Axis and Allies

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Axis and Allies

Inlägg av SuperPalle » 10 juni 2004, 12:45

Är det någon här som spelar detta underbara brädspel?

Jag och mina polare börjar bli lite rutinerade nu och vi vill ha lite mer extra regler, så jag har letat runt på internet men dom flesta specialgrejer ändrar för mycket, så att balansen och den relativa enkelheten i spelet rubbas.

Därför undrar jag om det finns någon som sitter på bra regler för en extra båtsort som kan användas för transportskydd och ubåtsjakt (typ Jagare) samt regler för motoriserat infanteri (eller något som skulle kunna tänkas ha en liknande funktion).

Hoppfullt.
- Palle

Scipio
Medlem

Inlägg av Scipio » 10 juni 2004, 13:40

Är det den gamla utgåvan eller är det 2004-utgåvan av Axis & Allies ni kör?

2004-utgåvan skall (efter vad jag har läst i varjefall) vara ett riktigt lyft i från orginalutgåvan, så den kan ju rekomenderas till att börja med.

Det här är nog ett rätt bra ställe att utgå ifrån om du vill hitta mer information om A&A oavsett om det gäller recensioner eller "house rules"osv.
http://www.boardgamegeek.com/game/10093

Om ni gillar plastfigurs-krigande så kan kanske detta nysläppta spel vara av intresse också, det har i varjefall fått rätt bra kritik:
http://www.boardgamegeek.com/game/10630

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 10 juni 2004, 15:06

Tunga bombplan har tonats ner, pansar har blivit bättre försvarar sig med 3 infanteri är fortfarande strykpojkarna. De käns fortfarande som Japan drar tillbaka sina flyg och kör hårt mot ryssen/Indien och skiter i stilla havet, USA har fortfarande svårt att rå på Japanen, så det blir de gmmla vanliga om Japanen/Tysken tar Ryssen före USA/England tar Tysken.

De best är man kan bestämma vad man ska försöka uppfinna.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 11 juni 2004, 11:33

Jag vet inte vilken upplaga det är men stridsvagnar försvarar i alla fall INTE 3 (vilket fanemej är tur det för om dom gör det så förloras den strategiska fördelen med infanteri HELT).

Som sagt, om det är någon som sitter på stabila regler för jagare eller typ kryssare så vore jag tacksam.

Skriv svar