22 juli 2004, 15:47

Orlando skrev:På fantasysidan är Everquest fortfarande särklassigt störst.
Spelar du Everquest och isåfall vad gör det till ett bra spel?
Jag menar inte att det inte är bra! Tvärtom jag gillar det skarpt! Men jag vill ju göra ett bättre spel ;) (och tror jag kommer lyckas! )
Så jag frågar den här frågan så fort jag har chansen. Vad ska/bör ett bra spel innehålla?

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 22 juli 2004, 21:40

Ursus:

Jag tycker att ett bra MMORPG ska innehålla spänning för alla sorters spelare. Dvs, inte bara slashing utan även ett intressant ekonomisystem, Craftingsystem (kan man dessutom odla eget vete som man kan "crafta" till bröd och öl så är ju det absolut dunder).

Man ska kunna teama up i olika guilds eller familjer så man får en gruppsamhörighet, man ska gärna har gemensamma mål i dessa guilds. Dessutom får gärna "guildet" tillhöra någon fraktion i någon större politisk maktkamp.

NPC karaktärer skall det vara sparsamt med, de ska fylla en funktion och får absolut inte bara stå och se coola ut, utan är det en bartender så ska han sitta på info som man får JOBBA för att komma åt. Är det en stadsvakt så ska han inte släppa in vem som helst hur som helst o.s.v.

Det viktigaste är att det är en bra storyline som engagerar, annars blir det bara en massa xp-samlande och det är nog det tråkigaste som finns.

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 22 juli 2004, 22:57

Användarvisningsbild
Tyrant
Medlem

Inlägg av Tyrant » 23 juli 2004, 01:57

Spelade star ward: galaxies när det var nytt. Höll väl på tre månader, sedan tröttnade jag. Jag antar att det kommer höjas ett snäpp nu när rymd-expansionen släpps, men jag kommer nog inte att börja spela det igen. World of warcraft verkar för övrigt ganska lovande.

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 23 juli 2004, 10:55

UrsusRex skrev:
Spelar du Everquest och isåfall vad gör det till ett bra spel?
Jag menar inte att det inte är bra! Tvärtom jag gillar det skarpt! Men jag vill ju göra ett bättre spel ;) (och tror jag kommer lyckas! )
Så jag frågar den här frågan så fort jag har chansen. Vad ska/bör ett bra spel innehålla?
Spelade det tidigare. Helt otroligt vilket sug ett spel kan ha.

Aldrig varit med om att ett enda ting kan vara ansvarigt för så många skilsmässor som detta spel ;)

I slutet visste man inte om det var ett spel eller en dockusåpa. Communitykänslan var det som gjorde att spelet vart så starkt.

Man träffade samma personer varje dag och gjorde veckolånga planer för vad som skulle göras. Vissa saker krävde att man kunde samla och organisera 50-60 personer eller mer.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 26 juli 2004, 00:43

Hej igen och tack för alla svar :)

Npc/A.I ska vara sparsamt helst inga alls, men jag tänker som så att om det är två spelare online så ska de ha kul även om de inte ens möts, förhoppningsvis blir det lite fler så småningom men de första tjugo som bjuds in att spela ska ha kul är vad jag menar.

Men det är inte värdens enklaste! Bartenders och liknande fungerar ju. Vakter fungerar - i mitt spel kommer till exempel murderers inte bli insläppta i städer utan stoppas av stadsvakten. Det är min lösning på slashing och boffertomtar och allt vad de kallas som vill spela för att vinna xp genom att döda medspelare och inte förstår tjusningen i rollspelande.... men jag vägrar förbjuda sådant spel! Skulle själv kunna tänka mig spela som slasher! Och dör ens tvååriga rollfigur för en slasher so what!!! det är ju ett spel.
Sedan kommer det finnas en hel hög Javascript och java spel att fördriva tiden med på cantinan och liknande (poker, schack osv)

Men det svåra är att skapa A.Is som driver intriger osv för spelarna.
Vad gör man av A.In när dens uppgift blivit utförd? Vad gör man med en drake som terroriserar en by när spelare.1 dödat den? ska inte spelare.2 få chansen att spela mot A.I-draken? Och om han/hon ska det ska spelare.1 behöva leva med att draken "reinkarneras" gång på gång?

Drömmen vore ju att ALLA roller spelades av verkliga personer... men det lär ju ta tid att bygga upp ett sånt comunity, om det ens är möjligt utan att binda spelarna till inrutade tabeller och rörelsemönster. (finns massor med bra comunities som är tråkiga att spela)

Som sagt, bartenders och stadsvakter, trollkarlar, vapenmästare och andra fasta karaktärer är lätt att ordna men mer "levande" karaktärer? Hur ska de agera?
Tyrant skrev:Spelade star ward: galaxies när det var nytt. Höll väl på tre månader, sedan tröttnade jag. Jag antar att det kommer höjas ett snäpp nu när rymd-expansionen släpps, men jag kommer nog inte att börja spela det igen. World of warcraft verkar för övrigt ganska lovande.
@ Tyrant; Du hör möjligtvis inte ihop med spelet tyrant? http://www.mikera.net/tyrant/ Isåfall ska du ha beröm för det är bra!!! Jag laddade hem din kod faktiskt för att få lite tips och idéer.... Gillar grafiken => Det ska vara enkelt och fungera på många maskiner!

Edit; Jo!!! Vad händer när man loggar ut? Ska man försvinna helt ur spelvärlden eller ska det vara möjligt att råna/angripa/döda spelare som inte ens är online?
Fy FAN vad trist att mötas av; "Sorry You were killed while logged out. Next time stay logged in and don´t listen to what the wife says you wuss!!!" *lol*
NÄ men allvarligt det är ett problem jag har just nu. Om spelaren ska få förbli kvar i spelvärlden eller om han/hon så att säga slukas av jorden medan han/hon är utloggad?
Turbasering kommer inte fungera som lösning! Hatar turbaserade spel i traditionell betydelse!!!

/B

Användarvisningsbild
Tyrant
Medlem

Inlägg av Tyrant » 26 juli 2004, 00:51

Nepp, det är inte jag.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 26 juli 2004, 00:51

Orlando skrev:Aldrig varit med om att ett enda ting kan vara ansvarigt för så många skilsmässor som detta spel ;)

.
Känner mig träffad! :lol: Fast hon har förståelse faktiskt, frugan min.

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
Tyrant
Medlem

Inlägg av Tyrant » 26 juli 2004, 00:58

Drömmen vore ju att ALLA roller spelades av verkliga personer... men det lär ju ta tid att bygga upp ett sånt comunity, om det ens är möjligt utan att binda spelarna till inrutade tabeller och rörelsemönster. (finns massor med bra comunities som är tråkiga att spela)

Som sagt, bartenders och stadsvakter, trollkarlar, vapenmästare och andra fasta karaktärer är lätt att ordna men mer "levande" karaktärer? Hur ska de agera?
Håller med dig. Dagens roller och yrken känns på tok för platta. Det finns med andra ord mycket kvar att utveckla.

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 7 september 2004, 17:16

Skriv svar