Filmtips

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 22 juni 2002, 23:12

Finns det ingen film som handlar om ett slagskepp, jagare eller liknande båt... (modern båt)

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 22 juni 2002, 23:14

Ebbe_lille skrev:Om ni skulle slå upp ordet "klassiker" i en ordbok så står det Örnnästet.
Eller som min vanligtvis välunderrättade filmguide skriver om Örnnästet:

"[...] It may be devoid if significance of any sort, but it is nevertheless passably entertaining, [...]

Its ability to sustain interest depends on fine cinematography [...] and a handful of genuinely exciting action sequences, [...]

The climax simply involves blowing up everything in sight."

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 22 juni 2002, 23:17

Jonteman skrev:Finns det ingen film som handlar om ett slagskepp, jagare eller liknande båt... (modern båt)
Tora! Tora! Tora! - en mycket bra version av angreppet mot Pearl Harbor. Är iaf full med båtar.

Slaget om Midway - var länge sen jag såg den o tyckte då den va helt ok. Mycke båtar även här.

Finns en annan rulle som jag tyvärr glömt namnet på där en amerikansk båt jagar en rysk u-båt mitt under brinnande Kalla kriget som är helt ok.

Polarstation Zebra svarar ej - Thriller ombord på en ubåt alá Kalla kriget, baseras på en Alistar McClean bok.

Jakten på Röd Oktober - ubåtsfilm baserad på Tom Clancys bok med samma namn.

O så förstås - Titanic. ;)

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 23 juni 2002, 00:00

Och ska det nu vara krig håller jag, förutom på Apocalypse Now, också på:

Bron över floden Kwai
Ivans barndom
Dr Strangelove

Förutom krig är det väl inte mycket som förenar dem, men bra är de!

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 23 juni 2002, 00:10

Dr Strangelove - snacka om kultrulle... :) Spec Peter Sellers i sin roll som rullstolsbunden raketforskare från Tredje riket. :) Utan tvekan hans bästa film - även om de tidiga Rosa Pantern filmerna är bra de oxå - men som sagt...

Pirre
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 27 mars 2002, 21:19
Ort: Staden med ett lag som efter 36 år äntligen fått SM-GULD!

Inlägg av Pirre » 23 juni 2002, 20:43

Patrik skrev:Dr Strangelove - snacka om kultrulle... :) Spec Peter Sellers i sin roll som rullstolsbunden raketforskare från Tredje riket. :) Utan tvekan hans bästa film - även om de tidiga Rosa Pantern filmerna är bra de oxå - men som sagt...
INSTÄMMER!!! "Dr Strangelove" är helt fantastisk! SE DEN!

Idag hittade jag "Döden på larvfötter" på dvd för 89 kronor och funderade att köpa den - trots all nedlåtande kritik den fått av många här på forumet. Men jag började läsa på baksidan och den första meningen var i stil med: "Året är 1941 och tyskarna har nyligen förlorat slaget vid Stalingrad...".
Jag ställde tillbaka filmen omedelbart. Den är säkert skit, och skit är verkligen inte ens värt 89 kr.

Mvh,
Pirre

Ebbe_lille
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:37
Ort: Piteå

Inlägg av Ebbe_lille » 24 juni 2002, 00:19

Jag tycker du borde köpa Döden på larvfötter, eftersom den är den i särklass sämsta film som gjorts om andra världskriget. Jag kan riktigt se framför mig hur regissören bara slog ut med armarna och skrek: "Låt oss konsekvent ignorera historiska fakta och ren logik. Vi skall göra den minst historiskt korrekta andra världskrigsfilmen!"

I början så kör de glada tyskarna runt i en amerikansk stridsvagn från 60-talet. Vore jag bättre på stridsvagnar så kunde jag namnge modellen, men det är smärtsamt uppenbart att det inte är en Panther.

Och stridsvagnsduellerna sedan! Jag säger bara, stridsvagnsduellerna! De kör runt i cirklar med cirka tio meters omkrets och försöker köra upp kanonröret i arslet på en T-34. Detta mitt ute på "den ryska stäppen". De tyska fotsoldaterna får representeras av en malplacerad löjtnant som står och viftar med en kikare vid en kanon, som i sin tur placerats på det absolut minst lämpliga ställe med minst skydd som går att finna.

Och så de absolut fantastiska "Hjältarna vid Bektovka". Å herregud, tvinga mig inte att börja. Tänk försupna ryska nudister (kvinnor och män) och två tyska idioter med långt hår - som spelar poker med varandra. Lägg till en hund och en svart cape så kommer du i närheten. Suck.

KÖP DEN!

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 24 juni 2002, 08:04

Patrik skrev:GunHed!!!!
Om vi nu ska snacka japanska rullar, riktig cyberklassiker...
Inte blev det sämre av att man använt klipp från filmen till FLA:s video Mindphaser. :)
det enda bra med gunhed är just FLA:s video. Såg videon och blev tokbesviken när jag såg filmen... Ja, det var på det gamla fina 90talet det, snyft.
Dr Strangelove - snacka om kultrulle... Spec Peter Sellers i sin roll som rullstolsbunden raketforskare från Tredje riket. Utan tvekan hans bästa film - även om de tidiga Rosa Pantern filmerna är bra de oxå - men som sagt...
Mein Führer, I can Walk!!!! :D

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 24 juni 2002, 11:09

Lewenhaupt skrev:Har sett ett omslag som verkar intressant: Fatherland, vet dock int eom innehållet håller klass. Ngn annan kanske vet...
Bygger på boken med samma namn. Skriven av Richard Harris, som också skrivit Enigma, som sidkuteras på tråden med samma namn.

Boken är som vanligt bättre, men filmen är klart intressant. Gillar man grovjobbaren Rutger Hauer, så är det ett måste.

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 24 juni 2002, 11:56

Jonteman skrev:Och du tror jag orkar bläddra igenom 5 sidors kludder??
Nej jag misstänkte det, men det är din förlust.....

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 24 juni 2002, 16:52

hangatyr skrev:
det enda bra med gunhed är just FLA:s video. Såg videon och blev tokbesviken när jag såg filmen...
Du också?

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 24 juni 2002, 17:19

J von B skrev:
Jonteman skrev:Och du tror jag orkar bläddra igenom 5 sidors kludder??
Nej jag misstänkte det, men det är din förlust.....

Mvh
/Johan
Jag behöver inte kolla igenom det för jag vet vilka verklighets trogna filmer jag ska köpa, som ger en trolig bild av kriget, nämligen Döden på larvfötter och Kellys Änglar :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 24 juni 2002, 17:48

Jag behöver inte kolla igenom det för jag vet vilka verklighets trogna filmer jag ska köpa, som ger en trolig bild av kriget, nämligen Döden på larvfötter och Kellys Änglar.
Lagens Änglar? Charlies Änglar? Kellys Hjältar? Hjältarna från telemarken? :wink:

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 24 juni 2002, 18:04

Jonteman skrev:
J von B skrev:
Jonteman skrev:Och du tror jag orkar bläddra igenom 5 sidors kludder??
Nej jag misstänkte det, men det är din förlust.....

Mvh
/Johan
Jag behöver inte kolla igenom det för jag vet vilka verklighets trogna filmer jag ska köpa, som ger en trolig bild av kriget, nämligen Döden på larvfötter och Kellys Änglar :lol: :lol: :lol:
Då ska du inte köpa de filmerna. Pajasrullar, iofs är Kelly´s Hjältar skön, men trovärdig, nej.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 24 juni 2002, 20:00

Leonidas, det var ju ett skämt!!! :lol:

Skriv svar