Historiska filmer som borde göras.

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 januari 2005, 12:16

Kriget mellan USA och Mexiko 1846-48.

Stefan

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 14 januari 2005, 14:00

Hartmann1943-45 skrev:En film om Belisarius, när han erövrade Vandalriket
i norra Afrika(Tunisien), och sedan höll på att återerövra Rom
ifrån Goterna, men helst ingen halvdan tv produktion såsom de senaste alstren Attila eller Julius Caesar, utan en helgjuten storproduktion.

Gärna baserad på Robert Graves bok, och inte så mycket fiktiva händelser, när manusförfattarna har den romerska fantastiska historien
att basera händelserna på, så behövs ingenförhjältigande Hollywoodmaner typ Gladiator, (gärna produktionsvärdena ifrån Gladiator men ej fiktiviseringen av historien).
Låter som en utmärkt idé. :D

Belisarius liv har ju sina likheter med "Maximus" i Gladiator...han fick ju också se sig inblandad i maktkampen i Konstatinopel och bli sviken av sin "herre". Sen att han förmodligen såg ut som värsta nördmunken får man ju leva med.

Lord Havelock Vetinari
Medlem
Inlägg: 377
Blev medlem: 28 januari 2005, 19:39
Ort: Uppsala

Re

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 29 januari 2005, 12:18

Jag vet inte om det redan har nämnts (orkar inte läsa igenom allt) men en film om håtunaleken och nyköpings gästabud skulle vara kul. Skulle bli som ett riktigt shakespeare drama där alla dör på slutet :) Man skulle också kunna trycka in några stridsscener från striderna mellan kungen och hertigarna.

Användarvisningsbild
jj
Medlem
Inlägg: 522
Blev medlem: 12 juli 2002, 14:33
Ort: Stockholm

Inlägg av jj » 29 januari 2005, 12:43

Tomas Ibsen skrev:Har fått i uppgift att marknadsföra en film, man ska hitta på filmen själv och leta reda på skådisar och liknande själv samt göra en poster. Jag funderar på "Mordet på Gustav III", men har inte tillräcklig kunskap om vilkan som skulle kunna spela de olika figurerna. Om det blir bra skulle jag ju kunna skicka förslaget till någon som har hand om film. Eller hur? :)
Finns inte detta skildrat i serien om Rutger Macklean?


Stavning rättad
Senast redigerad av 1 jj, redigerad totalt 29 gånger.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 29 januari 2005, 12:46

jj skrev:
Tomas Ibsen skrev:Har fått i uppgift att marknadsföra en film, man ska hitta på filmen själv och leta reda på skådisar och liknande själv samt göra en poster. Jag funderar på "Mordet på Gustav III", men har inte tillräcklig kunskap om vilkan som skulle kunna spela de olika figurerna. Om det blir bra skulle jag ju kunna skicka förslaget till någon som har hand om film. Eller hur? :)
Finns inte detta skildrat i serien om Mcclean?
Vem? :)

/Tomas

Användarvisningsbild
jj
Medlem
Inlägg: 522
Blev medlem: 12 juli 2002, 14:33
Ort: Stockholm

Inlägg av jj » 29 januari 2005, 12:48

Rutger Macklean, känd jordbruksreformator och godsägare i 1700-talets Sverige
Senast redigerad av 1 jj, redigerad totalt 29 gånger.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 29 januari 2005, 12:52

jj skrev:Rutger McClean, känd jordbruksreformator och godsägare i 1700-talets Sverige
Aha, han. :)

Jag har ingen aning faktiskt. Har inte fått tillbaks affischen än, min lärarinna är barnledig just nu.

Användarvisningsbild
jj
Medlem
Inlägg: 522
Blev medlem: 12 juli 2002, 14:33
Ort: Stockholm

Inlägg av jj » 29 januari 2005, 13:05

Hittade en liten sammanfattning av dessa skiften här: http://www.industrimuseum-gislaved.se/T ... N_text.pdf

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 29 januari 2005, 14:06

Vänder mig lite mot beskrivningarna i den där länken... "mycket tungrott" etc. Som vanligt får man intrycket att bönderna var en samling stockkonservativa idioter, när det gamla systemet faktiskt fungerade mycket väl under flera hundra år, och var gott anpassat till dåtiddens förhållanden. Det var först med jordbrukstekniska landvinningar som det blev ineffektivt med alla dessa små jordlotter, och det lönade sig med ett nytt skiftessystem.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 februari 2005, 11:28

Har det gjort nån film om Poltava?

Stefan

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 3 februari 2005, 12:25

Varför Poltava? 2 timmars nerderlag, ta slaget vid Narvik i stället :) 2 timmars seger.....

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 februari 2005, 12:58

Ja77 skrev:Varför Poltava? 2 timmars nerderlag, ta slaget vid Narvik i stället :) 2 timmars seger.....
Antar att du menar Narva...

(Borde det inte finnas nån sorts petimäter-poäng? Skulle liva upp för oss maniska felfinnare... Nä, det är nog ingen bra idé.)

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 3 februari 2005, 13:07

Naturligtvis..... (ARRRGGGGgg)

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Henke » 3 februari 2005, 13:21

Hexmaster skrev:(Borde det inte finnas nån sorts petimäter-poäng? Skulle liva upp för oss maniska felfinnare... Nä, det är nog ingen bra idé.)
Det heter faktiskt "petimeter". Eller "Messerschmidt". :P

Och för att inte denna post ska vara helt OT vill jag också passa på att tycka att det borde göras en film om turkarnas belägring av Malta.

Gärna med Sean Connery som Jean de la Valette.

Henrik

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 3 februari 2005, 14:24

Henke skrev: Det heter faktiskt "petimeter". Eller "Messerschmidt". :P
Bild
Både "meter" och "mäter" är OK enl. SAOB, eftersom det kommer från fr. petit-maître så är ä:et naturligare (givetvis har man örnkoll på just det här ordet, fattas bara).
Henke skrev:Och för att inte denna post ska vara helt OT vill jag också passa på att tycka att...
Islams första tid. Det lär finnas mastodont-produktioner i de närmast berörda länderna, men ett problem är att det i princip råder bildförbud inom Islam - nu är det visserligen inte många som orkar hålla så hårt på det, men just när det gäller avbildande av profetens ansikte så är gränsen absolut, total, okränkbar. Tänk er en TV-serie där man aldrig får se huvudpersonen i bild!
8O :roll: och :D på en gång, lixom.


Ord-quiz: Vad kallas det när man håller en OT-diskussion on-topic genom att flika in on-topic-kommentarer i varje inlägg?

Skriv svar