Landstigning

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 19 juni 2002, 12:54

Someone skrev:Japp.. den med Tom Hanks.. Mycket bra..
Förutom Hanks skägg - som jag antar han odlade till Cast away - han ser inte klok ut. :)

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

.

Inlägg av Private Snafu » 19 juni 2002, 13:10

Angående Mellish eventuella kunskap om judeförföljelserna. Man kan ju även anta att många amerikaner med judiskt påbrå hade släktingar över hela Europa. Så det är ju mycket möjligt att en amerikansk jude hade möjlighet att känna till förföljelserna genom släktingar i tyskland. Framförallt innan krigsutbrottet.
Att han skulle känna till lägren är ju en annan femma.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: .

Inlägg av Patrik » 19 juni 2002, 13:16

Private Snafu skrev:Angående Mellish eventuella kunskap om judeförföljelserna. Man kan ju även anta att många amerikaner med judiskt påbrå hade släktingar över hela Europa. Så det är ju mycket möjligt att en amerikansk jude hade möjlighet att känna till förföljelserna genom släktingar i tyskland. Framförallt innan krigsutbrottet.
Att han skulle känna till lägren är ju en annan femma.
Att han hade kunskap om nazisternas judeförföljelse ställer jag mig inte tveksam till - speciellt som man betänker att många judar just flyttade till USA för att komma ifrån antisemitismen i Europa. Så kunskaperna hos den judiska befolkningen i USA om antisemitismen var säkerligen allmänt kända.
Visserligen tonade nazisterna ner den antijudiska propagandan under OS i Berlin 36, men redan innan dess hade amerikansk media rapporterat, och som du säger, hade säkerligen släktingar i Tyskland upplyst om vad som skedde där.

Men känslan man får när han står och visar upp sin dogtag är just att han känner till lägren, vilket jag ställer mig tveksam till.

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Inlägg av Private Snafu » 19 juni 2002, 14:00

Mycket möjligt som du säger. Fast jag får inte samma känsla. :) Resonerar mer i termer som att han försöker provocera fångarna.

Stör mig betydligt mer på stridsscenerna i slutet. Som tex placera prickskytt och kulspruta på samma ställe. Samt den omöjliga "eleveringen" som stridsvagnen gör när den spränger dem i bitar.
Sedan har vi klassikern med när "Ryan" och Hanks lobbar iväg granatkastarprojektiler för att de har slut på ammo. Studera "Hanks" bälte. Har han glömt bort alla handgranater?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 19 juni 2002, 16:43

Jo apropå granataterna, när han slår dem på marken för att osäkra dem, funkar det verkligen? Har inte sådana granater en utformning så att ett litet slagstift slår till i ett litet hål på undersidan? Om de inte har det, borde det inte ha inträffat en del olyckor du folk tappat granater?

/Johan

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 19 juni 2002, 21:18

Johan Elisson skrev:
Jo apropå granataterna, när han slår dem på marken för att osäkra dem, funkar det verkligen? Har inte sådana granater en utformning så att ett litet slagstift slår till i ett litet hål på undersidan? Om de inte har det, borde det inte ha inträffat en del olyckor du folk tappat granater?
Min erfarenhet avseende armering av grovkalibrig ammunition inskränker sig till 20 och 40mm ammunition.
60mm granatkastarprojektiler avfyras antagligen med fast tändspets.
När granaten släpps ner i röret och når botten så träffar tändspetsen tändhatten varvid granaten far iväg. Armeringen (osäkrandet av sprängladdningen) torde ske med en accellerationssäkring, d.v.s. när granaten accellereras tillräckligt kraftigt (normalt i eldröret vid avfyrning) så armeras granaten.
Man borde således åtminstone i teorin kunna armera granaten genom att slå den hårt mot en metalplatta.
Om accellerationen vid träffen i metallplattan är tillräckligt stor kan jag bara spekulera i.

Anseende 20 och 40mm så har de dessutom en rotationssäkring, d.v.s. granaten måste roteras tillräckligt snabbt för att armeras (uppnås i eldröret p.g.a. eldrörets räffling).
40mm granater har en tredje säkring, en tidssäkring som gör att granaten armerar först 60m framför eldröret.

Skriv svar