Historiska filmer som borde göras.

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 20 maj 2004, 12:28

Martin Lundvall skrev:
Tomas Ibsen skrev:En film för den historiske OCH sportintresserade: Tyskarna spelade fotboll mot sovjet, de var stensäkra på total seger, de fick stoprstryk. Det skulle väl vara något? :)
Det har gjorts en film om det. Fast med en hel del böjande av historien. Istället för att utspela sig i Kiev så sätts laget upp i ett fångläger. Dessutom skiljer sig slutet rätt markant från vad som verkligen hände.

/Martin
Är det denna film du menar eller har det gjorts fler filmer?

http://www.imdb.com/title/tt0083284/

/A

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 20 maj 2004, 12:58

Usquebaugh skrev:
Är det denna film du menar eller har det gjorts fler filmer?

http://www.imdb.com/title/tt0083284/

/A
Ja, det är det. Kom inte ihåg vad den hette. Tack.

/Martin

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 20 maj 2004, 16:04

Ja, jag blev lite konfunderad när du pratade om Sovjet, för matchen spelas väl mellan de allierade och Tyskland...

/A

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 20 maj 2004, 16:20

Usquebaugh skrev:Ja, jag blev lite konfunderad när du pratade om Sovjet, för matchen spelas väl mellan de allierade och Tyskland...

/A
I filmen gör den ju uppenbarligen det. Det som jag antar att Tomas pratar om utspelades i Kiev. Det var flera matcher en hel turnering faktiskt. Till tyskarnas stora förtret så vann Kievs ordinarie fotbollslags (det som fanns kvar av det) alla matcherna. Finns en bok om det Dödsmatchen av Andy Dougan.

Du vet att Sovjetunionen var en del av de allierade. :lol: :P

/Martin

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 20 maj 2004, 21:46

Martin Lundvall skrev: Du vet att Sovjetunionen var en del av de allierade. :lol: :P

/Martin
Javisst ja, det glömde jag, tack för att du påminde mig. :wink:

/A

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 20 maj 2004, 23:27

Usquebaugh skrev:
Martin Lundvall skrev:
Tomas Ibsen skrev:En film för den historiske OCH sportintresserade: Tyskarna spelade fotboll mot sovjet, de var stensäkra på total seger, de fick stoprstryk. Det skulle väl vara något? :)
Det har gjorts en film om det. Fast med en hel del böjande av historien. Istället för att utspela sig i Kiev så sätts laget upp i ett fångläger. Dessutom skiljer sig slutet rätt markant från vad som verkligen hände.

/Martin
Är det denna film du menar eller har det gjorts fler filmer?

http://www.imdb.com/title/tt0083284/

/A
Micheal Caine!!!! 8O
Bara det är ju ett skäl till at filmen måste ses!

Användarvisningsbild
Bakis
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 20 maj 2004, 23:19
Ort: Stockholm.

Inlägg av Bakis » 20 maj 2004, 23:51

Jan Guillou:s trilogi om Arn Magnusson, en mycket intressant berättelse om sverige från 1100-talet.Kanske inte helt historiskt rätt, men troligen ganska nära.Finns ju heller inte så mycket historiskt dokumenterat från den tiden.Men det skulle kunna bli en riktigt bra långfilm, som väl är planerad att spelas in, om jag har förstått det hela rätt.Kan för övrigt varmt rekomendera den trilogin + en fjärde bok som handlar lite fritt om Birger Jarl(Arvet efter arn).

Användarvisningsbild
Fiskebat
Medlem
Inlägg: 263
Blev medlem: 10 april 2004, 14:28
Ort: Stockholm

Inlägg av Fiskebat » 21 maj 2004, 00:00

Håller helt med, det tar nästan allt som sagt tidigare... :P

/Max

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 21 maj 2004, 00:00

Tomas Ibsen skrev: Micheal Caine!!!! 8O
Bara det är ju ett skäl till at filmen måste ses!
Ja, han är en excellent skådespelare, synd bara att jag tycker han har ställt upp i alldeles för många plattfilmer... :(

/A

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 21 maj 2004, 10:56

Jo, tyvärr är det väl så.

Jag skulle vilja se en film om spionage/kontraspionageverksamheten under kalla kriget ur Sveriges och Englands perspektiv. Visst, Bondfilmerna finns ju, men på något sätt tycker jag inte de är riktigt... naturtrogna. ;)

Nogåt liknande som Lösenord: Buss 311 fast i filmform. Och MUST/SÄPOs och /MI5/6 krig mot KGB och GRU. Skule kanske bli tråkig för de som inte är intresserade? Kan verkligen se Micheal Caine som gammal tedrickande MI6-chef. :D

Sean Connery som chef för MI5. Stellan Skarsgård är MUST-chef och Peter Haber är SÄPO-boss. :) Skulle inte det vara något?

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 21 maj 2004, 12:20

Tomas Ibsen skrev:Jo, tyvärr är det väl så.

Jag skulle vilja se en film om spionage/kontraspionageverksamheten under kalla kriget ur Sveriges och Englands perspektiv. Visst, Bondfilmerna finns ju, men på något sätt tycker jag inte de är riktigt... naturtrogna. ;)

Sean Connery som chef för MI5. Stellan Skarsgård är MUST-chef och Peter Haber är SÄPO-boss. :) Skulle inte det vara något?
Vad skulle Peter Stormare vara? James Bond? :D

Förresten, har du sett/läst "Spionen som kom in från kylan"?

/A

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 22 maj 2004, 16:00

Nänä, PS får inte vara med. :P

Men allvarligt, han skulle kunna vara den person som ryssarna använder sig av i sin jakt på intressant material. :)

Nej, jag har varken sett eller läst boken. Men jag vet var den finns att köpa, tyvärr så sparar jag pengar just nu, men man vet aldrig. Får jag lite extra kanske jag går och köper den. Den verkar bra. :)

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Inlägg av Angus » 22 maj 2004, 20:26

Skulle vilja se en kontrafaktisk historia om ett modernt Sverige i krig. Kunde bli intressant och se de svenska stridskrafterna i aktion, och hur det svenska samhället skulle se ut i krigstillstånd.


//EMS

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 22 maj 2004, 21:04

Vilka svenska stridskrafter? Vi skulle bli överkörda. Iallafall i dagens läge. Om det var på 60-talet däremot... 8)

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Inlägg av Angus » 22 maj 2004, 21:52

Tomas Ibsen skrev:Vilka svenska stridskrafter? Vi skulle bli överkörda. Iallafall i dagens läge. Om det var på 60-talet däremot... 8)
Tja, i ett alternativt Sverige har vi kanske rustat upp... nä, jag tänkte då främst under det kalla kriget. Fast det beror väl också på vem motståndaren är 8)


//EMS

Skriv svar