Borttappad titel

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Borttappad titel

Inlägg av subskipper » 11 juni 2002, 22:55

Satt och klurade lite på en helt OK film som gick på 4:an för tag sedan, men kunde inte komma på titeln. Den utspelade sig under Ardenneroffensiven och en amerikansk spaningsgrupp slår tillfälligt läger i ett övergivet hus. Det är kring juletid under natten hör de märkliga ljud. De undersöker saken och stöter på ett antal tyskar som har planer på att kapitulera. I sammråd med dessa tyskar bestämmer sig amerikanerna för att fejka ett eldöverfall så att Wehrmachtsoldaterna kan ge sig med äran i behåll. Vet att Gary Sinise och Ethan Hawke spelade två av rollerna, men kan för allt i världen inte komma på titeln. Någon som kan hjälpa?



~Henric Edwards

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 11 juni 2002, 23:06

ingenmansland tror jag att den heter på svenska.
Ganska hyfsad har jag för mig , förutom att jag ville hoppa in i tv-rutan och spöa upp Gary Sinese.

Zebulon
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 april 2002, 00:57
Ort: Uppsala

Inlägg av Zebulon » 11 juni 2002, 23:13

Kollade upp det på http://www.imdb.com och fann där, med engelsk titel, A midnight clear från 1991 med Ethan Hawke och Gary Sinise. Utspelar sig i Frankrike 1944, så det verkar troligt att det är den. Har själv dock inte sett den, är den sevärd?

mvh
/fredrik

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 11 juni 2002, 23:44

Bingo! Ingenmansland och A Midnight Clear är ju precis vad den hette. I mitt tycke en klart sevärd rulle som är lite annorlunda.

Wreezig,

Gary Sinise är för övrigt en av mina favoritskådisar, så back off! ;)



~Henric Edwards

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 12 juni 2002, 00:37

Gary Sinise är för övrigt en av mina favoritskådisar, så back off!
Visst är han en bra skådis men hans rollfigur i filmen retar upp mig en hel del.
Hans agerande har en hel del betydelse för Tyskarnas framtid i filmen om jag inte minns helt fel.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 12 juni 2002, 01:23

wreezig skrev: Visst är han en bra skådis men hans rollfigur i filmen retar upp mig en hel del.
Hans agerande har en hel del betydelse för Tyskarnas framtid i filmen om jag inte minns helt fel.
Jo, du har faktiskt helt rätt. Hans karaktär var inte den mest sympatiska om jag mins rätt, och det var väl inte direkt hans starkaste insats rent skådespelarmässigt heller. :)



~Henric Edwards

Ebbe_lille
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:37
Ort: Piteå

Inlägg av Ebbe_lille » 12 juni 2002, 17:40

Visst kallar dom Sinise för Mamma i filmen? *Skratt*

Nej men A Midnight Clear är en oerhört sevärd och bra anti-krigsfilm. Jag gillar särskilt när de dekorerar julgranen med handgranater ;)

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Re: Borttappad titel

Inlägg av Lasse » 13 juni 2002, 19:06

Henric Edwards skrev:Satt och klurade lite på en helt OK film som gick på 4:an för tag sedan, men kunde inte komma på titeln. Den utspelade sig under Ardenneroffensiven och en amerikansk spaningsgrupp slår tillfälligt läger i ett övergivet hus. Det är kring juletid under natten hör de märkliga ljud. De undersöker saken och stöter på ett antal tyskar som har planer på att kapitulera. I sammråd med dessa tyskar bestämmer sig amerikanerna för att fejka ett eldöverfall så att Wehrmachtsoldaterna kan ge sig med äran i behåll. Vet att Gary Sinise och Ethan Hawke spelade två av rollerna, men kan för allt i världen inte komma på titeln. Någon som kan hjälpa?



~Henric Edwards
Är det den när tyskarna sen kommer med en jul gran till amerikanarna, den är faktiskt rätt bra, såg den på tv1000 förut.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 13 juni 2002, 19:54

Jag har sett lite av den filmen på Tv1000 också synd bara att de inte sänder den längre. De har också sänt en film som hette Swing har jag för mig, som handlar om några ungdomar i Nazi-tyskland som älskar att dansa Swing men blir förbjuda att göra det. Sen så händer det lite annat tex att en av ungdomarna går med i SS har jag för mig.

Användarvisningsbild
Private Snafu
Medlem
Inlägg: 443
Blev medlem: 26 mars 2002, 13:10
Ort: junakopunger

Swing kids menar du?

Inlägg av Private Snafu » 14 juni 2002, 08:38

Du måste mena Swing Kids? Gillade den filmen starkt.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 14 juni 2002, 12:25

Ja det måste vara den. Synd att den inte finns på DVD.
Jag hittade en annan film som heter ingenmansland här: http://www.discshop.se/LIVE/shop/ds_pro ... &id=31666& elle är det kanske ni som har gjort en miss?

Skriv svar