i kväll kl.23.00

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Ebbe_lille
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:37
Ort: Piteå

Inlägg av Ebbe_lille » 16 juni 2002, 01:45

I princip varenda replik i den filmen tål ju att citeras. Den absolut - i mitt tycke - bästa scenen i filmen är när soldaterna intervjuas och filmas. De står framför kameran och får yttra sig om kriget och deras tankar om det. Tala om att få känslan av att vara mitt uppe i det! Kubrick har verkligen hittat en skådespelarensemble, det är totalt felfritt agerande rakt igenom hela filmen. Särskilt den scenen!

Användarvisningsbild
Oskar R.
Medlem
Inlägg: 362
Blev medlem: 25 mars 2002, 22:04
Ort: Västra Frölunda!

Inlägg av Oskar R. » 16 juni 2002, 02:05

PLUTONEN är bättre (enligt mig).
Hade jag vetat att den* kom nu, i februari så skulle jag inte ha köpt den på dvd.
Ska ingen de Birdie? ska nog spela in den.








*Full Metal Jacket

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 16 juni 2002, 08:43

Ja, den var rätt bra, har funderat på han som sa "you talk the talk, but do you walk the walk" det kan inte vara vidare praktist att ha ksp banden så där runt kroppen om dom sitter laddade i vapnet.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 16 juni 2002, 09:30

rommel skrev:Ja, den var rätt bra, har funderat på han som sa "you talk the talk, but do you walk the walk" det kan inte vara vidare praktist att ha ksp banden så där runt kroppen om dom sitter laddade i vapnet.
Inget större fel med det; dels är de inte laddade i det läget, dels är det ett praktiskt sätt att bära ammunitionen utan att ha t.ex. kassetter eller en bandlåda att släpa på. Dessutom passar det den tuffe Animal Mothers image perfekt. "Full Metal Jacket" är en av de bästa krigsfilmerna inom facket "krigsfilmer med budskap och relevans", där man kan se soldaternas vilsegående i ruinstaden som en metafor för USA:s missriktade inblandning i Vietnam.

Someone
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 15 maj 2002, 21:44
Ort: Svea Rikes Huvudstad

Inlägg av Someone » 16 juni 2002, 10:25

B Hellqvist skrev:
rommel skrev:Ja, den var rätt bra, har funderat på han som sa "you talk the talk, but do you walk the walk" det kan inte vara vidare praktist att ha ksp banden så där runt kroppen om dom sitter laddade i vapnet.
Inget större fel med det; dels är de inte laddade i det läget, dels är det ett praktiskt sätt att bära ammunitionen utan att ha t.ex. kassetter eller en bandlåda att släpa på. Dessutom passar det den tuffe Animal Mothers image perfekt. "Full Metal Jacket" är en av de bästa krigsfilmerna inom facket "krigsfilmer med budskap och relevans", där man kan se soldaternas vilsegående i ruinstaden som en metafor för USA:s missriktade inblandning i Vietnam.
Exakt..

För övrigt är det 3 riktigt STORA vietnamfilmer som finns:

Apocalypse Now Redux
Plutonen
FMJ

alla tre ofattbart bra!

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 16 juni 2002, 11:33

ja, men om de skulle vara laddade i vapnet och han öppnade eld så skulle ju kulorna i banden antagligen göra honom illa.

Orka
Medlem
Inlägg: 79
Blev medlem: 8 april 2002, 10:13
Ort: Göteborg

Inlägg av Orka » 16 juni 2002, 11:38

För övrigt är det 3 riktigt STORA vietnamfilmer som finns:

Apocalypse Now Redux
Plutonen
FMJ

alla tre ofattbart bra!
Håller helt och hållet med ! jag har inte 5an så jag kan inte se den ! Vidion försvann i flytten... =(

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 16 juni 2002, 12:08

ja, men om de skulle vara laddade i vapnet och han öppnade eld så skulle ju kulorna i banden antagligen göra honom illa.
Jag är inte helt säker, men kspbanden han har runt kroppen är väl inte matade in i ksp:n, det band han har i ksp:n hänger väl bara över axeln eller något sådant?

/Johan

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 16 juni 2002, 12:23

Det är klart att de inte är i laddade i sprutan. Ksp-banden är ihopkopplade och länkade i varandra och hänger på skytten. Två band a´50 bulor sitter ihoplänkade med varandra och hänger på skytten. Bra sätt att få med sig mer ammo på, men det går inte så snabbt att använda dessa man har runt kroppen. För ladda dessa måste du först hitta länken mellan banden och ta bort den patronen som håller ihop de två bandet. På så sätt "öppnar du upp" bandet för laddning.

Nån som fattar? :oops:

Titta på denna sida: sidorna 51,52 och 53.

Adde M
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: 29 mars 2002, 20:10
Ort: Stockholm

Inlägg av Adde M » 17 juni 2002, 00:45

Länge sedan jag såg den, men en liten sak jag kommer ihåg är när de går runt och sjunger:

This is my rifle, this is my gun!
This is for fighting, and this is for fun!

/Adde

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 17 juni 2002, 12:57

haha, kalasfilm!!!
mickey mouse-låten på slutet är sååå vacker...
en annan kul grej är när joker träffar en major som stör sig på att de tsitter en uppochnervänd peace-pin på jokers hjälm. Underbar dialog!!!

Daniel H.
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 maj 2002, 12:53
Ort: Insidan av en Panzerkampfwagen VI Tiger II Ausf. B

Inlägg av Daniel H. » 17 juni 2002, 14:10

Someone skrev:
B Hellqvist skrev:
rommel skrev:Ja, den var rätt bra, har funderat på han som sa "you talk the talk, but do you walk the walk" det kan inte vara vidare praktist att ha ksp banden så där runt kroppen om dom sitter laddade i vapnet.
Inget större fel med det; dels är de inte laddade i det läget, dels är det ett praktiskt sätt att bära ammunitionen utan att ha t.ex. kassetter eller en bandlåda att släpa på. Dessutom passar det den tuffe Animal Mothers image perfekt. "Full Metal Jacket" är en av de bästa krigsfilmerna inom facket "krigsfilmer med budskap och relevans", där man kan se soldaternas vilsegående i ruinstaden som en metafor för USA:s missriktade inblandning i Vietnam.
Exakt..

För övrigt är det 3 riktigt STORA vietnamfilmer som finns:

Apocalypse Now Redux
Plutonen
FMJ

alla tre ofattbart bra!
Måste bara säga att Apocalypse Now Redux var en stor besvikelse för mig .....Den va upphöjd till skyarna av "alla" men va riktigt dålig stämmer väldigt bra in på citatet ovan: "you talk the talk, but do you walk the walk"

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 17 juni 2002, 17:12

hangatyr skrev:haha, kalasfilm!!!
mickey mouse-låten på slutet är sååå vacker...
en annan kul grej är när joker träffar en major som stör sig på att de tsitter en uppochnervänd peace-pin på jokers hjälm. Underbar dialog!!!
Nja, det är väl en överste han diskuterar med? Och hans peace-märke sitter ju på bröstet? Men du har rätt i att det är en underbar scen. Lite dialog: (fritt från minnet)

"Do you know why we are in Vietnam? We are here to help the vietnamese, because in every gook, there's an American, waiting to get out"

Someone
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 15 maj 2002, 21:44
Ort: Svea Rikes Huvudstad

Inlägg av Someone » 17 juni 2002, 18:25

Daniel H. skrev:
Someone skrev:
B Hellqvist skrev:
rommel skrev:Ja, den var rätt bra, har funderat på han som sa "you talk the talk, but do you walk the walk" det kan inte vara vidare praktist att ha ksp banden så där runt kroppen om dom sitter laddade i vapnet.
Inget större fel med det; dels är de inte laddade i det läget, dels är det ett praktiskt sätt att bära ammunitionen utan att ha t.ex. kassetter eller en bandlåda att släpa på. Dessutom passar det den tuffe Animal Mothers image perfekt. "Full Metal Jacket" är en av de bästa krigsfilmerna inom facket "krigsfilmer med budskap och relevans", där man kan se soldaternas vilsegående i ruinstaden som en metafor för USA:s missriktade inblandning i Vietnam.
Exakt..

För övrigt är det 3 riktigt STORA vietnamfilmer som finns:

Apocalypse Now Redux
Plutonen
FMJ

alla tre ofattbart bra!
Måste bara säga att Apocalypse Now Redux var en stor besvikelse för mig .....Den va upphöjd till skyarna av "alla" men va riktigt dålig stämmer väldigt bra in på citatet ovan: "you talk the talk, but do you walk the walk"

Där hålelr jag VERKLIGEN inte med dig... AP är helt super.. och reduxen gjorde en stor film ännu större... De franska kolonisterna.. playboy-tjejerna... surfingbrädan.. ojojoj ;-)

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 18 juni 2002, 09:18

Karl Bruno skrev:
hangatyr skrev:haha, kalasfilm!!!
mickey mouse-låten på slutet är sååå vacker...
en annan kul grej är när joker träffar en major som stör sig på att de tsitter en uppochnervänd peace-pin på jokers hjälm. Underbar dialog!!!
Nja, det är väl en överste han diskuterar med? Och hans peace-märke sitter ju på bröstet? Men du har rätt i att det är en underbar scen. Lite dialog: (fritt från minnet)

"Do you know why we are in Vietnam? We are here to help the vietnamese, because in every gook, there's an American, waiting to get out"
jaja din besserwisser :)
kan ju ursäkta mej med att det var massa år sen jag såg filmen...

Skriv svar