Historiska filmer som borde göras.
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Redaktör emeritus
-
- Medlem
-
- Medlem
Piratfilmer måste välan ha fått sig ett uppsving efter megasuccen(komersiellt alltså) Pirates of the Caribbean, den näst senaste
påkostade piratfilmen var nog Cutthroat Island ifrån 1995 som floppade
rejält kassamässigt.
Men måste det alltid vara spöken eller fantiserade fiktiva huvudpersoner
i rollerna när verklighetens pirater var så oerhört fascinerande.
Ex de ökande notoriske Svartskägg, Edward Teach, ta och gör en film om hans liv så autentiskt
som möjligt, och vola med rätt regissör i stolen och Troyas budget
så har man en riktig actionäventyr historisk kanonrulle på gång,
men det finns en hel uppsjö av intressanta karaktärer alla med olika
piratflaggor( bara en sån sak) Calico Jack Rackham som slogs tillsammans med två pirat kvinnor Anne Bonney och Mary Read,
eller den mest framgångsrike piraten Bartholomew Roberts"Black Bart",
eller den grymmaste sadistike Francis LÓlonais Tortuga piraten som enl ryktet tvingade exklusivt Spanska sjömän tortyr, en av metoderna bestod i att skära ut hjärtat på offret och låta kamraten titta på när
han gnagde på det.
Den enda riktiga pirat filmen mig veterligen är matine klassikern 1945 Kapten Kidd som är intressant men inget större mästerverk.
Kapten Blod är också en favorit, men tyvärr helt fiktiv liksom Burt Lancaster i Crimson Pirate 1952( Den Röde Piraten).
Swashbuckler 1976 är också intressant men ej historisk den heller.
Men som sagt var fram för lite historiska Piratfilmer.
påkostade piratfilmen var nog Cutthroat Island ifrån 1995 som floppade
rejält kassamässigt.
Men måste det alltid vara spöken eller fantiserade fiktiva huvudpersoner
i rollerna när verklighetens pirater var så oerhört fascinerande.
Ex de ökande notoriske Svartskägg, Edward Teach, ta och gör en film om hans liv så autentiskt
som möjligt, och vola med rätt regissör i stolen och Troyas budget
så har man en riktig actionäventyr historisk kanonrulle på gång,
men det finns en hel uppsjö av intressanta karaktärer alla med olika
piratflaggor( bara en sån sak) Calico Jack Rackham som slogs tillsammans med två pirat kvinnor Anne Bonney och Mary Read,
eller den mest framgångsrike piraten Bartholomew Roberts"Black Bart",
eller den grymmaste sadistike Francis LÓlonais Tortuga piraten som enl ryktet tvingade exklusivt Spanska sjömän tortyr, en av metoderna bestod i att skära ut hjärtat på offret och låta kamraten titta på när
han gnagde på det.
Den enda riktiga pirat filmen mig veterligen är matine klassikern 1945 Kapten Kidd som är intressant men inget större mästerverk.
Kapten Blod är också en favorit, men tyvärr helt fiktiv liksom Burt Lancaster i Crimson Pirate 1952( Den Röde Piraten).
Swashbuckler 1976 är också intressant men ej historisk den heller.
Men som sagt var fram för lite historiska Piratfilmer.
-
- Medlem
-
- Medlem
Du ska se att den kommer.Usquebaugh skrev:Har de nu gjort Troja kunde de lika bra göra Odysseus också.
Jag skulle tro att snart kommer "Den sanna berättelsen om Robin Hood" också. Den är naturligtvis 100% sann och byggd på fakta. Kvinnorna är naturligtvis iklädda tighta trikåer och hoppar runt med trippelvolter baklänges och åt sidorna och karatesparkar ner den mycket större och starkare elake Sheriffen av Nottingham.... Eller! En tanke kom just svävande till mig! Det är klart att de berättar om den hjältemodige sheriffen som kämpar mot landstrykaren Robin och hans gigantiske polare "lille" John. Naturligtvis så är det fortfarande med krigarprinsessor och liknande. Men den berättar iaf den helt och hållet "sanna" berättelsen om landsplågan Robin, som stal från de rika och fattiga.
Annars skulle lite svenska flygfilmer vara välkommet. Gärna med Draken som huvudperson.
-
- Medlem
Tycker jag känner igen den där Robin Hood-filmen, gjordes inte den med "karlar i trikåer"?Tomas Ibsen skrev:Du ska se att den kommer.Usquebaugh skrev:Har de nu gjort Troja kunde de lika bra göra Odysseus också.
Jag skulle tro att snart kommer "Den sanna berättelsen om Robin Hood" också. Den är naturligtvis 100% sann och byggd på fakta. Kvinnorna är naturligtvis iklädda tighta trikåer och hoppar runt med trippelvolter baklänges och åt sidorna och karatesparkar ner den mycket större och starkare elake Sheriffen av Nottingham.... Eller! En tanke kom just svävande till mig! Det är klart att de berättar om den hjältemodige sheriffen som kämpar mot landstrykaren Robin och hans gigantiske polare "lille" John. Naturligtvis så är det fortfarande med krigarprinsessor och liknande. Men den berättar iaf den helt och hållet "sanna" berättelsen om landsplågan Robin, som stal från de rika och fattiga.
Annars skulle lite svenska flygfilmer vara välkommet. Gärna med Draken som huvudperson.
/A
-
- Medlem
Vilken idé! Hur intressant skulle det inte vara att se lite "historiska" filmer från ett annat perspektiv än det traditionella? Slaget om Storbrittanien eller kanske bombkampanjen mot tredje riket från tyskarnas sida, en koncentrationslägerfilm som handlar om en lägervakt och hans samvetskval, eller varför inte nya testamentet från Judas perspektiv?Tomas Ibsen skrev:En tanke kom just svävande till mig! Det är klart att de berättar om den hjältemodige sheriffen som kämpar mot landstrykaren Robin och hans gigantiske polare "lille" John. Naturligtvis så är det fortfarande med krigarprinsessor och liknande. Men den berättar iaf den helt och hållet "sanna" berättelsen om landsplågan Robin, som stal från de rika och fattiga.
-
- Medlem
Det är något jag gärna skulle se! Tyvärr tror jag inte det skulle vara vinstgivande nog. Eller, vad tror ni?Björn E skrev:Vilken idé! Hur intressant skulle det inte vara att se lite "historiska" filmer från ett annat perspektiv än det traditionella? Slaget om Storbrittanien eller kanske bombkampanjen mot tredje riket från tyskarnas sida, en koncentrationslägerfilm som handlar om en lägervakt och hans samvetskval, eller varför inte nya testamentet från Judas perspektiv?Tomas Ibsen skrev:En tanke kom just svävande till mig! Det är klart att de berättar om den hjältemodige sheriffen som kämpar mot landstrykaren Robin och hans gigantiske polare "lille" John. Naturligtvis så är det fortfarande med krigarprinsessor och liknande. Men den berättar iaf den helt och hållet "sanna" berättelsen om landsplågan Robin, som stal från de rika och fattiga.
-
- Medlem
-
- Ny medlem
Håller med om slaget vid Hastings!
Såg en mycket intressant dokumentär på discovery nyligen om slaget.
Även Umberto Ecos Focaults Pendel borde filmatiseras!!
En riktigt bra bok med flera bottnar och en vild färd genom hermetikens djungel från medeltiden till våra dagar.
Påven Johanna verkar vara på gång! Blir den bara hälften så bra som filmen, så blir den en kioskvältare.
Såg en mycket intressant dokumentär på discovery nyligen om slaget.
Även Umberto Ecos Focaults Pendel borde filmatiseras!!
En riktigt bra bok med flera bottnar och en vild färd genom hermetikens djungel från medeltiden till våra dagar.
Påven Johanna verkar vara på gång! Blir den bara hälften så bra som filmen, så blir den en kioskvältare.
-
- Ny medlem