HoI - Italien
HoI - Italien
Ibsen, Skit i manualen, spela och lär.
Nizze HAHA jag brukar också stänga av och låtsa som ingeting.
I helgen spelade jag som frankrike och sen som japan.
Frankrikekampanjen var ganska annorlunda då man i börja verkligen måste undvika krig, forska som tusan (som vanligt) och sen backstabba Hitler 41/42, Italienarna är en ren picnic, men jag förlorade de mesta av kolonierna men vad F*n det gjorde Fransmännen efter kriget iallafall.
Den Japanska Kampanjen var också rätt rolig, man fick tänka lite mer på konvojering och slåss på flera fronter samtidigt (öar), Kina gick lätt att annektera och jag anföll inte USA utan de mig men jag slöt fred med jänkarna direkt, sen var Indien och Asien mitt.
Nizze HAHA jag brukar också stänga av och låtsa som ingeting.
I helgen spelade jag som frankrike och sen som japan.
Frankrikekampanjen var ganska annorlunda då man i börja verkligen måste undvika krig, forska som tusan (som vanligt) och sen backstabba Hitler 41/42, Italienarna är en ren picnic, men jag förlorade de mesta av kolonierna men vad F*n det gjorde Fransmännen efter kriget iallafall.
Den Japanska Kampanjen var också rätt rolig, man fick tänka lite mer på konvojering och slåss på flera fronter samtidigt (öar), Kina gick lätt att annektera och jag anföll inte USA utan de mig men jag slöt fred med jänkarna direkt, sen var Indien och Asien mitt.
Senast redigerad av 1 mrsund, redigerad totalt 27 gånger.
- Anton Severin
- Medlem
- Inlägg: 698
- Blev medlem: 30 oktober 2003, 20:49
- Ort: Habo
Hur fixade du råvaror? Jag spelar som Italien nu (1.06+CORE v 0.81) men jag får alltid problem med resurserna. Får ju inte in någon gummi och knappt någon olja. Istället konverteras en massa kol och så får jag brist i det med. Stål förlorar jag lite hela tiden. Dessutom kan jag inte handla på världsmarknaden när kriget väl bryter ut.mrsund skrev:Italienarna är en ren picnic, men jag förlorade de mesta av kolonierna men vad F*n det gjorde Fransmännen efter kriget iallafall.
Jag har lite planer på att invadera Irak. De har ju mycket olja men samtidigt ger de militär tillgång till England. Om jag går i krig med Irak, får jag då England på mig?
-
Luonas Taemrem
- Medlem
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 25 maj 2003, 09:45
- Ort: Åland/Uppsala
Det får du med all garanti! De är en puppetstate till England och på så vis allierade. Men det är nog svårt för Italien att karva ut ett imperium utan att hamna i krig med de allierade, så jag skulle fortsätta på den vägen. Har också själv börjat med Italien precis just. Resurserna är ett problem, men lite kol och olja finns i Albanien.
Egypten och Irak är dock i framtiden ett av mina mål, skall försöka bygga upp min flotta så att jag kan erövra positioner i Medelhavet. Ganska nyligen börjat spela så jag vet inte om det är en framgångsrik taktik. Känns iaf som ett måste om man skall kunna utmana den brittiska flottan.
Egypten och Irak är dock i framtiden ett av mina mål, skall försöka bygga upp min flotta så att jag kan erövra positioner i Medelhavet. Ganska nyligen börjat spela så jag vet inte om det är en framgångsrik taktik. Känns iaf som ett måste om man skall kunna utmana den brittiska flottan.
- Anton Severin
- Medlem
- Inlägg: 698
- Blev medlem: 30 oktober 2003, 20:49
- Ort: Habo
Troligen är det därför du tycker att "Italienarna är en picnic". Jag vet inte om någon delar min uppfattning men jag tycker att det är ganska mycket svårare med CORE. Men då blir det samtidigt en större utmaning. Klart värt att skaffa är det i alla fall.mrsund skrev:CORE har jag alrig kört med.
Hearts of Iron C.O.R.E
En ball sak med spelet är timing, gör man bara saker vid rätt tillfälle så går det bra.
Jo jag ska köra med core också, en sak i taget, jag är fortfarande bara lekman i spelets värld.
Hade det varit på riktigt hade jag slutat som Mussolini för länge sen.
Jag ska prova som Italienare så fort jag kommer hem (nattat ungarna)
Jo jag ska köra med core också, en sak i taget, jag är fortfarande bara lekman i spelets värld.
Hade det varit på riktigt hade jag slutat som Mussolini för länge sen.
Jag ska prova som Italienare så fort jag kommer hem (nattat ungarna)
- Martin Lundvall
- Medlem
- Inlägg: 5323
- Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
- Ort: Mer Lund än Moskva
- Kontakt:
Trodde du redan var allierad med Tyskland och då borde du också vara i krig med Storbritannien. Om du inte är i krig med dem så kommer du att bli förklarad krig så fort du försöker dig på någonting med Irak fast vad kan Storbritannien egentligen göra? Kör på och om du även är i krig med Sovjet så passa på att ta den kaukasiska oljan också.Anton Severin skrev: Jag har lite planer på att invadera Irak. De har ju mycket olja men samtidigt ger de militär tillgång till England. Om jag går i krig med Irak, får jag då England på mig?
/Martin
Provade med Italien igår, det gick inte så bra, väldigt svårt att slåss i Afrika det känns som kriget kom för tidigt för italienarna.
Sjöfartskriget gick om möjligt ännu sämre än på land.
Nej Italien liger dåligt till geografiskt sett när det gäller lätta offer att roffa åt sig.
Men om du får brist på råvaror så är ett tips att inte bygga mycket motoriserat och mekaniserat utan istället satsa på infanteri och kavalleri med Ebrigader.
De blir ganska snabba och billiga att bygga och underhålla.
Hur löser man situationen i Medelhavet för konvojering är ett måste?
Sjöfartskriget gick om möjligt ännu sämre än på land.
Nej Italien liger dåligt till geografiskt sett när det gäller lätta offer att roffa åt sig.
Men om du får brist på råvaror så är ett tips att inte bygga mycket motoriserat och mekaniserat utan istället satsa på infanteri och kavalleri med Ebrigader.
De blir ganska snabba och billiga att bygga och underhålla.
Hur löser man situationen i Medelhavet för konvojering är ett måste?
-
Luonas Taemrem
- Medlem
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 25 maj 2003, 09:45
- Ort: Åland/Uppsala
Kommit till 38 med Italien, inser dock nu att jag gjort ett misstag. Har inte tillräckligt med järn. Vilket i princip innebär att min industri snart brakar ihop.
Jag måste nu välja hur jag gör, ser bara två reella alternativ.
1. Krig mot storbritannien:
Flottan är i ganska gott kondition. Borde kunna hålla åtminstone västra medelhavet mot britterna och deras allierade. Osäker om jag kan förhindra landstigningar helt och hållet dock.
Flygvapnet är dock mer eftersatt, i stort sett blir det svårt att stoppa britterna från strategiska bombningar.
Det andra alternativet är att vänta och låta industrin fara.
Jag vet inte, är det någon som har någon idé? Lutar själv mot att slå till mot britterna. Borde ha en 30 infanteri divisioner lediga som jag kan anfall egypten och mellanöstern med. Samt 8 mekaniserade divisioner. Och en 4 kavalleri divisioner...
För att säkra konvojeringen är väl en stark flotta det enda botemedlet?
Jag måste nu välja hur jag gör, ser bara två reella alternativ.
1. Krig mot storbritannien:
Flottan är i ganska gott kondition. Borde kunna hålla åtminstone västra medelhavet mot britterna och deras allierade. Osäker om jag kan förhindra landstigningar helt och hållet dock.
Flygvapnet är dock mer eftersatt, i stort sett blir det svårt att stoppa britterna från strategiska bombningar.
Det andra alternativet är att vänta och låta industrin fara.
Jag vet inte, är det någon som har någon idé? Lutar själv mot att slå till mot britterna. Borde ha en 30 infanteri divisioner lediga som jag kan anfall egypten och mellanöstern med. Samt 8 mekaniserade divisioner. Och en 4 kavalleri divisioner...
För att säkra konvojeringen är väl en stark flotta det enda botemedlet?
Luonas Taemrem
Som sagt jag spelade det igår, det är inte antalet utan kvaliten på styrkorna.
Englands flotta var störst bäst och vackrast.
Man kanske ska satsa enbart på Flottan och forska däråt och låta tyskarna sköta landkrigföringen, men samtidigt går man miste om alla dessa råvaror.
Det är en nöt att knäcka va? kommer ta mig åtskilliga timmar innan jag kommer i närheten av lösningen.
Som sagt jag spelade det igår, det är inte antalet utan kvaliten på styrkorna.
Englands flotta var störst bäst och vackrast.
Man kanske ska satsa enbart på Flottan och forska däråt och låta tyskarna sköta landkrigföringen, men samtidigt går man miste om alla dessa råvaror.
Det är en nöt att knäcka va? kommer ta mig åtskilliga timmar innan jag kommer i närheten av lösningen.
-
Luonas Taemrem
- Medlem
- Inlägg: 33
- Blev medlem: 25 maj 2003, 09:45
- Ort: Åland/Uppsala
Är det så att ett antal torpedbombare eller marinattackflyg kan hjälpa, månne?Flensburg skrev:Ta Suez och Gibraltar. Döda hela deras medelhavsflotta.
Har ingen erfarenhet av att bekämpa båtar i detta spel, då jag inte spelat några marina makter. Snöade in på "den sovjetiska ångvälten" och i någon mån Tyskland när jag spelade detta utmärkta lilla spel. Har bytt dator sedan dess, och inte installerat det på min nya. Men jag börjar bli sugen.
Henrik
Ubåtar om det är stora skepp.
Jag och en kamrat spelade över nätvärk. Jag som tyskland han som England. Jag byggde 30 divisioner med Ubåtar och slog ut hela den Brittiska Atlant Flottan. Sen var det lätt som en plätt att invardera den där äckliga ön! Om det inte vore för hans överlägsna flygplan som plattade sönder mina stackars modiga tyskar
Jag och en kamrat spelade över nätvärk. Jag som tyskland han som England. Jag byggde 30 divisioner med Ubåtar och slog ut hela den Brittiska Atlant Flottan. Sen var det lätt som en plätt att invardera den där äckliga ön! Om det inte vore för hans överlägsna flygplan som plattade sönder mina stackars modiga tyskar
- Anton Severin
- Medlem
- Inlägg: 698
- Blev medlem: 30 oktober 2003, 20:49
- Ort: Habo
Någon moderator borde kanske sammla denna tråden och viewtopic.php?t=14989 under ett ämne. "HoI tips" eller något liknande.
Annars borde kanske en del inlägg härifrån, rörande Italien, flyttas till den tråden.
Annars borde kanske en del inlägg härifrån, rörande Italien, flyttas till den tråden.