Landstigning

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Oskar R.
Medlem
Inlägg: 362
Blev medlem: 25 mars 2002, 22:04
Ort: Västra Frölunda!

Landstigning

Inlägg av Oskar R. » 16 juni 2002, 02:26

Vad är overkligt/verkligt/överdrivet/underdrivet i landstigningarna i "The longest day" och "Saving private Ryan" jämfört med varandra och i verkligheten? Skulle vara kul att veta.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Landstigning

Inlägg av B Hellqvist » 16 juni 2002, 09:32

Oskar skrev:Vad är overkligt/verkligt/överdrivet/underdrivet i landstigningarna i "The longest day" och "Saving private Ryan" jämfört med varandra och i verkligheten? Skulle vara kul att veta.
Det var så pass länge sedan jag såg TLD, men vad gäller SPR, så hade det bara kunnat bli mer realistiskt om man skjutit på publiken också... Sällan har väl stridens brutalitet fångats bättre.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 16 juni 2002, 19:13

Har inte sett TLD men däremot SPR för bara nån månad sen... Landstigningen är nog ganska verklig men däremot tycker jag det är lite "skumt" att när amerikanerna kommit iväg från stranden så dör inte allierade alls mer... :? Då är det dom som dödar en massa tyskar istället...

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 16 juni 2002, 22:38

Jonteman skrev:Har inte sett TLD men däremot SPR för bara nån månad sen... Landstigningen är nog ganska verklig men däremot tycker jag det är lite "skumt" att när amerikanerna kommit iväg från stranden så dör inte allierade alls mer... :? Då är det dom som dödar en massa tyskar istället...
Jodå, det där jänkare både i striden i den första staden och sedan vid "showdown" i stad nr 2 (samma kulissbygge fast ur annan vinkel). Att sedan tyskarna dör i god Hollywoodanda hör väl till det förväntade...

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 16 juni 2002, 23:46

Jonteman skrev:Har inte sett TLD men däremot SPR för bara nån månad sen... Landstigningen är nog ganska verklig men däremot tycker jag det är lite "skumt" att när amerikanerna kommit iväg från stranden så dör inte allierade alls mer... :? Då är det dom som dödar en massa tyskar istället...
Jag tror inte det är helt overkligt.

Då man väl tagit sig ur försvararnas 'kill-zone' på stranden och brutit igenom deras första linjer så borde det stora numerära övertag som anfallaren har göra sig gällande ganska ordentligt....

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: 22 april 2002, 19:30
Ort: Sverige

Inlägg av Lützow » 17 juni 2002, 00:16

B Hellqvist skrev:
Jonteman skrev:Har inte sett TLD men däremot SPR för bara nån månad sen... Landstigningen är nog ganska verklig men däremot tycker jag det är lite "skumt" att när amerikanerna kommit iväg från stranden så dör inte allierade alls mer... :? Då är det dom som dödar en massa tyskar istället...
Jodå, det där jänkare både i striden i den första staden och sedan vid "showdown" i stad nr 2 (samma kulissbygge fast ur annan vinkel). Att sedan tyskarna dör i god Hollywoodanda hör väl till det förväntade...


Så du säger att det är samma kulliser i båda städerna? Har jag aldrig tänkt på men ska göra nästa gång jag ser filmen. typiskt Speilberg :D





/Martin

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

BoB

Inlägg av Private Snafu » 17 juni 2002, 09:01

Kolla sedan i Band of Brothers. Där dyker samma stad upp igen :)

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 17 juni 2002, 10:47

Per Andersson skrev:
Jonteman skrev:Har inte sett TLD men däremot SPR för bara nån månad sen... Landstigningen är nog ganska verklig men däremot tycker jag det är lite "skumt" att när amerikanerna kommit iväg från stranden så dör inte allierade alls mer... :? Då är det dom som dödar en massa tyskar istället...
Jag tror inte det är helt overkligt.

Då man väl tagit sig ur försvararnas 'kill-zone' på stranden och brutit igenom deras första linjer så borde det stora numerära övertag som anfallaren har göra sig gällande ganska ordentligt....
Kanske men det blir lite väl många Tyskar som dör... Och sen när han som är Jude tar en SS Hitler Jugend-Kniv och sen börjar han gråta... känns väldigt tillgjort.

Someone
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 15 maj 2002, 21:44
Ort: Svea Rikes Huvudstad

Inlägg av Someone » 17 juni 2002, 11:17

Jonteman skrev:
Per Andersson skrev:
Jonteman skrev:Har inte sett TLD men däremot SPR för bara nån månad sen... Landstigningen är nog ganska verklig men däremot tycker jag det är lite "skumt" att när amerikanerna kommit iväg från stranden så dör inte allierade alls mer... :? Då är det dom som dödar en massa tyskar istället...
Jag tror inte det är helt overkligt.

Då man väl tagit sig ur försvararnas 'kill-zone' på stranden och brutit igenom deras första linjer så borde det stora numerära övertag som anfallaren har göra sig gällande ganska ordentligt....
Kanske men det blir lite väl många Tyskar som dör... Och sen när han som är Jude tar en SS Hitler Jugend-Kniv och sen börjar han gråta... känns väldigt tillgjort.
Det absolut mest poltiskt korrekta samt historieförfalskande är ju själv sammansättningen av plutonen (svart, vit, jude, italienare etc etc)
samt judens kunskap om hitlertysklands förföljelser och inspärrningar av judar...

(detta har iof diskuterats här på skalman-åtskilliga gånger)

Men som vi vet så utsattes ju svarta i USA under WW2 för konstitutionell rasism och tilläts ju inte att vara i diverse förband.. svarta var oftas i regementen BAKOM linjerna såsom trossen och artilleriet.. samt hade egna skvadroner med endast svarta piloter etc etc..

Juden kan omöjligt ha den kunskap (som iaf jag tycker det framställs att han besitter) ang. tyskarnas förföljerser av judar då tex K-z lägrerna och dess fasor var man ovetande om till slutet av kriget.. Iof var ju själva judeförföljelserna inte ngt okänd.. dock kan man ju debattera hur mycket en snubbe från Broklyn på 40-talet visste förutom sitt eget kvarter ;-)

Det är en MYCKET MYCKET bra film.. i 40 minuter.. sedan tar Spielbergs dravel över.. alla tyskar är onda... och i stort sett ALLA tyskar de möter tillhör SS...

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:17
Ort: Örebro
Kontakt:

...

Inlägg av Gribing » 17 juni 2002, 11:30

Britterna då?

Någon borde göra en film om britternas framryckning i Normandie. Vilken slakt på engelska soldater! Läser just nu boken "Marching to the sound of gunfire". Består av vittnesskildringar och en del teckningar.

Ta tex anfallen mot Hill 112. Det var rena Pachendale bitvis. Vad jag vet har ingen film gjorts om dessa strider.

/David

Someone
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 15 maj 2002, 21:44
Ort: Svea Rikes Huvudstad

Re: ...

Inlägg av Someone » 17 juni 2002, 11:35

Gribing skrev:Britterna då?

Någon borde göra en film om britternas framryckning i Normandie. Vilken slakt på engelska soldater! Läser just nu boken "Marching to the sound of gunfire". Består av vittnesskildringar och en del teckningar.

Ta tex anfallen mot Hill 112. Det var rena Pachendale bitvis. Vad jag vet har ingen film gjorts om dessa strider.

/David
Den största kritiken från just Storbr. mot SPR var just att de inte ens nämnde england/kanada/samväldet.. utan detta är ju verkligen en film/hyllning till USA och hur de "vann" kriget åt oss... ;-)

I filmen nämn väl en britt en gång.. och det är Montgomery.. och det är att de kallar honom fjolla... :)

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:17
Ort: Örebro
Kontakt:

...

Inlägg av Gribing » 17 juni 2002, 12:08

Då kan man fråga sig varför inte Britterna och Pinewood Studios (James Bond) gör krigsfilmer om sina landsmän. För liten publik måntro?

(Till och med finnarna är ju rätt produktiva när det gäller krigsfilm...)

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 17 juni 2002, 12:41

Alla tyska i den filmen ser ju ut som dagens nynazister och så var det ju inte fallet. Det är Spielberg som vill ge publiken en sådan bild av tyskarna.
Sen har jag också upptäckt en annan miss. Amerikanerna bryter sig igenom de tyska försvarslinjerna i den första vågen av egentligen när det skulle vara den tredje.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 17 juni 2002, 12:51

Someone skrev:
Det absolut mest poltiskt korrekta samt historieförfalskande är ju själv sammansättningen av plutonen (svart, vit, jude, italienare etc etc)
samt judens kunskap om hitlertysklands förföljelser och inspärrningar av judar...
Se filmen igen.

Du ser knappt ett färgat ansikte bland amerikanerna, vilket den mycket riktigt fått ogrundad kritik för av PK-polisen.

Daniel H.
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 maj 2002, 12:53
Ort: Insidan av en Panzerkampfwagen VI Tiger II Ausf. B

Inlägg av Daniel H. » 17 juni 2002, 14:17

Jonteman skrev:
Per Andersson skrev:
Jonteman skrev:Har inte sett TLD men däremot SPR för bara nån månad sen... Landstigningen är nog ganska verklig men däremot tycker jag det är lite "skumt" att när amerikanerna kommit iväg från stranden så dör inte allierade alls mer... :? Då är det dom som dödar en massa tyskar istället...
Jag tror inte det är helt overkligt.

Då man väl tagit sig ur försvararnas 'kill-zone' på stranden och brutit igenom deras första linjer så borde det stora numerära övertag som anfallaren har göra sig gällande ganska ordentligt....
Kanske men det blir lite väl många Tyskar som dör... Och sen när han som är Jude tar en SS Hitler Jugend-Kniv och sen börjar han gråta... känns väldigt tillgjort.
Jag tror att han börjar gråta för att den största spänningen släpper och att han i det ögonblicket inser att han har överlevt och bryter ihop då all rädsla och skräck kommer ikapp.

Skriv svar