Några nya krigsfilmer på gång?

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 8007
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Några nya krigsfilmer på gång?

Inlägg av sonderling » 16 juli 2004, 12:18

Är det nån som hört om det är några nya krigsfilmer pågång? Skulle inte "band of brothers" gänget göra nått liknande om stilla havet?
Skulle inte Oliver Stone göra nått nytt om Vietnam?

Har lite abstinens efter nått "bra" i den vägen.

Sonderling

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 16 juli 2004, 12:43

Har du sett "Saints and Soldiers"?
Den tycker jag är ganska bra , den är en lågbudgetfilm som handlar om fem amerikanska soldater som undkommer massakern på krigsfångar under Ardenneroffensiven.
Annars finns skitfilmen "In Enemy Hands" aka "U-boat" som handlar om besättningen på en amerikansk ubåt som tillfångatas av en tysk ubåt och innehåller ett antal rent löjliga scener.
Kan vara kul om man dricker ett par öl.


Bild

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 16 juli 2004, 17:03

wreezig skrev:"U-boat" som handlar om besättningen på en amerikansk ubåt som tillfångatas av en tysk ubåt och innehåller ett antal rent löjliga scener.
Kan du avslöja dessa löjliga scener? Jag tror på dig helt klart, men jag tänkte att det kunde vara bra att veta varför den ska undvikas. Förutom det faktum att det är en amerikansk krigsfilm.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 16 juli 2004, 17:16

Tomas Ibsen
Kan du avslöja dessa löjliga scener? Jag tror på dig helt klart, men jag tänkte att det kunde vara bra att veta varför den ska undvikas. Förutom det faktum att det är en amerikansk krigsfilm.
Exempelvis skedde ett antal ubåtsdrabbningar i filmen där ubåtarna i u-läge skickade torpeder mot varandra och siktade endast med hydrofonen.
Torpederna var exakt i rätt djup och rätt vinkel trots att det var ganska långt mellan ubåtarna , även om jag inte är en ubåtsexpert så förstår även jag att det är gaaanska osannolikt.
Torpederna exploderade också när dom var i närheten av fienden och såvitt jag vet utlöstes torpederna i WW2 vid anslag.

Dessutom var själva spänningsmomentet att delar av besättningen drabbades av hjärnhinneinflammation som riskerade att smitta alla ombord , dom som vet något om hjärnhinneinflammation vet också att det är extremt ovanligt att det smittar.

Jag ska inte avslöja hela handlingen så resten av larvet får du se själv , annars ser jag alla krigsfilmer som kommer oavsett om dom är dåliga så kan du se filmen utan att slänga ut en massa pengar så gör det , det finns ju internet...

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 november 2003, 12:46
Ort: Mordor

Inlägg av Uruk-Hai » 16 juli 2004, 18:50

Hörde ett rykte om att gamle Clintan har fingrarna med i spelet i en filmatisering av "Slaget om Iwo Jima".

Bara inte Lou Diamond Phillips skall spela Ira Hayes. :P

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 16 juli 2004, 18:58

Anars har ni väl sett Hellboy , kanske inte en historisk film men den innehåller en helskön mekanisk nazist som slåss mot dom goda med blanka vapen.

Norbert
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 22 januari 2004, 17:12
Ort: Lindsdal

Inlägg av Norbert » 17 juli 2004, 00:22

wreezig skrev:Anars har ni väl sett Hellboy , kanske inte en historisk film men den innehåller en helskön mekanisk nazist som slåss mot dom goda med blanka vapen.
Med schysst gasmask, och kropp bestående av sand därtill :)
Fast när filmen kommit så långt som till "nutid" spelar han väl inte nazist...

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 17 juli 2004, 00:34

Norbert
Med schysst gasmask, och kropp bestående av sand därtill
Fast när filmen kommit så långt som till "nutid" spelar han väl inte nazist...
I det skicket han var i i nutiden så tror jag nog att han inte var kapabel till att tillhöra någon ideologi.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 17 juli 2004, 08:48

wreezig skrev:Tomas Ibsen
Kan du avslöja dessa löjliga scener? Jag tror på dig helt klart, men jag tänkte att det kunde vara bra att veta varför den ska undvikas. Förutom det faktum att det är en amerikansk krigsfilm.
Exempelvis skedde ett antal ubåtsdrabbningar i filmen där ubåtarna i u-läge skickade torpeder mot varandra och siktade endast med hydrofonen.
Torpederna var exakt i rätt djup och rätt vinkel trots att det var ganska långt mellan ubåtarna , även om jag inte är en ubåtsexpert så förstår även jag att det är gaaanska osannolikt.
Torpederna exploderade också när dom var i närheten av fienden och såvitt jag vet utlöstes torpederna i WW2 vid anslag.

Dessutom var själva spänningsmomentet att delar av besättningen drabbades av hjärnhinneinflammation som riskerade att smitta alla ombord , dom som vet något om hjärnhinneinflammation vet också att det är extremt ovanligt att det smittar.

Jag ska inte avslöja hela handlingen så resten av larvet får du se själv , annars ser jag alla krigsfilmer som kommer oavsett om dom är dåliga så kan du se filmen utan att slänga ut en massa pengar så gör det , det finns ju internet...
Smittande hjärnhinneinflammation säger du... :?

Du, jag tror jag avstår från att se den. Gillar dessutom inte dueller med andravärldskrigsubåtar i, när ubåtarna faktiskt träffade på varann lät de varandra vara. Undantaget skulle väl vara övervattensläge och däckkannonen, men det blir ju ingen bra film...

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 17 juli 2004, 15:06

Saints and Soliders verkar bli trevlig, den får man allt ta och se när den kommer.

Norbert
Medlem
Inlägg: 75
Blev medlem: 22 januari 2004, 17:12
Ort: Lindsdal

Inlägg av Norbert » 17 juli 2004, 15:16

wreezig
I det skicket han var i i nutiden så tror jag nog att han inte var kapabel till att tillhöra någon ideologi.
Hehe så sant...

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 8007
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 19 juli 2004, 07:33

wreezig skrev:Har du sett "Saints and Soldiers"?
Den tycker jag är ganska bra , den är en lågbudgetfilm som handlar om fem amerikanska soldater som undkommer massakern på krigsfångar under Ardenneroffensiven.
Annars finns skitfilmen "In Enemy Hands" aka "U-boat" som handlar om besättningen på en amerikansk ubåt som tillfångatas av en tysk ubåt och innehåller ett antal rent löjliga scener.
Kan vara kul om man dricker ett par öl.


Bild
Den där "saints and soldiers" låter intressant. Sedan väntar jag på att den där finska krigsfilmen (framom främsta linjen?)ska komma på video.

En filmatisering av Iwo Jima skulle vara nått att se fram emot.

Sonderling

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 19 juli 2004, 12:21

Tomas Ibsen skrev: Du, jag tror jag avstår från att se den. Gillar dessutom inte dueller med andravärldskrigsubåtar i, när ubåtarna faktiskt träffade på varann lät de varandra vara. Undantaget skulle väl vara övervattensläge och däckkannonen, men det blir ju ingen bra film...
WW2 var ett gentlemannakrig i det perspektivet. När de träffade på varandra skickade de GMY och MYT. God Mit You och den svarande Mit You To. Tror det var Tom Clancy som skrev om detta nånstans

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 19 juli 2004, 12:31

ska det snart inte komma två filmer om alexander den store?

Användarvisningsbild
maal
Medlem
Inlägg: 776
Blev medlem: 27 mars 2004, 15:17
Ort: Sverige

Inlägg av maal » 19 juli 2004, 13:28

Någon som vet om kommer en ny filmatisering av "På västfronten intet nytt" snart? Känns som det skulle vara läge för det nu efter SPR och BoB. Jag menar vill man visa slakt så är ju WW1 det rätta kriget, finns oändligt med material att ösa ur :D

Skriv svar