Mer EU2

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
AceRimmer
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 29 mars 2002, 12:12

Mer EU2

Inlägg av AceRimmer » 16 juni 2002, 20:20

Ett par saker jag undrar över!

1. Går det inte att spela längre än till 1820? Det är lite trist att behöve lämna sitt skötebarn innan man känner sig färdig. Det måste väl för bövelen gå att spela så länge man vill? Nån inställning? Men var?

2. I vilken ordning (i början av spelet) skall man researcha teknologier? Jag brukar börja med Trade till level 3 och sen Infrastructure till level 2. Men detta gör att jag blir hemskt efter vad det gäller militärteknologi :(
Någon som har några tips?

3. Hur tar man skärmdumpar i EU2?

Someone
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 15 maj 2002, 21:44
Ort: Svea Rikes Huvudstad

Re: Mer EU2

Inlägg av Someone » 16 juni 2002, 21:31

AceRimmer skrev:Ett par saker jag undrar över!

1. Går det inte att spela längre än till 1820? Det är lite trist att behöve lämna sitt skötebarn innan man känner sig färdig. Det måste väl för bövelen gå att spela så länge man vill? Nån inställning? Men var?

2. I vilken ordning (i början av spelet) skall man researcha teknologier? Jag brukar börja med Trade till level 3 och sen Infrastructure till level 2. Men detta gör att jag blir hemskt efter vad det gäller militärteknologi :(
Någon som har några tips?

3. Hur tar man skärmdumpar i EU2?

Nej, 1820 slutar spelet... anledningen är att Paradox kände att efter 1820 blir världen så komplicerad att det inte går att köra vidare.. de hade diverse anledningar och saker de pekade på.. 1820 är spelet finito...

Hur man ska forska beror ju på om är militaristiskt expansiv eller vill syssla med kolonisering och fredligt ta över nationer (annektering) eller om man tex vill bli betydande handelsstat..

Men personligen brukar jag dra upp mil till runt 4-5 kanske och sedan satsa på Infrastruktur och Trade.. allt för att så fort som möjligt få monopol (ger fett med cash.. behövs för krig) och mayors (ett måste för att hålla ner inflationen)

Men då och då måste man ju lägga allt krut på stabiliteten.. den MÅSTE upp till +2-+3 snabbt...

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Infra

Inlägg av Mathias Forsberg » 17 juni 2002, 19:49

Maxa infrastruktur upp till level 5, ökar inkomster markant liksom reducerar inflationen.

Land och Naval är lättare att komma ikapp på eftersom Neighbor bonus är starkare på dessa områden eftersom de har så många fler nivåer (researchkostnaden bestäms när man äntrar en ny nivå).

/Forsberg (betatestare)

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 18 juni 2002, 20:15

Men personligen brukar jag dra upp mil till runt 4-5 kanske och sedan satsa på Infrastruktur och Trade.. allt för att så fort som möjligt få monopol (ger fett med cash.. behövs för krig) och mayors (ett måste för att hålla ner inflationen
Ok, nu har jag fått monopol. Trade level 4 eller vad det är. Jag verkar inte dra in mer med deg för det. Vad innebär denna monopol? I CoT eller? Där är fortfarande en massa annat löst folk från andra länder. Måste man sköta handelsgubbarna manuellt eller?

Hur funkar det med handelsavtal? Innebär det att man inte konkurrerar med andra köpmän i ett CoT? Fördel/nackdel med det?

Många frågor blev det - fram med svaren :D Tack på förhand

EU2 - Spelet som aldrig slutar förbrylla

Användarvisningsbild
Ostmark
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 26 mars 2002, 19:35
Ort: Reichsgau Niederdonau

Re: Mer EU2

Inlägg av Ostmark » 18 juni 2002, 20:53

Someone skrev:
Nej, 1820 slutar spelet... anledningen är att Paradox kände att efter 1820 blir världen så komplicerad att det inte går att köra vidare.. de hade diverse anledningar och saker de pekade på.. 1820 är spelet finito...
Såvida du inte använder en liten patch som jag såg på EU's forum förrut som gör att du kan ställa in tiden bäst du vill!
Mvh
Ostmark

Someone
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 15 maj 2002, 21:44
Ort: Svea Rikes Huvudstad

Inlägg av Someone » 19 juni 2002, 10:40

Mats skrev:
Men personligen brukar jag dra upp mil till runt 4-5 kanske och sedan satsa på Infrastruktur och Trade.. allt för att så fort som möjligt få monopol (ger fett med cash.. behövs för krig) och mayors (ett måste för att hålla ner inflationen
Ok, nu har jag fått monopol. Trade level 4 eller vad det är. Jag verkar inte dra in mer med deg för det. Vad innebär denna monopol? I CoT eller? Där är fortfarande en massa annat löst folk från andra länder. Måste man sköta handelsgubbarna manuellt eller?

Hur funkar det med handelsavtal? Innebär det att man inte konkurrerar med andra köpmän i ett CoT? Fördel/nackdel med det?

Många frågor blev det - fram med svaren :D Tack på förhand

EU2 - Spelet som aldrig slutar förbrylla

Om du får monopol i ett CoT får du inkomsten från de "tomma" spotsen som finns i CoT.. Visst finns det fortfarande folk från andra länder där.. fördelen med monopolet är dels att du får stålar från de tomma platserna dels att du kan skicka ut en armada av köpmän (även fast du HAR monopol i CoT) för att få bort andras köpmän..

Handelsavtal är precis som du säger.. man konkurrerar inte med varandra.. Fördelen är ju att köpmännen från landet du har handelsavtal med inte kan "putta" ner dig ett snäpp.. nackdelen är ju såklart att du inte kan göra detsamma..

Man ska definitivt (tycker jag) INTE autosenda.. totalt kasst... utan självklart styra var man vill placera sina gubbar..

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 19 juni 2002, 11:06

Tack för svaret. Hur fungerar det med köpmännen om man skall sända ut dem manuellt? Tar det lång tid att mickla med dessa? Jag har alltid kört på auto-mode för att det verkar ett himla pyssel med köpmännen.

Om man nu skall köra manuellt, hur skall man då gå tillväga? Tips och strategier?

Tack på förhand :)

EU2 - Spelet som aldrig slutar förbrylla

Someone
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 15 maj 2002, 21:44
Ort: Svea Rikes Huvudstad

Inlägg av Someone » 19 juni 2002, 11:14

Mats skrev:Tack för svaret. Hur fungerar det med köpmännen om man skall sända ut dem manuellt? Tar det lång tid att mickla med dessa? Jag har alltid kört på auto-mode för att det verkar ett himla pyssel med köpmännen.

Om man nu skall köra manuellt, hur skall man då gå tillväga? Tips och strategier?

Tack på förhand :)

EU2 - Spelet som aldrig slutar förbrylla
Autosend är IMHO totalt kasst.. duger enbart för verkliga nybörjare ;-)

Jag brukar köra på strategin att när man har 5-6 merchants så pausar man spelet och sänder ut dem till lämpliga CoT.. Har man egna CoT så är ju dessa tex ett bra val.. (ofta billigt).. ju längre från sitt land man sänder desstå dyrare blir det.. CoT med HÖG trade (typ över 500-600) är guld att få monopol i.. ger bra med stålar.. typ Tago, Venice, Andalusia och senare såklart Dehli och Manhattan... Shanghai är oxå mumma.. Flandern kan oxå vara ett bra val.. allt beror ju såklart på hur spelets utvecklas och vilka områden som kommer att tillhöra vilket CoT...

mvh

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 19 juni 2002, 11:22

Tack igen.
Autosend är IMHO totalt kasst.. duger enbart för verkliga nybörjare
Det är jag :?

Går det att skicka flera handelsmän till samma CoT eller skall man ta en i varje valfri CoT? Dör eller försvinner handelsmännen någon gång?

Jag kör nu med det Ottomanska riket och har Thrace (tror jag det heter) och Alexandria. Då skall jag skicka de dit alltså. En eller flera?

EU2 - Spelet som man lär sig något nytt om varje dag

Someone
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 15 maj 2002, 21:44
Ort: Svea Rikes Huvudstad

Inlägg av Someone » 19 juni 2002, 12:37

Mats skrev:Tack igen.
Autosend är IMHO totalt kasst.. duger enbart för verkliga nybörjare
Det är jag :?

Går det att skicka flera handelsmän till samma CoT eller skall man ta en i varje valfri CoT? Dör eller försvinner handelsmännen någon gång?

Jag kör nu med det Ottomanska riket och har Thrace (tror jag det heter) och Alexandria. Då skall jag skicka de dit alltså. En eller flera?

EU2 - Spelet som man lär sig något nytt om varje dag
Man kan göra som man vill.. men det är större chans om man skickar FLERA till samma CoT... typ 2-3 stycken.. dessutom kan en "attack" med massa merchants mot en och samma CoT få stor effekt.. men "stiger" samtidigt som man pekar ner andra nationer..

mvh

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

AUtosend före lvl III

Inlägg av Mathias Forsberg » 19 juni 2002, 21:17

Someone skrev:

Autosend är IMHO totalt kasst.. duger enbart för verkliga nybörjare ;-)

mvh
Autosend är OK fram till man kan få monopolstatus. Före det skickar AI'n köpmän till samtliga CoT's som är kända ochh upphör med att skicka de COT som man redan har fem köpmän i. Efter lvl 4 matar AI'n in köpmän i ens egna COT:s (dvs de som man själv kontrollerar) och detta är en förlustaffär eftersom köpman 6 (den som ger monopol) alltid blir utkonkurrerad först.

Den bästa taktiken är att försöka få fem köpmän i så många COT:s som möjligt. Rätt jobbigt, och trist i längden, men likväl den bästa taktiken.

Spelar man med originalfilerna så brukar inte köpmännen vara så avgörande efter typ 1650, då man håvar in enorma mängder dukater iaf.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 19 juni 2002, 22:11

Den bästa taktiken är att försöka få fem köpmän i så många COT:s som möjligt. Rätt jobbigt, och trist i längden, men likväl den bästa taktiken.
Nja... Den bästa taktiken är att försöka kontrollera många CoT:s och provinserna runt om. Sen skaffar man monopol, och alltsomoftast så får man behålla det. Spelar Spanien, och har sisådär 4-5 CoT:s med monopol och ingen annan konkurrens, och inte heller är det något land som skickar dit köpmän. Drar in mycket stålar!

/Johan

Användarvisningsbild
virdung
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:33
Ort: Växjö

Inlägg av virdung » 19 juni 2002, 22:37

Johan: Över 1000 post, grattis!

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 19 juni 2002, 22:45

Oj! Tackar!

Märkte det inte ens... :oops: :)

/Johan

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Japp

Inlägg av Mathias Forsberg » 19 juni 2002, 23:30

Johan Elisson skrev:
Nja... Den bästa taktiken är att försöka kontrollera många CoT:s och provinserna runt om. Sen skaffar man monopol, och alltsomoftast så får man behålla det. Spelar Spanien, och har sisådär 4-5 CoT:s med monopol och ingen annan konkurrens, och inte heller är det något land som skickar dit köpmän. Drar in mycket stålar!

/Johan
Du har helt rätt. Spanien är iofs lite speciellt eftersom de har "skyddade" CoT:s i Sydamerika som man kan hålla dolda relativt länge och därmed få monopol utan konkurrens.

Det jag menade var ett land med ett CoT, typ i Europa som Paris eller Stockholm. Äger man detta och sätter på Auto matar AI'n in så gott som alla köpmän i detta. Då är det mer lukrativt att sprida ut köpmännen istället för att systematiskt konkurrera ut alla i ens eget CoT.

/Forsberg

Skriv svar