Kommande filmer

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Kommande filmer

Inlägg av Private Snafu » 18 juni 2002, 12:02


Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem
Inlägg: 1621
Blev medlem: 24 mars 2002, 15:33
Ort: Segeltorp

Inlägg av Leonidas » 18 juni 2002, 20:24

Ska de göra en film om mig? Gates of fire...
George Clooney ska spela mig... Jag är faktiskt snyggare :D

Jag får se den först innan jag uttalar mig om autenciteten i filmen.

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 18 juni 2002, 22:59

från Gates of Fire:
Based upon: The 1998 novel of the same title by Steven Pressfield, based upon the true story of 300 Spartans who, along with about 7,000 allied Greeks, held back an army of over 2 million Persians (you read that right)
Källorna från den här epoken brukar ju vara grekiska, så man ska nog ta dem med en hel hink salt.
Det torde ha varit omöjligt med den tidens teknologi att hålla 2 miljoner man vid liv på ett så begränsat område. Dessutom så finns det ingen möjlighet att 7´000 man skulle kunna hålla stånd mot 2´000´000 man annat än under en mycket begränsad tid, oavsett hur skickliga och modiga de är.
Storleken på den persiska hären lär knappast ha varit ens en tiondel så stor.

Vad avser filmen om Alexander den Store så kan man nog inte hitta ett sämre val än den tämligen lönnfete Leonardo Dicaprio. Alexander var ju kort och "bitig".
Den ende som jag kan tänka på som skulle passa i rollen är Brad Pitt. Tyvärr så lär väl hans kunskaper i gammalgrekiska vara tämligen begränsade.

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Inlägg av Private Snafu » 19 juni 2002, 08:57

Blev lite konfunderad över 2 milj man också. Luktade överdrift så att det bara skrek om det.
Vad avser filmen om Alexander den Store så kan man nog inte hitta ett sämre val än den tämligen lönnfete Leonardo Dicaprio.
:lol:

Hartmann1943-45
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 maj 2002, 23:07
Ort: sthlm

Inlägg av Hartmann1943-45 » 19 juni 2002, 18:39

Det var sannerligen på tiden, att det börjar göras lite historiskt baserade filmer, action-genren börjar bli lite väl utnyttjad och uttömd på ideer.

Varför inte göra filmer på olika Romerska Caesars( ex Heliogaballus, Domitianus, Trajanus, Hadrianus eller Vespasianus) och framförallt, när skall Robert Graves bok Belisarus filmas in, Jag Claudius blev åtminstone
en mycket lyckad tv serie.

Mika Waltaris böcker framstår som film-manus drömmar, varför inte göra ett filmepos om Mikael Ludenfot(där 1500 talets första halva av historia
gås igenom, bla Sthlms blodbad, Roms belägring, Lutherska religonserövringar) och sedan fortsättningsboken Mikael El Hakim( där Ottomanska imperiet gås igenom, verkligen imponerande böcker, som med rätt producent, budget och regissör skulle kunna bli framtida klassiker)

Även Mika Waltaris bok Johannes Angelos( Turkarnas/Ottomanernas belägring av Konstantinopel 1450- ) vore en manuspärla för hollywood.

Jag bara väntar och längtar

Hartmann1943-45
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 maj 2002, 23:07
Ort: sthlm

Inlägg av Hartmann1943-45 » 19 juni 2002, 19:01

Glömde att nämna Hannibal, när komer en riktig film om Hannibal och hans stora slag ex Cannae eler Zama, blev totalt besviken när filmen Hannibal visade sig vara fortsättningen på När lammen tystnar.

Skriv svar