Savior

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Savior

Inlägg av sonderling » 7 juli 2004, 07:25

Är det nån som sett denna? Jag spelade in den i Söndags men jag har inte sett den ännu. Den skulle visst innehålla hemska scener där de misshandlar gravida kvinnor m.m. Det vet jag inte om jag klara av. (Ja va faan jag är ju inget monster.)

Kort handlar den om: Amerikan förlorar sin familj i bombattentat. Går med i Franska främlingslegionen och hamnar i balkan-kriget på serbernas sida. Så fattade jag det.

Mr Sund skrev i CIA tråden:
Savior är ju en hygglig rulle har jag för mig är det med Peter Stormare?
Melanie Griffiths f.d heter han Dennis Qaid? och var det Stellan Skarsgård är med. (nu blev jag osäker. :| )

Nån mer som sett den? Var den sevärd?

Sonderling

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 7 juli 2004, 09:32

Såg en liten bit, ja där fanns det en obehaglig scen som de iofs inte visade fullt ut i alla detaljer men nästintill. Där då en av legionärerna bara skär av fingret på en gumma för att komma åt en ring, ist för att helt enkelt ta av den.

Och så lämnar de gumman - gör inget om hon förblöder säger han kallsinningt.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 7 juli 2004, 13:04

Jag har inte sett den men den har fått 7.2 i betyg på IMDb.com så den lär ju inte vara dålig i alla fall.

» Savior

/Johan

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 7 juli 2004, 18:17

Jag såg den när den gick, den är åtminstonde hyfsat bra,
innan jag såg den trodde jag att den skulle vara som plutonen, fast i Bosnien.
fast så var det inte, den handlade mer om en amerikan som skyddade en sebisk kvinna och hennes baby, den hade som sagt sina lite "kusliga" scener, men det borde du nog klara av... :wink:

mvh:erik

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 7 juli 2004, 18:50

sonderling
Melanie Griffiths f.d heter han Dennis Qaid?
Hon heter Meg Ryan , många tar fel på henne och M .Griffith men Meg är bra mycket snyggare än den apan...

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 7 juli 2004, 19:55

många tar fel på henne och M .Griffith men Meg är bra mycket snyggare än den apan...
:lol:

/Martin

Användarvisningsbild
Raskolnikov
Medlem

Inlägg av Raskolnikov » 7 juli 2004, 20:43

se inte "savior" den är värdelös smörja av värsta sorten, b-film! den är helt osammanhängande, ena scenen så är de i en hydda i asien, och sen så hopp! två år senare så är de plötsligt med serberna! utan förklaring alls! för övrigt så var filmen...omständlig...dålig...smörja...fast jag sååg ju bara första halvtimman...

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 7 juli 2004, 20:53

Raskolnikov
den är helt osammanhängande, ena scenen så är de i en hydda i asien, och sen så hopp! två år senare så är de plötsligt med serberna! utan förklaring alls!
Detta beror på att dom vill vara övertydliga med att dom två soldaterna övergett alla sina tidigare ideal för att istället kriga för krigandets skull.
Åtminstone var det så jag tolkade det.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 7 juli 2004, 21:40

Raskolnikov skrev:se inte "savior" den är värdelös smörja av värsta sorten, b-film! den är helt osammanhängande, ena scenen så är de i en hydda i asien, och sen så hopp! två år senare så är de plötsligt med serberna! utan förklaring alls! för övrigt så var filmen...omständlig...dålig...smörja...fast jag sååg ju bara första halvtimman...
Jag missade första halvtimmen och komm in när de redan var i serbien, mycket rå film, trodde först de var ett amrekanskt beställningsverk när alla serber verkar ohygligt råa/onda men de visar väll bara "verkligheten" av ett krigs värsta sida eftersom serberna fick sin del av råheten i slutet, fy för. Tyckte filmen var riktigt bra (men jag missade tydligen den ologiska början) en film som verkligen visar krigets råa sida och en "hjälte" som faktiskt bryr sig om ett barn på slutet, hur många action hjältar behöver byta blöjer?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 8 juli 2004, 07:14

wreezig skrev:sonderling
Melanie Griffiths f.d heter han Dennis Qaid?
Hon heter Meg Ryan , många tar fel på henne och M .Griffith men Meg är bra mycket snyggare än den apan...
Doh! Ja just ja. :oops:

Ja, jag för väl ta och se den här rullen när familjen sover. Den har ju fått både ris och ros, så nu blev jag nyfiken.

Sonderling

Morot
Medlem

Inlägg av Morot » 10 juli 2004, 09:18

Vet inte riktigt vad jag tycker om den, det blev förmycket grymheter för mig iaf.

Intressant dock är att de visar att alla sidor begick övergrepp, inte bara serberna som i de flesta amerikanska filmer (eller albanerna som i ryska filmer (vet iofs inte om det är så i alla filmer, men i tv-serien "Spetznas" så var den elakt flinande/rökande halvmilitären som skulle mörda civila, från UCK, inte serb)).

jag vet inte, huvudpersonen själv mördade civila i början, ändå hejade man på honom vid slutet..

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 11 juli 2004, 13:36

Det var först när jag såg Savior som jag kom på att det faktist har skett massavrättningar i EUROPA rätt in på 90-talet-.
Så jag blev lite intresserad av det här blodiga balkankriget, jag får väll ta och läsa lite gamla trådar här som berör ämnet.

Kanske nån har någon lättförstådd sida att länka?? kriget på balkan lär ju ha vart så svårförstått så att inte enns Carl blidt förstod det!!

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 2 augusti 2004, 11:45

Jahapp, nu har man sett den. Och den var ju inte så dålig. Och scenerna med övergrepp var inte värre en att man stod ut. (Men jag skickade ut min gravida fru för att göra kaffe medan de sparkade på den gravida kvinnan. Man är ju gäntleman :wink: )
Värst var scenen med släggmannen, enligt min mening, honom kunde ni ju varnat mig för :? .

Så osammanhängande tyckte jag inte heller den var. Först var han med främlingslegionen i typ Rwanda och sedan gick han med Serberna. För han hade ju en aversion mot muslimer, efter attentatet i början av filmen.

Filmen visade ju alla sidors grymhet i balkan konflikten och det var väl ungefär så det var.

Den var bara en grej som var totalt overklig. Och det var födelse skildringen (När kom efterbörden?) och hur bäbisen togs om hand. Tvivlar starkt på att det hade funkat bra med ko/get mjölk. (kolik?)Det hade varit trovärdigare om han tvingat barnet till bröstet på modern direkt.
(Och eftersom jag har en bäbis och en på gång, så vet jag iallafall lite grann om vad jag pratar om :) )

Tycker filmen helt klart är sevärd och den ger åtminstone ett hum om vad som försegick i den delen av världen. (Har iofs Jugoslaviska vänner men vågar aldrig fråga vad de varit med om.)

Sonderling

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 2 augusti 2004, 21:21

Tyckte själv den var helt okej också.

Lycka till med familjen, är det din första?

Mvh Ola

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 2 augusti 2004, 21:30

Fan, nu måste jag ju se den! Är den hyrvärd?

Skriv svar