Historiska filmer som borde göras.

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 22 maj 2004, 22:00

Under kalla kriget var vi hyfsade. Vi hade ju t.ex världens tredje ( 8O ) största flygvapen under 50- och 60-talen. :D 8)

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Inlägg av Angus » 22 maj 2004, 22:03

Tomas Ibsen skrev:Under kalla kriget var vi hyfsade. Vi hade ju t.ex världens tredje ( 8O ) största flygvapen under 50- och 60-talen. :D 8)

Har också hört de siffrorna, men var det verkligen tredje störst, alltså antal flygplan, eller tredje starkast, alltså kanske mer tekniskt avancerat?

Skulle hur som helst vara kul att se ett par J-29 eller J-35 glänsa på duken :D


//EMS

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 22 maj 2004, 22:06

Angus skrev:
Tomas Ibsen skrev:Under kalla kriget var vi hyfsade. Vi hade ju t.ex världens tredje ( 8O ) största flygvapen under 50- och 60-talen. :D 8)

Har också hört de siffrorna, men var det verkligen tredje störst, alltså antal flygplan, eller tredje starkast, alltså kanske mer tekniskt avancerat?

Skulle hur som helst vara kul att se ett par J-29 eller J-35 glänsa på duken :D


//EMS
Jag tror det var största. Och tekniskt sett var vi ju inga amatörer heller ju. 8)

Jag skulle ge mycket för att se J29 och J35 på vita duken. Nu pratar jag om BRA film alltså. Inget halvfabrikat. :lol:
Jag tycker att Draken är det vackraste, och "leanaste" plan Sverige har tillverkat. Det ser så GRYMT ut! :)

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 22 maj 2004, 22:59

Tomas Ibsen
Jag skulle ge mycket för att se J29 och J35 på vita duken. Nu pratar jag om BRA film alltså. Inget halvfabrikat.
Jag tycker att Draken är det vackraste, och "leanaste" plan Sverige har tillverkat. Det ser så GRYMT ut!
Duger en skitfilm så ska du se filmen Fire Birds från 1990 där amerikanska helikopterpiloter attackerar en knarkkartell.
Kartellens försvar bestod av legoknektar som använde J35 Draken och en liten smidig attackhelikopter.
Jag blev enormt förvånad när jag såg filmen och kände igen den svenska stoltheten slåss på den onda sidan.

En usel film men kul att se som svensk p.g.a Draken.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 23 maj 2004, 08:59

Hm. Njä. Lite klass ska det vara. Och Draken ska ju vara på den GODA sidan. ;)

Tack ändå. :)

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Inlägg av Angus » 23 maj 2004, 13:35

Tomas Ibsen skrev:Hm. Njä. Lite klass ska det vara. Och Draken ska ju vara på den GODA sidan. ;)

Tack ändå. :)

Vill minnas att i serietidningen Pilot fårn 70-talet, så var Draken och några svenska piloter med och tävlade mot några kanadensiska flygplan. Svenskarna var mycket onda :P


//EMS

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 23 maj 2004, 14:09

Angus skrev:
Tomas Ibsen skrev:Hm. Njä. Lite klass ska det vara. Och Draken ska ju vara på den GODA sidan. ;)

Tack ändå. :)

Vill minnas att i serietidningen Pilot fårn 70-talet, så var Draken och några svenska piloter med och tävlade mot några kanadensiska flygplan. Svenskarna var mycket onda :P


//EMS
Oh.... Vet du var man kan få tag på den tidningen? För jag skulle helt klart köpa den. :)

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Inlägg av Angus » 23 maj 2004, 20:40

Tomas Ibsen skrev:
Angus skrev:
Tomas Ibsen skrev:Hm. Njä. Lite klass ska det vara. Och Draken ska ju vara på den GODA sidan. ;)

Tack ändå. :)

Vill minnas att i serietidningen Pilot fårn 70-talet, så var Draken och några svenska piloter med och tävlade mot några kanadensiska flygplan. Svenskarna var mycket onda :P


//EMS
Oh.... Vet du var man kan få tag på den tidningen? För jag skulle helt klart köpa den. :)

Tja, den lär väl finnas på serieantikvariat, mitt egna exemplar ligger nog långt in i arkivet :)


//EMS

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 23 maj 2004, 23:31

Ska fråga när jag väl kommer till ett antikvariat. :)

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 23 maj 2004, 23:36

Tomas Ibsen skrev:Nänä, PS får inte vara med. :P

Men allvarligt, han skulle kunna vara den person som ryssarna använder sig av i sin jakt på intressant material. :)

Nej, jag har varken sett eller läst boken. Men jag vet var den finns att köpa, tyvärr så sparar jag pengar just nu, men man vet aldrig. Får jag lite extra kanske jag går och köper den. Den verkar bra. :)
Just eftersom den har en lite pessimistisk syn, tycker jag både filmen och boken var väldigt bra. :)

/A

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 23 maj 2004, 23:38

Angus skrev:Skulle vilja se en kontrafaktisk historia om ett modernt Sverige i krig. Kunde bli intressant och se de svenska stridskrafterna i aktion, och hur det svenska samhället skulle se ut i krigstillstånd.


//EMS
Har du läst Operation Garbo av Harry Winter, där har du precis vad du letar efter? Skulle även vara kul att se en filmatisering av den boken...

/A

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 23 maj 2004, 23:46

Usquebaugh skrev:
Tomas Ibsen skrev:Nänä, PS får inte vara med. :P

Men allvarligt, han skulle kunna vara den person som ryssarna använder sig av i sin jakt på intressant material. :)

Nej, jag har varken sett eller läst boken. Men jag vet var den finns att köpa, tyvärr så sparar jag pengar just nu, men man vet aldrig. Får jag lite extra kanske jag går och köper den. Den verkar bra. :)
Just eftersom den har en lite pessimistisk syn, tycker jag både filmen och boken var väldigt bra. :)

/A
Och nu förbjuder jag dig att säga mer! Jag ska köpa den imogron. Det är något sdlags erbjudande "köp två reaböcker och få den billigaste gratis". Verkar som de är trötta på böckerna.. :lol:

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 23 maj 2004, 23:55

J29 var ju huvudaktör i Hasse Ekmans "Gula Divisionen" från tidigt 50-tal. Jag har två gånger försökt se den men den är förbålt trist trots att jag gillar såna där gamla filmer ibland. Mer fel på mig tror jag, bli inte avskräckta för det. En skojig detalj är att hjälten (Ekman) heter Birger och det svarta fåret Arne. :D

Ekman gjorde en flygfilm tidigare också, "Första divisionen", med J22.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 24 maj 2004, 09:47

Jo, jag har sett att Gula divisonen finns på coop för 59 eller 99 eler nånting sånt. Men jag är för osäker på filmen för att ha köpt den. Men nu så kanska om jag får lite pengar så... Min dvd-samling växer sig bara större. :)

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 24 maj 2004, 10:21

Tomas Ibsen skrev:
Usquebaugh skrev:
Tomas Ibsen skrev:Nänä, PS får inte vara med. :P

Men allvarligt, han skulle kunna vara den person som ryssarna använder sig av i sin jakt på intressant material. :)

Nej, jag har varken sett eller läst boken. Men jag vet var den finns att köpa, tyvärr så sparar jag pengar just nu, men man vet aldrig. Får jag lite extra kanske jag går och köper den. Den verkar bra. :)
Just eftersom den har en lite pessimistisk syn, tycker jag både filmen och boken var väldigt bra. :)

/A
Och nu förbjuder jag dig att säga mer! Jag ska köpa den imogron. Det är något sdlags erbjudande "köp två reaböcker och få den billigaste gratis". Verkar som de är trötta på böckerna.. :lol:
Ok, du får återkomma efter du läst den så diskuterar vi vidare då... :)

/A

Skriv svar